RallyNieuws

Groot startveld in Rallye de Wallonie

Komend weekend wordt de 30e Rallye de Wallonie verreden. Deze wedstrijd uit het Belgisch Kampioenschap wordt heeft haar wortels in de stad Namen, of zoals ze ter plaatse zeggen, Namur.

Afgelopen weekend waren de verkenningen. Tijdens deze verkenningen bleek dat de onverharde secties erg slecht waren. Deze zitten vol met gaten, losse stenen, is erg hobbelig en hard.

Het asfalt bracht het er niet veel beter van af. Smal, slecht aan de randen en op sommige punten verraderlijk glad door het stof van de landbouwvoertuigen. De snelheden op het asfalt liggen erg hoog en wordt veelvuldig afgewisseld met smalle, listige stukken die erg glad kunnen zijn. Vooral bij nat weer kunnen deze typisch Belgische wegen erg glad worden. De weersvoorspellingen geven aan dat het niet helemaal droog zal blijven.

Het startveld is dit jaar toch aanzienlijk. Maar liefst acht WRC’s zullen aan de start verschijnen.  Naast Dennis Kuipers en Robin Buysmans in de Ford Fiësta RS WRC staat het duo Bob de Jong en Kees Hagman met de Mitsubishi Lancer WRC ’05. Ook aan de start staat Francois Duval. Hij brengt een Mini John Cooper Works WRC aan de start.  Freddy Loix zet, samen met Frédéric Miclotte, een Ford Focus WRC in. Deze op papier veel sterkere WRC van de vorige generatie, zal in handen van Freddy Loix een zware dobber worden voor de nieuwere generatie WRC’s als de Fiësta en de MINI.

In de klasse twee vinden we Hermen Kobus en Erik de Wild met de Ford Fiësta S2000. Zij zullen strijden tegen de directe concurrenten Melissa Debackere in de Peugeot 207 S2000 en Vincent Verschueren met de Volkswagen Polo S2000 aan gaan. Hermen Kobus heeft in het verleden al eens meer gestunt door WRC rijders achter zich te laten. Wie weet kan hij voor een verassing zorgen.

In de klasse drie staan de duo’s Johan Faes/Arie Lekkerkerker, Martin van Iersel/Sylvia Visser en Erik Morée/Pascal Meijs ingedeeld. Allemaal met een Mitsubishi  Lancer N4.

In de klasse zes staan Timo van der Marel en zijn navigator Rebecca Smart met de Ford Fiësta R2. In een zelfde wagen treffen we ook aan  Kevin van Deijne, bijgestaan door Harmen Scholtalbers. Zij strijden mee in de Ford Fiësta Trophy. Zij strijden met nog eens 16 Fiësta’s in deze Trophy. Met de Citroën C2 R2 Max staan rijder René Wawrzyniak en navigator Christiaan van der Rijssen. Voor hem is het de eerste keer dat hij deze wedstrijd zal navigeren. Desondanks heeft hij er alle vertrouwen in. De verkenningen liepen goed en alles staat goed op notes.

In de klasse elf vinden we Jacco Hartog en Joyce Ruiter met de Opel Astra GSI. Met de Volkswagen Golf III Kitcar vinden we in deze klasse ook Hans Weijs en hij wordt genavigeerd door Born Degandt.

In de klasse H staat het duo Olaf Pothoven en Martin Nortier met de Volvo 122S Amazon.

De wedstrijd omvat 24 klassementsproeven met een totale lengte van 217.03 kilometer. De totale afstand, dus inclusief de verbindingsetappes,  bedraagt 640 kilometer. Op vrijdagavond start het evenement om 20:45u als de eerste wagen op deze publieksproef de Citadel vertrekt.

Op zaterdag moeten de rijders alweer vroeg aan de bak. Klassementsproef twee zal dan al om 8:56u van start gaan. Om 20:45u zal de eerste wagen zich moeten melden in het Parc Fermé en zit de eerste echte dag er op. De deelnemers hebben dan 15 klassementsproeven afgewerkt. Nieuw zijn de proeven Gesves en Mohiville. Beide worden ze op zaterdag twee keer verreden.

Op zondag staat de eerste wagen alweer om 8:49u aan de start van klassementsproef 17. Deze dag worden er vier klassementsproeven afgewerkt en zal de eerste deelnemer zich om 15:37u op het finishpodium melden.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman (archief)

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com