RallyNieuws
Tim Brinksma - Opel Adam - ELE Rally 2015

HART schuimend ten onder in Short Rally Hellendoorn

In de maanden voor de Short Rally van Hellendoorn is er door het hele HART team keihard gewerkt aan de auto. Mede dankzij HR Engineering uit Doesburg en Van Thiel motorenrevisie uit Heteren is de auto flink op dieet geweest en zijn er de nodige R2 specificaties aan toegevoegd zoals remkoeling. In de week voor de rally na veel testen kon er dan eindelijk doorgegeven worden aan de organisatie in Hellendoorn dat wij aan de start zouden staan, op naar snelle tijden en punten in het kampioenschap! Helaas moest dit beeld snel plaats maken voor een enorme domper.

De dag begon zoals gewoonlijk met een technische keuring. Hieruit bleek dat de auto weer perfect in elkaar zat met wat enkele aandachtspunten in het interieur. De equipe had de proeven verkend en waren erg blij met het mooie Hellendoorn. “De proeven zijn fantastisch, dat wordt glijden geblazen!” Aldus de equipe die met een grote grijns van de verkenroutes af kwam. De auto werd nog even voor het laatst gecheckt op de service en de Short Rally van Hellendoorn kon eindelijk voor ons gaan beginnen. Een rally waar wij lang op hebben gewacht maar eigenlijk toch door alle drukte heen, heel snel voor de deur stond.

Op de verbindingsroute naar de eerste proef was de stemming in en rondom de Adam erg goed. De equipe, bestaande uit rijder Tim Brinksma en navigator Jeroen de Vos, had er zin in en het hele team kon niet wachten om de Adam weer te zien schitteren op de rallypaden. Halverwege de eerste proef bleek dat het tempo er goed in zat. De extra aanpassingen aan de auto hadden hun werk gedaan en dat was goed te merken door de equipe. Kort hierna sloeg de sfeer om in een enorme teleurstelling. Een belangrijke zekering knalde eruit waardoor er niet op snelheid meer verder gereden kon worden. Als laatste redmiddel om de finish te halen van de eerste KP probeerde Jeroen deze “drukzekering” op zijn plek te houden, om maar niet ergens op de proef te stranden.

Tijdens een hobbelig stuk op het onverhard sloeg het noodlot toe. Door de onrust in de auto, en de strijd met de zekering, is de zeer gevoelige schakelaar van het brandblussysteem geraakt. Aangezien deze verplicht op “ON” moet staan ging deze dan ook direct af en binnen enkele seconden vulde de Adam zich met schuim uit de brandblusser. Hierdoor stond het interieur en het motorruim vol met het schuim wat normaal levens zou moeten redden, maar op dit moment uiterst slecht getimed. Terwijl de schoenen van de equipe volliepen met dit schuim werd de proef langzaam uitgereden om maar niet stil te komen staan en andere equipes hun wegen te belemmeren.

Bij de finish aangekomen kwam het besef pas echt binnen. De Adam, de equipe en het hele team die al weken non-stop aan het werk zijn geweest, waren uitgevallen.

De auto werd opgehaald en sombere gezichten keerde terug naar de HAN Automotive in Arnhem. Hier werden de beelden bekeken en gedeeld met de Nederlandse rallyfans. Zo kan de rallysport dus ook zijn. “Na maanden hard werken uitvallen door een zekering en een gevoelige schakelaar is extreem zuur.”

foto: archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com