RallyNieuws
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta RS WRC - Hellendoornrally 2016
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta RS WRC - Hellendoornrally 2016

Hellendoornrally verlaat Hellendoorn

Op vrijdagavond werd in Nijverdal de 2017 editie van de Hellendoornrally gepresenteerd. “Een nieuw bestuur, een nieuwe opzet,” aldus organisatievoorzitter Berto Plomp. “Het serviceterrein zit al jaren in Nijverdal en het start- en finishpodium stond in Hellendoorn. Nu hebben we, dankzij het kartcentrum in Nijverdal, één plek waar alles vlak bij elkaar is. Dat is veel makkelijker, compacter en logistiek scheelt het enorm veel werk.”

Hellendoorn

In voorgaande edities moest het podium in Hellendoorn zowel op de vrijdag voor de start, als op de zaterdag voor de finish worden opgebouwd én weer afgebroken. Dit om het doorgaand verkeer in het dorp niet te veel te belasten door een belangrijke weg in het centrum permanent af te sluiten. Ook het parkeren was een probleem geworden. De lokale horeca is om begrijpelijke redenen minder blij met de nieuwe opzet van de Hellendoornrally.

Veranderingen

Niet alleen is het podium en het wedstrijdcentrum naar Nijverdal verplaatst, ook qua proeven is zijn er wat veranderingen doorgevoerd. Zo is de klassementsproef Luttenbergring komen te vervallen. Naar het zich laat aanzien zal deze proef de komende jaren ook niet meer in het programma opgenomen gaan worden. De 172 wedstrijdkilometers gaan nu over de klassementsproeven Notter, Markelo, Mageleresch, Hellendoorn, Ypelo en Almelo. Bij deze laatste is de start op het terrein van staalbedrijf Van Merksteijn gesitueerd. Deze zes proeven dienen door zowel de reguliere rally als de Historic Rally twee keer te worden gereden. De deelnemers aan Short Rally krijgen 73 kilometers op snelheid te verwerken, terwijl de Legend deelnemers 65 kilometer af gaan leggen.

Erwin Doctor

Voordat de deelnemers over de klassementsproeven worden losgelaten, zullen meerdere zogenoemde X auto’s over het parcours gaan. In deze auto’s zullen gasten cq VIPS worden rondgereden om ze kennis met de rallysport te laten maken, zo ook de burgemeester van Hellendoorn. Eén van deze X auto’s zal bestuurd worden door Erwin Doctor. Hij zal niet in de spectaculaire Ford Sierra XR 4×4, waarin hij 1988 en 1989 mee won, meenemen en ook niet de Ford Sierra RS Cosworth waarmee hij in 1990 de winst naar zich toe trok. Toen hij gevraagd werd om weer acte de présence te geven wilde hij wel maar de vraag was in welke auto dit dan moest, die had hij namelijk niet meer. Van zijn goede vriend Eddy van Hoorn mocht hij de fraaie ex-fabrieks Ford Escort RS 1800 uit 1978 hiervoor gebruiken.

R5

Op de deelnemerslijst staan een klein contingent deelnemers met een auto uit de R5 categorie en deelnemen aan de Eurol R5 Challenge. Bob de Jong met de DS3 R5, Bernhard ten Brinke met de Skoda Fabia R5, Hermen Kobus met ook een Skoda Fabia R5, Jörgen Jonasson met eveneens een Skoda Fabia R5 en een nog later aan te kondigen Nederlandse jongeling in een ook nog onbekende R5.

WRC

Zij moeten het gaan opnemen tegen de Ford Fiesta RS WRC van Dennis Kuipers. Hij wil nog één keer zijn auto onder het stof vandaan gaan halen. Hij probeert dan een vijfde overwinning op rij op zijn palmares toe te voegen. Hij heeft zich inmiddels georiënteerd op een een Fiesta R5 en zal daar wellicht in de toekomst mee aan de start gaan verschijnen. Hij krijgt concurrentie van de Zweed Roland Poulsen. Hij komt met de Toyota Corolla WRC van Wevers Sport aan de start. Uit het Verenigd Koninkrijk wordt nog een Subaru Impreza S12 WRC verwacht, echter is deze inschrijving nog niet bevestigd.

125i Challenge

De BMW 325i Challenge is volgens Pierre Krieger, die even het woord nam, al een erg langlopende Challenge, zo niet de langst lopende. Het wordt voor de deelnemers steeds moeilijker om een 325i op te bouwen of te repareren omdat bijvoorbeeld de onderdelen steeds schaarser worden. Daarom is er de 125i Challenge in het leven geroepen. Er zijn inmiddels twee auto’s in deze Challenge gebouwd en zullen in de Hellendoornrally aan de start verschijnen.

Hints

Ook de lokale rijder Bas van Kamperdijk is dit jaar weer van de partij. Hij laat nog even in het midden met welke auto hij zal aan de start zal gaan verschijnen. Op social media heeft hij middels een paar foto’s al een paar hints gegeven. Doch een echte Ford Fiesta WRC, zoals velen daar suggereren, is het volgens hem echter niet. Het is nog allerminst zeker of hij ook van start mág gaan met deze auto. Zelf is hij daar wel van overtuigd. Bas laat desgevraagd weten een alternatief achter de hand te hebben. De komende tijd zal leren met welk wapen Bas aan de start zal verschijnen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com