RallyNieuws
Henk Vossen - Mitsubishi Lancer Evo X - Rallye Monte Carlo 2014

Henk Vossen en Eddy Smeets openen seizoen met de Rally van Monte Carlo

Traditioneel is de Rallye Monte Carlo de openingsronde van het nieuwe seizoen van het wereldrallykampioenschap. Op donderdag 21 januari zullen in totaal 90 equipes aan de start verschijnen waaronder de enige Nederlandse afvaardiging, het duo Henk Vossen/Eddy Smeets. Voor de 70-jarige rallynestor Vossen wordt het zijn zevende deelname aan het prestigieuze evenement.

In 1979 maakte Henk Vossen voor het eerst zijn opwachting in de Rallye Monte Carlo, een van de grote klassiekers in de autosport. Destijds met een bescheiden gemotoriseerde Opel Kadett GTE. In 1992 reed hij er voorlopig voor het laatst, om er in 2012 terug te keren. Dit keer met een 300 pk sterke Mitsubishi Evo X, waarmee hij er ook in 2014 reed. Beide keren overigens met een respectabele eindklassering als resultaat. “Ik houd van deze rally,” bekent de Limburgse routinier. Het is elke keer weer even verrassend en bovendien is het een WK-evenement, waarvan ik er dit jaar waarschijnlijk nog twee ga rijden. Volgens mij ben ik de Nederlander met de meeste  WRC deelnames”, zegt Vossen, die ook dit jaar zeker weer in de Deutschland Rallye zal aantreden, met daarna mogelijk nog de WK Rally van Frankrijk op het eiland Corsica.

Voor Henk Vossen mag het in de Rally van Monte Carlo best sneeuwen. “Dat zijn omstandigheden waarin ik me uitstekend thuis voel. Dan komt het op ervaring aan en op het juist inschatten van afwijkende situaties. Als je het parcours goed hebt verkend en op papier hebt staan en er plotseling een (sneeuw)bui overheen gaat of de weg opvriest, dan weet ik inmiddels wel zo ongeveer hoe het erbij ligt,” aldus Vossen, die dit jaar weer met Eddy Smeets samen rijdt. De Belgische navigator kent ook het klappen van de Monegaske zweep want in 2010 finishte hij er met Kris Princen in zijn allereerste ‘Monte’ als elfde algemeen en als winnaar van de 2-wielaangedreven categorie. Toen overigens onder dikwijls barre winterse omstandigheden. “Het moeilijkste was het maken van de juiste bandenkeuze. De ene klassementsproef was kurkdroog, op de volgende lag dan weer een laag sneeuw. Tussendoor servicen is verboden zodat we steeds met twee ander type banden achterin op pad gingen. De ene keer kozen we voor een behoudende bandentactiek, om op de volgende KP dan weer risicovol in de aanval te gaan,” blikt Smeets terug. Aan de ervaring van de coureur en de navigator zal het dus niet liggen en aan de techniek ook niet.

“Lou Ambaum en zijn mannen hebben van de winter de complete aandrijflijn vernieuwd. Hij is tenslotte alweer vier jaar oud en dan krijg je onherroepelijk materiaalmoeheid. En dat moeten we niet hebben want uitvallen op technische gronden in deze ‘moeder aller rally’s’ is pas echt frustrerend,” zegt Henk Vossen.

Het wedstrijdgedeelte van de 84e editie van deze klassieker onder de autosportwedstrijden start op donderdag 21 januari om 18.15 uur in Monaco, met drie nachtelijke klassementsproeven richting de stad Gap. Op vrijdag volgen rond Gap 6 KP’s, met op zaterdag 5 KP’s naar Monaco. Daaronder een 51,55 kilometer lange monsterproef, die tweemaal wordt gereden. Op zondag resten nog 3 KP’s rond Monaco, waaronder die van La Bollène Vesubie – Peira Cava met daarin de beroemde Col de Turini. Om 13.39 is het finishpodium in Monaco.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com