RallyNieuws

Henk Vossen en Jac Gillis maken zich op voor de WK Rallye de France

Op dit moment is de Tegelense rallycoureur Henk Vossen op weg naar een rallyevenement in Frankrijk. Samen met zijn navigator Jac Gillis gaat hij voor de tweede maal in successie deelnemen aan de, voor het wereldrallykampioenschap meetellende, Rallye de France. Aanstaande donderdag, 3 oktober, klinkt om 16.00 uur in Straatsburg het startschot voor de eerste van in totaal 20 klassementsproeven die deze 39e editie telt.

De Rallye de France is de tweede WK-wedstrijd van dit jaar waaraan het Helichem Rallyteam deelneemt. Na de Deutschland Rallye, waarin de Limburgse equipe een fraaie vierde plaats in de klasse scoorde, staan weer vier spectaculaire dagen op het menu. Straatsburg, de hoofdstad van de Elzas regio, is de uitvalsbasis voor de 88 equipes, voor wie in totaal 1.248 rallykilometers te wachten staan. Vorig jaar, toen Henk Vossen met navigator Radboud van Hoek reed, verliep de wedstrijd voor de Limburgse equipe allesbehalve soepel. Al helemaal aan het begin liepen ze flinke achterstand op doordat een turbo van de Mitsubishi Evo 10 de geest gaf. In een soort herkansingsronde kon Vossen ondanks een flink opgelopen tijdverlies zich toch nog zodanig in het klassement opwerken dat hij en Van Hoek zelfs op het podium finishten. Mede ook omdat het in de laatste fase flink regende en er diverse auto’s van de weg vlogen. De routine van de 68-jarige Vossen gaf daarbij de doorslag. Vanaf vrijdag wordt er weer regen voorspeld, die dag zelfs 10 millimeter. Henk Vossen kan dus dan al zijn eigen strategie in stelling brengen. “Onze klasse is niet met heel veel auto’s bezet maar wel met erg sterke rijders. Die springen er meestal meteen vol op, met de daarbij onvermijdelijke risico’s. Wij strijden niet voor een kampioenschap maar wel met het doel de finish te halen met dan ook nog een beetje ordentelijke klassering. Ik ga met dezelfde instelling als vorig jaar van start: vlot maar tegelijkertijd ook degelijk. En wie weet rolt er dan wel weer een podiumplaats uit”, licht de Limburgse rallycrack toe.

Dit jaar zit Jac Gillis op de bijrijderstoel en voor de nog jonge navigator wordt het pas zijn tweede WK-rally. “De door mij opgedane ervaring in Duitsland komt me goed van pas. Zeker bij de voorbereidingen. Want dat is toch wel even iets anders dan bij een nationale rally. Ik heb de hele route al thuis verkend en uitgewerkt zodat we ons hier helemaal op het goed opschrijven van de klassementsproeven kunnen concentreren. De wijnvelden in het Elzas gebergte doen toch sterk denken aan die in de Eifel. De klassementsproeven zijn voor vijfennegentig procent dezelfde als vorig jaar, dus moet het voor Henk allemaal wel een beetje bekend voorkomen. De rally is wel 85 kilometer korter dan in 2012”, legt Gillis uit. Maar dat herkennen valt wel mee, zo erkent Vossen: “Ik heb deze rally maar één keer eerder gereden en dan vervaagt er toch wel een hoop. In Duitsland is dat anders want daar heb ik al zo vaak gereden. Wel zijn de wegen hier veel beter dan in de Eifel. Het asfalt is gladder en breder. En de bochten verlopen veel vloeiender. Maar daar schuilt ook weer een gevaar in want daarmee gaan de snelheden ook automatisch omhoog”.

De Rallye de France start op donderdag 3 oktober om 16.00 uur met alleen de Super Special in Straatsburg. Vervolgens wordt er drie dagen lang ’s ochtends rond half acht weer gestart. In totaal zullen de equipes 1248 km afleggen, waarvan 312 op snelheid, verdeeld over 20 klassementsproeven. De langste is de 34 km tellende KP Pays d’Ormont op vrijdag in de Vogezen. SS Pays d’Ordant, die zaterdag tweemaal op het menu staat. Op zondag komt om 17.00 uur de eerste auto over het finishpodium in Straatsburg.

Tekst: Helichem Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com