RallyNieuws

Henk Vossen na 20 jaar terug in Rallye Monte Carlo

Voor de rallyequipe Henk Vossen/Johan Findhammer is een seizoen zonder mimimaal één WK-Rally te hebben gereden niet compleet. De afgelopen jaren stond telkens de Rally van Duitsland op het menu alsmede een enkel uitstapje naar de Rally van Catalonië. Komend jaar zijn de Limburgers al heel vroeg van de partij, namelijk bij de in januari te rijden klassieker, de Rallye Monte Carlo. Henk Vossen reed daar precies 20 jaar geleden voor het laatst.

De Rallye Monte Carlo behoort tot de vier klassiekers van de autosport, naast de Grand Prix van Monaco, de 24-uur van Le Mans en de 500 Mijl van Indianapolis. Het parcours bevindt zich ten westen en ten zuiden van de Franse Alpen, waar meesterlijke weggetjes liggen om mens en materiaal tot het uiterste op de proef te stellen. Daarbij doet het weer ook nog een flinke duit in de zak want het ene traject kan in de blakende zon liggen terwijl het een paar kilometer verderop plotseling kan sneeuwen. En regelmatig zijn sommige wegen bedekt met spekglad ijs. Het is deze afwisseling van omstandigheden die de Rallye Monte Carlo zo moeilijk en uitdagend maakt.

Henk Vossen kent die omstandigheden, want hij reed vier maal eerder de rally, te weten in 1979, ’80, ’81 en ’92. Het eerste jaar met Henk van Tunen, toen twee jaar met vriend en navigator, de helaas veel te vroeg overleden, Pie Theunissen, en in 1992 met René Smeets. Ten opzichte van 30 jaar geleden is het karakter van de Rallye Monte Carlo erg veranderd. Dertig jaar geleden begon de wedstrijd met een ‘parcours de concentration’, een lange aanloop van zo’n 2000 kilometer – vanuit verschillende steden in verschillende Europese uithoeken – naar de startplaats. Waarbij het erop aan kwam een, van te voren vastgelegde, gemiddelde snelheid te realiseren. Pas als alle equipes bij het startpunt van de eigenlijke rally waren verzameld kon het echte werk op snelheid beginnen. Tegenwoordig verzamelt de rallykaravaan zich op één punt, het serviceterrein in Valence.

Al op zaterdag 14 januari start het verkennen van de klassementsproeven, waarna het 8 dagen aan een stuk een hectische boel wordt. “Maar niet meer zo hectisch als vroeger, gelukkig. Toen waren we soms wel veertig uur aan één stuk in touw”, herinnert Vossen zich nog. “Nu is het wat menselijker, zal ik maar zeggen”. Vanaf woensdag 18 januari staan in 5 dagen 18 klassementsproeven op het menu, over een lengte van maar liefst 433 kilometer. Daaronder twee maal de proef bij La Bollène Vésubie, waarin opgenomen de Col de Turini, ofwel ‘s werelds beroemdste rallyplek. Daar wachten de rallyfans vanuit alle hoeken van Europa geduldig in de kou op de komende auto’s, al etend, drinkend en zingend. En als er geen sneeuw op de weg ligt, dan zorgen zij er wel voor dat die er komt. “De Rallye Monte Carlo (de eerste editie werd al in 1911 gehouden, red.) is een-en-al historie”, weet Henk Vossen. “Plaatsnamen zoals Burzet, Montaubans, Col de Turini en natuurlijk Monaco zijn onvergetelijk voor mensen die daar een keer hebben gereden. Voor mij is het de moeder aller rally’s”.

Tekst: PB Helichem Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com