RallyNieuws

Henk Vossen tevreden met zevende plaats in de Exotic Green Rally

Nadat Henk Vossen en Johan Findhammer al op de eerste de beste klassementsproef van de Exotic Green Rally in de rondte gingen en daarbij veel tijd verloren, moest de Limburgse rallycrack tot de bodem gaan om het verloren gegane terrein goed te maken. Op het finishpodium werd hun 7e plaats dan ook met gepaste tevredenheid begroet.

Vlak voor de start van de Exotic Green Rally, in de omgeving van de Brabantse plaatsen Etten-Leur en Zundert, had het nog even flink geregend, waarop een aantal deelnemers voor zogenaamde intermediate banden koos. Zo ook Henk Vossen, maar hij kwam er al snel achter dat die veilige keuze verre van optimaal was. Het merendeel van de straten was inmiddels opgedroogd en op zo’n wegdek heb je met profielbanden veel minder grip. En dat liep dan ook bijna verkeerd af. “De auto raakte in een slip en ging in de rondte. Ik reed op dat moment in de zesde versnelling, dus je kunt nagaan hoe snel we reden. Gelukkig schampte ik alleen maar een bandenstapel en na wat gerommel met de versnellingen konden we verder. Deze auto heeft een sequentiële versnellingsbak en die wil maar heel moeilijk van verzet wisselen als de auto stil staat. Dan slaat de motor ook nog eens af en voordat je weer op weg bent heb je driekwart minuut verloren”, vertelde Vossen, die de proef op de 34e (!) plaats afsloot. Maar daarmee was het nog niet gedaan want, omdat de Mitsubishi dus op de verkeerde banden stond, gingen in de aansluitende proeven nog eens 25 seconden verloren, waardoor de Limburgse equipe het eerste kwart van de rally op de 28e plaats afsloot.

De drie volgende ronden van ieder 3 KP’s verliepen wel gesmeerd. Vossen haalde uit de gedateerde Lancer WRC 2002 wat erin zat en werkte zich onstuitbaar naar voren op. Alleen op het laatste setje van 3 proeven rees nog een onverwacht probleem, toen de zon ineens fel doorkwam. “Dat was bij het ondergaan en ik werd totaal verblind. Ik moest met één hand sturen en de andere voor mijn ogen houden. Dat rijdt niet zo prettig als je op het scherpst van de snede moet rijden. Ik heb het toen maar even rustiger aan gedaan. Gelukkig duurde dat maar één proef”, aldus Vossen, die op de volgende proef, de beruchte 18 km lange ‘De Hel’, er al geen last meer van had en de rally vervolgens op zeker uitstuurde. ‘We zijn nu als zevende gefinisht en dat is precies waar we met dit materiaal thuishoren. Meer zit er gewoon niet in. Zelfs zonder dat akkevietje op de eerste proef zouden we niet hoger zijn gefinisht”, verzekert de Tegelse rallyrijder.

De eerstvolgende krachtmeting zal waarschijnlijk van 19 tot 21 augustus plaats vinden, want dan staat de WK-rally van Duitsland op de kalender. En dat is een vaste afspraak op de jaarlijkse kalender van het Helichem Rallyteam.

Uitslag Exotic Green Rally
1. Swaanen/Buysmans (Subaru Impreza WRC S14) 160 km, 12 KP’s in 1 uur 28.35.5
2. Van Loon/Box (Ford Focus WRC08) op 13.7
3. Bolhaar/Kamphuis (Skoda Fabia WRC) op 1.24.9
4. Huzink/Mombaerts (Subaru Impreza WRC S12) op 1.35.5
5. Van Hoof/Leermakers (Mitsubishi Lancer 4) op 3.38.8
6. De Jong/Hillen (Mitsubishi Lancer WRC05) op 6.27.8
7. Vossen/Findhammer (Mitsubishi Lancer WRC02) op 6.45.5

Stand Open Nederlands Rallykampioenschap
1. Jeroen Swaanen 400
2. Gert Huzink 375
3. Eric Bolhaar 320
4. Henk Vossen 250
5. Bert de Jong 235

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com