RallyNieuws

Hirvonen houdt in Zweden de eer hoog voor Citroën

Op donderdagavond startte de Rally van Zweden met een Superspecial Stage in Karlstad. Daarvoor vond de kwalificatie plaats op de proef die werd gebruikt voor de shakedown. Mikko Hirvonen en Sébastien Loeb kozen ervoor om een zo schoon mogelijke parcours te treffen en vertrokken derhalve vanaf de 18e en 19e plek.

Bij het vertrek uit het servicepark ‘s morgen om 5u in de ochtend kregen Loeb en Elena 10 seconden straftijd toegewezen vanwege een te laat vertrek uit het servicepark. Loeb koos er op het allerlaatste moment voor een extra reservewiel mee te nemen.

Zowel Loeb als Hirvonen wisten snelste tijden neer te leggen op de Noorse proeven in de ochtend. Op klassementsproef 7 echter gleed Loeb in een sneeuwbank en verloor ongeveer 2 minuten kostbare tijd. Een overwinning was op dat moment niet meer aan de orden en bleef Loeb niets anders over dan het binnenhalen van zoveel mogelijk punten voor het kampioenschap.

Ondanks dat Hirvonen dezelfde proef tweemaal wist te winnen kon hij toch niet voorkomen dat Latvala aan de leiding ging. In zijn latere commentaar zei Hirvonen dat zijn Citroën DS3 WRC zoveel gleed dat hij geen extra druk kon zetten.

De zaterdag werd begonnen met 23 seconden achterstand op vroegere teamgenoot Latvala. Gedurende de zaterdag werd dat terug gebracht tot ruim 18 seconden. De rivalen zijn echter aan elkaar gewaagd en Hirvonen kan niet echt verder inlopen. Hirvonen raakt steeds beter gewend aan de wagen maar kan nog niet echt pushen.

Voor Loeb was het een dag om snel te vergeten. Hij wist nog wel een plaatsje op te schuiven naar een vijfde plaats op bijna 3 minuten achterstand. Veel mogelijkheden om de rally te winnen zijn er niet en hij kijkt alweer uit naar de rally van Mexico.

Op de afsluitende dag reed Loeb een onzichtbare wedstrijd. Hij reed volgens eigen zeggen zelden op zulke onprettige proeven. “Het is natuurlijk glad maar overal liggen ook stenen waardoor je eigenlijk niet vol kunt gaan.”  Wel wist Loeb de afsluitende Powerstage te winnen en zo extra punten voor het kampioenschap te pakken. De eerste plaats daarvan wist hij wel te behouden.

Nadat Latvala een lekke band opliep na aanvaring met een steen hield Hirvonen toch het hoofd koel en hield zich aan de planning. Aankomen was het belangrijkste om de o zo belangrijke punten te vergaren en belangrijke ervaring in de auto op te doen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Citroën Total World Rally Team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com