RallyNieuws
Paul

Ik weet het nog goed

Plotseling hoor ik over de porto “Code 1000 BRAVO” en direct was het stil. Die mooie dag, 1 september 2013, ging direct als een zwarte dag in de geschiedenisboeken van de Nederlandse rally en hierna werd alles drastisch anders. Veiligheidszones werden vergroot, organisaties werden beter bekeken en sommige organisatoren hadden zelfs nog meer moeite met het verkrijgen van een vergunning. Vergeet ook niet dat de genadeslag uiteindelijk, voor de rallysport in Nederland, in Haaksbergen werd uitgedeeld dankzij een monstertruck. Op 8 december jongstleden was de uitspraak in het verschrikkelijk drama, wat zich afspeelde in Amsterdam op 1 september 2013. Ik heb er nog steeds gemengde gevoelens bij en zeker nu de uitspraak is gekomen.

Uitspraak
Ik heb met veel verbazing de uitspraak van de rechter gelezen op verschillende media. Een uitspraak van het OM hierin was dat de veiligheidsmaatregelen achterhaalt waren. De boete die hier tegen over staat is € 1000,-. De uitspraak is op zijn allerminst opmerkelijk, maar natuurlijk ook gunstig voor de organisatie. Dit betekent dat de organisatie dit kan overwinnen en misschien ooit nog een rally kan organiseren in Amsterdam, wat ik natuurlijk enorm aanmoedig. Ik zet echter bij het bedrag wat in de uitspraak is genoemd wel een vraagteken. Wat wil het OM met dit bedrag zeggen?

Geldboete
Met deze geldboete zegt het OM, in mijn ogen, eigenlijk gewoon: “Een volgende keer beter je best doen en nooit meer doen zoals het nu is gegaan”. Het is hetzelfde als een boete voor te hard rijden en ergens urineren waar het niet mag. “Het mag niet en je mag het nooit meer doen, hier heb je de acceptgiro.” Ik krijg dan ook het idee dat met deze geldboete het OM eigenlijk ook geen schuldige kan aanwijzen, want iedereen heeft naar eigen eer en geweten gehandeld. Dat brengt je dan ook direct op de vraag waarom de organisatie dan alsnog de boete krijgt. Moeten wij nu werkelijk deze organisatie aankijken?

Wie is er schuldig?
Op deze vraag kun je verschillende antwoorden geven en heel veel personen aanwijzen. Ik ga deze discussie dan ook niet aan, maar het Openbaar Ministerie wilde klaarblijkelijk toch een duidelijk signaal afgeven. Zoals gezegd heeft iedereen naar eer en geweten gehandeld en is zelfs op de dag van het ongeluk de uitremzone door de KNAF nog eens vergroot. Dat er niemand aan het einde van de uitremzone mag staan is inmiddels wel bekend, maar met die mensenmassa valt eigenlijk niemand iets te verwijten. Hierin zit een ongeluk in een klein hoekje. Ik blijf mij dan nog steeds de vraag stellen of de organisatie werkelijk de boosdoener is. Moet de rekening niet gedeeld worden of moeten wij misschien een inzamelingsactie houden om zo weer een statement vanuit de rallywereld te maken. Het OM wil immers ook iets zeggen.

Ongeluk
Dat we te maken hebben met een verschrikkelijk drama staat natuurlijk als een paal boven water en ik kan mij dan ook de code-melding als de dag van vandaag nog herinneren. De wedstrijd werd dan ook terecht afgelast. Toch bleef het hierna lang stil, tot het ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen. Toen was blijkbaar de maat vol voor iedereen en moest voor elke vorm van autosport in de buitengebieden (dus buiten het circuit) scherpere maatregelen worden getroffen. Uiteraard ligt er een andere grondslag aan de verlening van de vergunning tussen beide gemeentes, maar het heeft er wel aan bij gedragen dat gemeentes kritischer werden en ook veiligheidsplannen nogmaals onder de loep namen.

Veel vragen
Ik las de uitspraak en de herinnering aan beide ongelukken kwam weer helemaal naar boven. Laat ik voorop stellen dat het gunstig heeft uitgepakt voor de organisator en ik hoop dan ook van harte dat dit nooit meer gebeurd. Bij mij rijst echter wel de vraag op waar de boete van € 1000,- voor staat en of de organisatie werkelijk schuldig is. Er zijn zo ontzettend veel partijen betrokken bij een dergelijk evenement dat het vrijwel onmogelijk is om werkelijk aan te geven wie schuldig is. Het vraagstuk over de rijders laat ik er compleet buiten, als ik dit een vraagstuk mag noemen. Zij hadden immers technische problemen waardoor de auto niet meer datgene deed wat er van werd verwacht.

Aan alle betrokkenen
Ik wil aan iedereen die ook maar iets met dit evenement te maken heeft gehad een hart onder de riem steken. In mijn ogen zijn er hier alleen maar verliezers, zowel de organisatie maar ook zeker de nabestaanden die dit verschrikkelijke drama voor de rest van hun leven moet gaan dragen. Het OM heeft beslist en de boete is, in mijn ogen, betaalbaar. Iedereen heeft zijn best gedaan om er een mooi evenement van te maken en ik was er die dag ook om dat mooie evenement te ondersteunen. De geldboete staat dan ook evenredig aan het feit wat er is gebeurd en moeten wij dat misschien als waarschuwing zien. Deze waarschuwing was echter al lang en breed duidelijk en de veiligheidsmaatregelen zijn enorm aangescherpt. Desondanks, een lintje houdt niets tegen. Als jij als official ook maar enigszins twijfelt moet je ook direct actie ondernemen en zelf het lint verplaatsen! Een feit blijft dat de organisaties van rally’s nu door het oog van de naald zijn gekropen en dat het OM ook wel inziet dat de nodige veiligheidsvoorzieningen inmiddels fors zijn aangescherpt.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com