RallyNieuws
Jasper van den Heuvel - Mitsubishi Lancer Evo X - Rally van Putten 2015

Jasper van den Heuvel met overmacht winnaar boeiende Rally van Putten

Zaterdag 18 april was het dan zover. Onder prachtige weersomstandigheden werd de tweede editie van de Rally van Putten gereden. Bijna een jaar lang voorbereiden, vele gesprekken maar ook concessies om bewoners tegemoet te komen, resulteerden in een dag die bol stond van stofwolken en prachtige passages.

Rond 12:45u vertrok de eerste deelnemer van de rally vanaf het serviceterrein Keizerswoert aan de Handelsweg naar de eerste klassementsproef. Een proef die bol bleek te staan van het spektakel en direct als een eerste scherprechter fungeerde. Diverse deelnemers vielen daar al snel uit de wedstrijd. Eén equipe uit de 325i Challenge beleefde de meest hachelijke crash van de dag. Zij sloegen met hun BMW meermaals over de kop. Gelukkig konden rijder en navigator, dankzij de verplichte rolkooi, ongedeerd uit de BMW stappen.

Winnaar van de rally, Jasper van den Heuvel, gaf in zijn Mitsubishi Lancer Evo X de concurrentie stevig het nakijken. Hij wist alle gereden klassementsproeven op zijn naam te schrijven. Per proef bouwde hij gestaag verder aan zijn voorsprong. Na alle acht klassementsproeven bleek zijn voorsprong bijna drie minuten te zijn op zijn naaste belager, Arjen de Koning, in een op papier snellere versie van de Mitsubishi. Sander van Hoof completeerde het podium in de wagen van Piet van Hoof, die wegens ziekte forfait moest geven. Zijn achterstand bedroeg ruim drie minuten op de nummer één.

De Rally van Putten kreeg ook de primeur op de Nederlandse rallypaden. De uit Zeeland afkomstige Kevin van Deijne verscheen voor het eerst aan de start met zijn nieuwe Renault Clio R3T. Dit jaar wil hij aan deze nieuwe wagen gaan wennen om daarna de internationale competitie te gaan opzoeken. Met ruime voorsprong wist Kevin de winst in de klasse voor zich op te eisen.

Ingeschreven stond ook de volledige Nissan 350Z Rally Challenge. Deze 300pk sterke wagens, met achterwielaandrijving, streden naast de strijd in het algemeen klassement, ook een eigen strijd. Maar liefst negen bijna identieke wagens stonden op de startlijst. Winnaar was de uit Sprundel afkomstige Erwin Klippel. Roel van der Zanden wist zijn wagen naar de tweede plaats in de Challenge te rijden terwijl Stijn van Bree de derde plaats voor zich wist op te eisen. De kampioen van de Challenge uit 2014, de Belg Matthias Boon, moest de strijd helaas staken door mechanische pech.

Ook de BMW’s van de 325i Challenge hadden Putten op de kalender gezet. Ook hier bleef het deelnemersveld niet ongeschonden. Slechts vijf wagens wisten de finish te behalen. Henk van de Brug behaalde bij de BMW’s de eerste plaats en een veertiende plaats algemeen. Henk Bakkenes werd tweede terwijl herintreder Bjorn Scherff een derde plaats wist vast te leggen. Hij verkocht zijn wagen en zei de sport vaarwel. Het bloed kroop toch waar het niet gaan kon en uiteindelijk besloot hij om in 2014 weer een nieuwe wagen op te gaan bouwen.

In de Shortrally van Putten stonden 25 deelnemers aan de start. De winst ging naar Hans Weijs. Hij verscheen in een prachtige VW Golf aan de start. Titelverdediger in het Shortrally kampioenschap Ruurd Ochse moest al snel zijn snelle Honda Civic R3, vanuit leidende positie, aan de kant zetten. De tweede plaats was voor Janjur Monshouwer in een Opel Ascona. Will Bruins zette zijn Opel Astra Kitcar op de derde plaats neer. De top drie wist binnen dezelfde minuut te finishen.

Thuisrijders waren er ook. De gebroeders Henri en Arno van Beek verschenen aan de start met een oranje Opel Ascona. Voor hen was de wedstrijd echter al snel voorbij. Zij hebben lang naar het evenement toegeleefd en moesten na amper vijf kilometer al de wagen met forse motorschade aan de kant zetten. De teleurstelling was bij beide Puttenaren dan ook bijzonder groot. De schade is dermate groot dat ze verwachten dit jaar niet meer in actie te kunnen komen.

Door vertragingen, waar de organisatie niet altijd grip op had, kwamen de tijdschema’s van zowel de Rally als de Shortrally in de knel. Problemen in de relatiesfeer bij aanwonenden en een vrachtwagen die, ondanks alle afzettingen toch de klassementsproef op reed, waren hier o.a. debet aan. Dit had zelfs een neutralisatie tot gevolg.

Dit leverde vooral op bedrijventerrein Harselaar lange wachttijden op. De organisatie besloot dan ook om in te grijpen en de Shortrally niet meer naar de laatste klassementsproef te laten gaan maar om voor hen de wedstrijd te beëindigen. De deelnemers werden van de service rechtstreeks in het wachtpark gedirigeerd. De Rally reed, hetzij aangepast, nog wel de laatste klassementsproef op de Harselaar. Een finish op het finishpodium op het Fontanusplein kon tijd technisch echter geen doorgang meer vinden. De wedstrijd werd op de service beëindigd zonder verder ceremonieel. De organisatie heeft aangegeven nog na te denken over hoe de prijzen alsnog kunnen worden uitgereikt en is voornemens dit moment niet zomaar voorbij te laten gaan.

De deelnemers waren tijdens de servicemomenten en na afloop, bijzonder enthousiast over de uitgezette klassementsproeven. Deze bevatten snelle passages maar ook hele technische gedeelten over zowel verharde- als onverharde wegdekken. De proeven bleken een grote uitdaging te vormen met listige passages. Een 29 tal deelnemers wisten de finish niet te bereiken. Het prachtige zonnetje maakte de dag compleet.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com