RallyNieuws

Juho Hanninen winnaar in Ieper

Op de wegen rondom het Belgische Ieper werd afgelopen dagen de GEKO Ypres Rally verreden. Deze wedstrijd telt mee in het International Rally Challenge en het FIA Europees Rallykampioenschap.

Vrijdagavond om 17:00u ging de eerste wagen van start op de klassementsproef Dikkebus. Als eerste ging van start Juho Hanninen met de Skod Fabia S2000. Uiteindelijk was hij het die na 18 klassementsproeven ook als eerste over de finish kwam en daarmee deze edite op zijn naam schreef. Op bijna 47 seconden achterstand was het Freddy Loix in de Peugeot 207 S2000 die de tweede plaats behaalde. Pieter Tsjoen, in de Skoda Fabia S2000 volgde op ruim twee minuten van de leider en werd derde.

Patrick Sneijers had voor deze wedstrijd zijn MINI John Cooper Works WRC omgebouwd om te voldoen aan de S2000 regelementen aangezien WRC wagens niet zijn toegestaan. Een vierde plaats was zijn deel aan het eind van de rit. Dat betekent dat het Belgisch Kampioenschap zo goed als buiten bereik is komen te liggen. Volgens Johan Gitsels, zijn navigator, is het erg moeilijk op te boksen tegen de twee liter turbo motoren. De komende tijd wordt flink nagedacht over de rest van het seizoen en ook over de plannen voor volgend jaar. Prodrive, bij monde van Dave Richards, heeft aangegeven mee te willen werken aan oplossing voor volgend jaar.

Ondanks zijn derde plaats is Pieter Tsjoen niet gelukkig met de S2000 wagens. Volgens hem zijn de WRC wagens makkelijker te berijden. Veel problemen heeft Tsjoen met het juiste schakelmoment en het remmen. Hij zat met grote regelmaat te hoog of te laag in de versnelling. Dat vertaalde zich in teleurstellende tijden. Op de snelle proeven kon hij de Skoda goed de sporen geven maar op de technische gedeelten worstelde hij met de Fabia.

Ook Jonas Langenakens kon niet die wedstrijd rijden die hij zich had voorgesteld. Pech op de vrijdagavond zorgde ervoor dat hij terugviel in het klassement. Tijdens de service konden de mannen van NCRS het probleem verhelpen en kon Jonas proberen zichzelf terug naar boven te vechten. De zaterdag bracht hem toch weer de nodige pech wat hem opnieuw weer tijdverlies opleverde. Een boom op de weg waar De Cecco tegenaan had gereden en later lag de Renault Megane van Kris Princen op zijn kant waarvoor Jonas af moest remmen. Hij vond geen gehoor bij de organisatie over de verloren tijd. Later op de zaterdag beet hij zich eens goed vast in het stuur en dat vertaalde zich direct uit in snellere tijden om uiteindelijk op de achtste plaats te eindigen.

Ook namen een aantal landgenoten deel aan deze wedstrijd. Voor Martin van Ierstel en Frans van den Einde in de Mitsubishi Lancer EVO X op de vrijdag avond al over en uit. Ook Jan de Winkel en Radboud van Hoek moesten vrijdagavond al opgeven.

Kevin van Deijne en Kenneth Delvaux verongelukten op KP8 met hun Ford Fiësta R2. Het liet zich aanzien dat de wagen total-loss zou zijn maar de schade leek achteraf mee te vallen en staat de wagen gewoon aan de start bij de Exotic Green Rally in juli.

Jasper van den Heuvel en zijn navigator Kris Botson moesten op proef acht opgeven met problemen aan de versnellingsbak.

Op de 24e plaats waren het Erik Moree en Pascal Meijs die de Mitsubishi Lancer EVO X die deze wedstrijd volbrachten.

OPnieuw was de de Rallye van Ieper een grote aanslag op het materieel. Slechts 55 van de 100 deelnemers wisten de eindstreep te halen. Ook Andreas Mikkelsen kwam met zijn Skoda Fabia S2000 niet heelhuids aan de meet. Een ongeval op proef 7 zorgde ervoor dat hij moest opgeven.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com