RallyNieuws

Kampioenschap constructeurs binnen handbereik voor Volkswagen

Kampioenschap constructeurs binnen handbereik voor VolkswagenDe auto’s worden verlaagd, grotere remmen gemonteerd, schokbrekers harder afgesteld. Dat betekent dat er weer op asfalt zal worden gereden. Het Wereldkampioenschap Rally, het WRC is neergestreken in de Duitse stad Trier voor de ADAC Rallye Deutschland. Een wedstrijd waarbij de rijders volledig moeten vertrouwen op hun wagen, de notes en de safety teams. Daarnaast zijn een groot hart en stalen zenuwen belangrijk.

In 2013 was het Citroën Total Abu Dhabi WRT de winnaar, net als in vele jaren aaneengesloten daarvoor. Thierry Neuville reed in dienst van het M-Sport WRT naar een tweede plaats en Mikko Hirvonen reed in de tweede Citroën DS3 WRC naar een derde plaats. Volkswagen stond op een zesde plaats met de Polo R WRC op slechts een zevende plaats.

Bij Citroën is men niet helemaal tevreden. De rijders staan op ‘slechts’ op een vierde (Mads Ostberg) en zesde plaats, Kris Meeke,  in de strijd om de wereldtitel. Ook in 2015 blijft Citroën in het WRC, ondanks de deelname aan het WTCC. De ontwikkelingen voor de het nieuwe seizoen zijn al in volle gang. Voor dit jaar is een update voorzien voor asfalt wedstrijden laat teambaas Yves Matton, weten. De personele bezetting is echter nog niet zeker. De prestaties van de huidige rijders stemmen niet naar tevredenheid. De tijd van wennen aan de auto is in zijn ogen voorbij en er moet nu gepresteerd worden.

Ook bij M-Sport zijn goede gesprekken zijn gevoerd. Na de teleurstellende prestaties van Mikko Hirvonen in zijn thuiswedstrijd en zijn pech dit seizoen, zal hij op het Duitse asfalt beterschap moeten tonen. Malcolm Wilson moet het nog steeds zonder grote hoofdsponsor of de steun van een constructeur moeten doen. Voor hem zijn de prestaties daarom nóg belangrijker om te kunnen blijven overleven.

Volgens M-Sport zijn er niet veel rijders die meer ervaring hebben op het Duitse asfalt dan Hirvonen. Zij hebben in het verleden laten zien wat het is om met de Ford Fiësta WRC op snelheid door de wijnranken te rijden. De safety-teams zijn hierbij erg belangrijk. Zij zijn bij alle asfaltwedstrijden aanwezig om de proeven te controleren. Hun bevindingen worden teruggekoppeld naar de rijders. Evans bouwt zijn ervaring dit jaar rustiger op. Hij heeft lang uitgekeken naar deze wedstrijd.

Voor Volkswagen is deze wedstrijd van wezenlijk belang. Hier kunnen ze nu al het kampioenschap bij de constructeurs veilig stellen. Daarnaast is het de thuiswedstrijd voor het team uit Wolfsburg en hebben ze nog wat recht te zetten. In het debuutjaar van het team wisten ze uitgerekend in Duitsland het podium niet te halen. Het team heeft de hulp ingeschakeld van voormalig tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm. Niet alleen voor de ontwikkeling van de nieuwe Polo R WRC, maar ook voor de juiste setup van de Polo R WRC voor Duitsland.

Voor een tweede team geldt deze wedstrijd ook als thuiswedstrijd. Met de thuisbasis in Alzenau, op iets meer dan 200 kilometer van Trier, rekent Hyundai deze wedstrijd tot haar thuiswedstrijd. Het team heeft veel tijd in het testen gestoken. Het team blijft de auto door ontwikkelen. In Finland zijn er al aanpassingen doorgevoerd via het Joker systeem en ook nu in Duitsland zijn er wijzigingen doorgevoerd. Een aantal onderdelen zijn sterker gemaakt.

Het doel is om alle drie de wagens aan de finish te brengen. Naast Neuville zullen Dani Sordo en Bryan Bouffier achter het stuur van de Hyundai i20 WRC kruipen.

De Pool Robert Kubica heeft vertrouwen in een goede afloop. Het team heeft in de dagen voorafgaand uitgebreid getest. Een goede setup vinden viel niet mee vanwege de wisselende weersomstandigheden. Toch zal het niet gemakkelijk gaan voor Kubica. Zijn beperkingen als gevolg van een zware rallycrash maken het er niet makkelijker op in de vele hairpins en op Baumholder vanwege de vele Hinkelsteine. Vooral omdat de hairpins dit jaar naar boven worden genomen, aangezien de proeven andersom worden gerede, wordt het lastig. Het is volgens hem makkelijker om de hairpins neerwaarts te nemen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com