RallyNieuws

Kampioenschappen onder handbereik

Over enkele dagen gaat de ADAC Deutschland Rallye van start. Deze negende wedstrijd, mee tellend voor het Wereldkampioenschap Rally, het WRC, is de eerste wedstrijd van dit seizoen die volledig op asfalt gereden zal worden.

De strijd gaat over veel verschillende soorten asfalt waarbij het belangrijk is dat de rijders zich snel kunnen aanpassen. Ook zullen de rijders een goede setup nodig hebben om strakke lijnen te kunnen rijden. Ook de rempunten zijn nu anders dan op gravel. Diverse rijders hebben zich de afgelopen weken getraind op het circuit om te wennen aan het late remmen en het rijden van strakke lijnen. Dit om in de bochtige wijngaarden zo optimaal mogelijk te kunnen presteren. Er is weinig ruimte voor fouten.

Citroën heeft in deze wedstrijd wat te bewijzen.  Sinds 2002, toen deze wedstrijd in het programma van het WRC werd opgenomen, heeft Citroën alle elf keer gewonnen. Grootmeester Sébastien Loeb was tien keer de snelste en Sébastien Ogier wist één keer slechts de overwinning naar zich toe te trekken. De huidige rijders Hirvonen en Sordo hebben nog geen echte potten kunnen breken dit jaar. Sordo wordt zelfs bij de volgende wedstrijd vervangen door de gretige Kris Meeke. Op asfalt voelt Sordo zich thuis in tegenstelling tot het rijden op onverhard. In het verleden was Sordo al drie keer tweede. De toekomst voor Hirvonen en Sordo bij het Citroën Total Abu Dhabi WRT is allerminst zeker.

De situatie in 2013 is veranderd. Loeb neemt, op een paar wedstrijden na, geen deel meer aan het WRC en Ogier rijdt nu voor het Duitse Volkswagen Motorsport. Voor hen is deze wedstrijd een thuis wedstrijd. De Volkswagen Polo R WRC beleeft zijn debuut als eerste asfalt wedstrijd. Men ziet zich dan ook niet favoriet.

In de bijzonder betrouwbaar gebleken Volkswagen Polo R WRC kunnen Volkswagen Motorsport en Ogier een belangrijke slag slaan door voortijdig het kampioenschap binnen te halen. Zowel bij de constructeurs als de rijders ligt het kampioenschap binnen handbereik. Als de directe concurrenten in het kampioenschap het in Duitsland laten afweten zouden de kampioenschappen al binnen kunnen zijn.

Bij het Qatar M-Sport WRT is men niet van plan cadeautjes uit te delen. Men is druk aan het testen geweest bij Baumholder op de Pantzerplatte. De grote betonnen blokken naast de weg, bekend als de beruchte Hinkelsteine, eisen ieder jaar hun tol. Bedoeld om tanks op de weg te houden zullen deze blokken geen centimeter wijken voor de relatieve vedergewichten van de rallywagens. Een onvrijwillige aanraking met deze Hinkelsteine kunnen een wagen volledig afschrijven. Het Qatar M-Sport WRT heeft hier speciaal op getraind.

In Finland zette Thiery Neuville een uitstekende prestatie neer. Nu de wedstrijd op zijn favoriete ondergrond wordt gehouden ziet hij kansen om op het podium te komen en zelfs voor de overwinning te gaan.

De Nederlandse inbreng in de wedstrijd is dit jaar minimaal. Alleen Henk Vossen en Jac Gillis houden de Nederlandse eer hoog. Zij zullen starten in de Mitsubishi Lancer EVO X met startnummer 127.

De ADAC Rallye Deutschland maakt ook deel uit van het Duits Rallykampioenschap. De deelnemers aan dit kampioenschap starten achter het WRC. Via deze weg nemen ook Wouter Ploeg en Harm van Koppen deel aan het evenement. Op de BMW 1M staat startnummer 206. Zij zullen niet alle proeven rijden. Slechts 10 van de in totaal 16 proeven zullen ze afleggen. Op zondag zullen ze niet in actie komen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com