RallyNieuws
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - ADAC Rallye Sulingen 2017
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - ADAC Rallye Sulingen 2017

Keurig resultaat in buitenlands debuut VB Rallysport

Tijdens de ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bäreklaue, welke werd verreden op vrijdag 5 en zaterdag 6 mei, is VB Rallysport het nieuwe rallyseizoen sterk begonnen door met de nieuwe Ford Fiesta ST150 beslag te leggen op de 5e plek in de klasse RC4. In het algemeen klassement eindigde het team met rijder Martin van Brussel en navigator Bart Stax op een keurige 41e plaats.

Vernieuwing

De 30e editie van dit evenement, welke werd verreden rondom de Duitse plaats Sulingen, stond voor VB Rallysport in het teken van vernieuwing. Niet alleen maakte de onlangs aangeschafte Ford Fiesta ST150 in M-SPORT trim zijn debuut, ook was deze wedstrijd voor navigator Bart zijn eerste buitenlandse evenement. Na het afgelopen seizoen werd de herkenbare oranje Nissan Micra verkocht en werd er plaats gemaakt voor een nieuw rallywapen, een Ford Fiesta ST150, waarmee het team vanaf seizoen 2017 wil strijden met deelnemers in de klassen RC3 en RC4. Ter voorbereiding van het nieuwe seizoen werd een testdag georganiseerd, waar succesvol de eerste kilometers op snelheid werden gemaakt.

kampioenschap

De ADAC Rallye “Rund um die Sulinger Bäreklaue” bestond uit 13 klassementsproeven, verdeeld over 2 dagen. De totale afstand van de wedstrijd bedroeg 468 kilometer, waarvan 160 kilometer op snelheid. De wedstrijd telde zowel mee voor het Duitse Rally Kampioenschap als het Open Nederlands Rally Kampioenschap, de BMW 325i Challenge, de WERC en het FIA-ERT, wat voor een internationale ambiance zorgde. Tijdens het evenement werd gebruik gemaakt van het veiligheids- en tijdregistratiesysteem RallySafe, waardoor ook het serviceteam, vrienden en familie de deelnemers live kon volgen.

Tijd

Om voldoende tijd te hebben voor de verkenning reisde het team donderdag al af richting Sulingen voor de documentencontrole. Na een korte nacht werden om 07:00 uur alweer de eerste pace notes op papier gezet, terwijl het serviceteam de auto prepareerde voor de technische keuring. Na een lange dag verkennen stonden omstreeks 15:30 uur alle proeven op papier en konden rijder en navigator zich gaan voorbereiden op de eerste 3 proeven.

“De dynamiek van de proeven hier is heel anders: veel hoogteverschillen en mooie stroken onverhard, echt gaaf! Ik kijk met name uit naar de proef op het IVG Gelände, dat wordt absoluut een scherprechter tijdens deze wedstrijd. Het doel is helder: finishen. Maar natuurlijk wil ik ook de potentie van onze nieuwe auto gaan ontdekken,” zegt Martin.

Vrijdagavond

Omstreeks 18:30 uur verliet de Ford Fiesta met startnummer 71 het serviceterrein voor tweemaal de klassementsproef Bahrenborstel, gescheiden door de proef op het industrieterrein van Sulingen. De eerste proef was bijna 50% onverhard en werd daarom behoudend gereden. Op de tweede proef werd een klein foutje gemaakt, wat niet resulteerde in tijdverlies maar wel een kapotte spiegel. Op proef drie bleek bij aankomst dat deze geneutraliseerd was, waarna koers gezet werd naar het serviceterrein. Na een uitgebreide check door het serviceteam werd de Fiesta als 64e in het parc ferme gezet.

Slachtoffers

De zaterdagochtend startte met een korte service, waarna koers gezet werd naar proef 4 en 5. Waar Martin de Fiesta beheerst over de jump op proef 4 stuurde, namen anderen meer risico’s, wat resulteerde in veel schade en uitvallers. Helaas bleek bij aankomst van proef 5 dat ook deze geneutraliseerd was, waardoor het team rechtsomkeert moest maken naar het serviceterrein. Na een vakkundige controle van het serviceteam werd opnieuw koers gezet naar dezelfde 2 proeven met als doel de tijd van proef 4 te verbeteren. Ook nu bleek deze proef slachtoffers te maken, wat resulteerde in opnieuw een neutralisatie. Het team vervolgde zijn weg richting het IVG Gelände in de hoop dat deze lange, moeilijke proef wél gereden kon worden. Ondanks een kort oponthoud kon het team toch starten en werden de 25 km over het militaire terrein afgelegd in een tijd nét onder de 22 minuten. “Tijdens het verkennen had ik al een goed gevoel over deze proef maar het overtrof al mijn verwachtingen. Wát een sensationele proef was dit! Het was hard werken, ook voor Bart, maar zijn notes waren perfect,” Aldus Martin.

Vertrouwen

Het tweede deel van de zaterdag bestond uit een 3-tal proeven, welke twee keer werden verreden. Het vertrouwen in de auto groeide gestaag, wat resulteerde in prima tijden binnen de top 50 op de proeven 8, 9 en 10. Om nog een extra tandje erbij te kunnen zetten werden, tijdens de service, de remblokken vervangen. Daarna koers gezet werd naar de laatste 3 proeven van de wedstrijd.

Op zowel proef 11 en 12 werd een snellere tijd neergezet en op proef 13 werd de tijd op 0,5 seconden geëvenaard. Na de finish van de laatste proef was de ontlading en vreugde bij rijder en navigator dan ook groot. “Het is zeker gelukt om grenzen te verleggen tijdens mijn eerste rally over de grens! Vooral de proef op het militaire IVG terrein was hard werken, maar enorm gaaf om te doen! Martin heeft goed gereden en de auto en het team deden het perfect,” vertelt Bart.

Complimenten

“Wát een geweldige wedstrijd maar vooral: wat een geweldige auto is de Ford Fiesta! De auto heeft zich uitstekend gehouden, mijn complimenten voor het serviceteam. Ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd,” zei Martin aan de finish in het centrum van Sulingen.

Het team wil haar sponsoren ED Management, NB Concultancy, KAN Reclame, De Garage Meppel en het serviceteam van het De Garage Rallyteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com