RallyNieuws

Loeb sluit met overwinning carriere en seizoen in stijl af

De laatste wedstrijd op de WRC kalender was de RACC Rally van Spanje. Het enige evement op de kalender waarbij op zowel verhard als onverhard wordt gereden. Dat betekent voor de monteurs in het servicepark extra werk om de wagen na de eerste dag op het gravel om te bouwen naar asfalt specificaties.

De proeven van de vrijdag lagen er door de vele onverwachte regen modderig bij. Dit alles werd nog eens extra bemoeilijkt doordat er veel water bleef staan en zo grote plassen vormden. Onder dit water kunnen grote gaten verborgen gaan.

Petter Solberg kan dit beamen. Hij reed daardoor de ophanging van zijn Ford Fiësta RS WRC linksvoor er op klassementsproef 2 helemaal van af en moest de strijd op dag één reeds opgeven. Via Superrally kon hij de volgende dag weer deelnemen.

Bijna op dezelfde plek reed de Belg Thierry Neuville zijn Citroén DS3 WRC ook de ophanging voor stuk. Hij raakte een flinke steen. Volgens eigen zeggen er spijtig omdat hij geen echte fouten had gemaakt. De racelijn was bezaaid met modder en de spoorvorming van de eerdere deelnemers. Ook hij kan zijn weg via het Superrally systeem op dag 2 vervolgen.

Loeb ligt na de eerste dag op bijna een halve minuut achterstand van privateer Mads Ostberg terwijl Hirvonen vierde ligt. Op proef 2 verloren beide leden van het Citroën Total World Rally Team veel tijd. Volgens Loeb was dit te wijten aan de slechte omstandigheden. Volgens Loeb was het zelfs erg tricky als je voorzichtig bleef rijden. De uitgevallen collega’s dienden voor hem wel als een baken waar hij extra voorzichtig moest zijn.

Andere slachtoffers van dag één waren ondermeer Chris Atkinson in zijn MINI John Cooper Works WRC en Dani Sordo. Een geluk was het voor Sordo dat een andere deelnemer zijn Skoda Fabia S2000 net niet bovenop de MINI van Sordo parkeerde. Beide gingen ze op exact dezelfde plek van de weg af.

Op dag twee waren de omstandigheden een heel stuk beter. De rest van het evenement werd op verhard afgewerkt. Tijdens de eerste boucle waren de wegen nog wat vochtig maar de sterk verbeterde weersomstandigheden zorgden er voor dat bij de tweede passage alle proeven droog waren.

Latvala wist op te klimmen naar de tweede plaats in het algemeen klassement en Petter Solberg wist samen met Chris Patterson de Ford Fiësta RS WRC van de 41e naar een 13e plaats te brengen.

Sébastien Loeb en Daniel Elena zetten hun Citroën DS3 WRC op de eerste plaats. Een onteketende Loeb op asfalt is niet te stoppen tot grote frustratie van Latvala. Loeb werd wel een handje geholpen door klassement aanvoerder Mads Ostberg die met zijn Ford van de weg afging. Hij kon gelukkig zijn weg normaal vervolgen. Hirvonen wist de derde plaats te behalen.

Ook Dani Sordo kon op de tweede dag zijn weg vervolgen. Vooral om iedereen te laten zien dat hij een super getalenteerde rijder is en natuurlijk om het potentieel van de MINI te laten zien. Tijdens de eerste boucle reed de MINI op slechts drie cylinders maar dat wisten de monteurs tijdens de service ternauwernood binnen de gestelde tijd op te lossen. De twee snelste tijden op de middagproeven toonden dat aan, ondanks dat Sordo op steeds viezer wordende proeven moest rijden.

Ook op de derde dag wist Sordo vier keer een snelste tijd, inclusief de afsluitende Powerstage neer te zetten. Een gok door op vier harde banden te vertrekken betaalde zich uit.

Jari-Matti Latvala wist op de laatste dag de tweede plaats vast te houden. Daarmee stelde hij zijn derde plek in het kampioenschap vast. Petter Solberg klom op naar de elfde plaats. Bij de constructeurs
eindigde het afscheidnemende Ford op een tweede plaats. Jari-Matti heeft voor volgend jaar een stoeltje bij Volkswagen Motorsport in de Volkswagen Polo R WRC. De toekomst van Petter Solberg is nog ongewis.

Met zijn overwinning in Spanje neemt negenvoudig wereldkampioen slechts ten dele afscheid van het WRC. In 2013 zal hij af ten toe nog een wedstrijd rijden. Citroën moet nog bekend maken wie de tweede wagen naast Hirvonen gaat rijden.

Ook MINI trekt zich als fabrieksteam terug en zal via Prodrive alleen privateers bedienen. BMW zal samen met Prodrive de motor (voorlopig) blijven doorontwikkelen maar heeft zich verder uit het project terug getrokken.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Citroën Total World Rally Team / Ford WRT / Prodrive WRC Team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com