Medio 2013 bracht M-Sport, als eerste, de eerste wagen in de R5 categorie op de markt. Sindsdien strijden zo’n 130 Fiesta R5’s over de hele wereld in de diverse (inter-)nationale kampioenschappen. Zo werd Kajetan Kajetanowicz Europees kampioen in de R5 van M-Sport.
Al die tijd kwam er geen update voor deze succesvolle wagen uit. Nu, na ruim 2,5 jaar, heeft M-Sport vijf van haar beschikbare tokens gebruikt om de motor een flinke upgrade te geven, volgens het team een substantiële upgrade.
Door aanpassingen aan bijvoorbeeld de cilinderkop, zuigers, uitlaatspruitstuk en het vliegwiel hebben de engineers het vermogen met 32 PK bij 4500 omwentelingen per minuut weten uit te breiden. Volgens het team de grootste update van welke motor dan ook van het Britse team.
Volgens Matthew Wilson reageert de toch al fijn te rijden Fiesta R5 nóg beter. “De grootste stap voorwaarts die ik ooit heb gezien. Het extra vermogen is enorm en daardoor reageert de wagen nog beter wordt het nóg makkelijker om alles uit een toch al fantastische wagen te halen.
M-Sport heeft nog drie tokens achter de hand. Deze zullen medio maart worden gebruikt. Deze zullen worden gebruikt voor upgrades aan het chassis. Daarnaast staan er nog veranderingen aan het aerodynamische pakket op de planning, net als aanpassingen aan de ophanging en verlichting. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2016 zullen deze uitgebracht worden.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe