Malcolm Wilson presenteert de nieuwe Ford Fiesta WRC voor het seizoen 2017. In het komende seizoen zijn de reglementen voor de wagens enorm verandert. Meer vermogen, een agressiever uiterlijk, meer koppel en een ander geluid doen denken aan het oude Groep B tijdperk. Met deze maatregelen wil de promotor de rallysport bij een groter publiek laten aanspreken.
Speelveld
Volgens de baas van M-Sport is het speelveld vanaf het nieuwe seizoen weer gelijk, aangezien iedereen weer terug naar de tekentafel moet en de nieuwe wagen nagenoeg geheel opnieuw zal moeten ontwerpen.
Bij M-Sport borduurt men voort op het succes van de Ford Fiesta WRC, hoewel 95% van de wagen opnieuw is ontworpen. De wagen levert daardoor niet alleen meer vermogen, maar ook meer mechanische grip.
Krachtbron
De 1600cc Ecoboost motor levert niet minder dan 380 paardenkrachten en 450Nm aan koppel. Dit mede door zijn directe inspuiting en de 36mm restrictor. Volgens de mannen van M-Sport moet je het geluid dat deze nieuwe krachtbron produceert gehoord hebben om het te geloven. Verder is de Fiesta uitgerust met een hydraulisch aangestuurde sequentiële zesversnellingsbak en een actief midden differentieel.
Imposant
“Ik heb de wagen zelf gereden en ik kan eerlijk zeggen dat het één van de meest imposante wagens is die we ooit hebben geproduceerd. Hij is opwindend om er in te rijden, klinkt fantastisch en ziet er sensationeel uit,” aldus de baas van M-Sport, Malcolm Wilson. “We wilden de best mogelijke auto bouwen en daarom is er nergens op bezuinigd. We hebben maar één doel voor ogen en dat is terug naar het hoogste treetje op het erepodium,” vervolgd Wilson.
Blanco
“We zijn met een geheel blanco papier begonnen en konden daardoor alle componenten evalueren en zo een zo licht mogelijke en innovatieve wagen als mogelijk is. Daarbij zijn de fysieke grenzen opgezocht en hebben daardoor een paar unieke innovaties in deze wagen die al bewezen hebben voor een verbetering van de prestaties te hebben gezorgd. Het was niet eenvoudig maar iedereen bij M-Sport realiseert zich het enorme potentieel van deze wagen. Dat gaf ons de kracht om vol door te gaan,” besluit Malcolm Wilson.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe