Daar waar diverse fabrikanten al ruimschoots bezig waren met het testen van de 2017 versie van hun respectievelijke word rally cars, bleef het stil bij M-Sport. Men heeft echter in Cumbria, de thuisbasis van het bedrijf van Malcolm Wilson, niet stil gezeten. In nauwe samenwerking met Ford Performance werd het nieuwe wapen voor 2017 helemaal opnieuw ontworpen. Hiervoor is alle mogelijke capaciteit ingezet bij zowel Ford Performance als bij M-Sport.
De nieuwere, soepelere regels voor word rally cars doen denken aan het vroegere Groep-B tijdperk. De wagens krijgen naast een agressiever en breder uiterlijk ook beduidend meer vermogen. Een 36mm restrictor zorgt er voor dat de Ecoboost motor van de Fiesta 60 paardenkrachten meer krijgt dan de 300 die tot nu toe officieel zijn toegestaan. Ook is een centraal differentieel weer toegestaan, wat de wagen makkelijker hanteerbaar maakt.
De afgelopen 12 maanden is er intensief gewerkt aan een volledig nieuwe 2017 versie van de Ford Fiesta RS WRC. De afgelopen maand zijn op het eigen test terrein van M-Sport al de eerste kilometers gereden. Aan het stuur zat Malcolm Wilson zelf, die zoals bij alle nieuwe modellen, altijd als eerste het stuur ter hand neemt. Na de eerste kilometers vertrok het team naar Finland waar de ervaren Martin Prokop het testwerk overnam.
Vooraleerst concentreert men zich bij het eerste prototype op de mechanische componenten als de ophanging, aandrijflijn, transmissie en natuurlijk de motor. Updates aan het aerodynamische pakket zullen gaandeweg worden doorgevoerd.
“Dit is nog maar het eerste prototype maar de snelheid is ongelooflijk. Het aerodynamische pakket wordt, samen met Ford Performance, nog verfijnd maar alle mechanische onderdelen zijn reeds getest. De eerste tests hebben mijn overtuiging dat we een winnende wagen kunnen produceren alleen maar bevestigd,” aldus Malcolm Wilson.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe