RallyNieuws

Met horten en stoten eindelijk aan de finish

Op 31 mei en 1 juni jongstleden stond het Stevens Rally Sport team weer aan de start van hun thuiswedstrijd, de 49ste ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Na 2 eerdere vroegtijdige opgaves waren de broers Wim en Wesley tot het bot gemotiveerd om eindelijk het finishpodium te halen met of zonder klassewinst.

Na eerst op vrijdagmorgen en middag de proeven te hebben verkend werd er in de avond om 20:28 gestart op het podium in Helmond voor de 1ste etappe van 4 proeven met 1x service tussendoor.
Wesley begon op kp1 en 2 achter het stuur en moest er even inkomen net als Wim, die na 4 jaar weer eens op de rechter stoel zat, ‘het was niet makkelijk om te lezen ipv te rijden maar het is goed gegaan voor ons beiden’.

Voor kp3 en 4 werd er gewisseld en volledig in het donker gereden, meteen na de finish van kp3 werd er een probleem met de versnellingsbak geconstateerd, de 2e versnelling was het aan het begeven, ondanks de bakrevisie voor de wedstrijd met allemaal nieuwe onderdelen. Ook hield de motor in als de lampenbak aanstond, in de auto werd besloten om toch op volle snelheid door te rijden en op de service te beslissen wat te doen.

Daar werd besloten om meteen na “service in” de tijdkaart in te leveren en ’s nachts de versnellingsbak te gaan vervangen, aangezien het team deze zelf niet meer had werd het team van VDZ-racing benaderd voor een goed exemplaar, deze moest nog wel in de werkplaats in Sint-Oedenrode onder de oude 205 van Roel van de Zanden worden geschroefd.

Dus werd er om half 2 die nacht een begin gemaakt met het ombouwen van de 2 versnellingsbakken door Wim met hulp van vaste monteur Tim en Eric Valentijn van www.autovalente.nl. Wesley is naar huis gegaan om toch genoeg nachtrust te pakken, in de hoop dat de auto de volgende morgen goed zou zijn. Na een paar uur sleutelen door de 3 mannen reed de auto om kwart over 5 in de morgen de garage uit opweg naar Helmond om in het parc-fermé gezet te worden.

De volgende morgen werd er dus gewoon gestart alleen het inhouden was helaas niet opgelost maar daar was overdag mee te rijden, wel werd er besloten om Wesley te laten starten zodat Wim nog wat extra rust kon pakken op de verbindingen.

Het was meteen een goede beproeving voor de auto want er moesten 5 kp’s afgewerkt worden zonder service. Na deze boucle van 5 werd zonder problemen de service bereikt waarna één van de mooiste proeven van de rally werd verreden ‘kp Wintelre’, op een foutje net na de start na was Wesley blij om deze kp te rijden want hier had hij naar uitgekeken.

Gaandeweg werden er wel steeds meer kleine foutjes gemaakt omdat de vermoeidheid bij de 2 was komen opzetten ivm de korte nacht ervoor, ook begon de auto meer in te houden toen de lampenbak weer werd gemonteerd dus werd er per proef gekeken of die aanging of niet, nadat het bericht vanuit het MvH Rallysport team kwam dat ze de strijd moesten staken na technische problemen werd er met reserve gereden om zo de publieksproef Ekkersrijt zeker te halen, daar stonden veel vrienden en familie al 3 jaar  te wachten om de broers aan te moedigen.

Wesley wilde persé deze kp rijden dus was hij als eerste aan de beurt en daarna was het aan Wim om de laatste 2 kp’s uit te rijden, om er zeker van te zijn dat de motor niet stil zou vallen en omdat er op ekkersrijt genoeg licht was, werd tussendoor de lampenbak nog verwijderd.

Na de laatste bocht was er in de auto een zucht van opluchting te horen want na 3jaar werd eindelijk de finish van de wedstrijd van het jaar eindelijk behaald met een klassenoverwinning als beloning.
Het team is ondertussen druk bezig om de problemen proberen op te lossen en om zo weer goed aan de start te staan in de volgende wedstrijd, de GTCrally in en rondom Etten-Leur.

Wesley en Wim willen graag de volgende mensen bedanken voor hun hulp zodat ze deze wedstrijd hebben kunnen (uit)rijden:
Wim Stevens Sr, Jeroen van rossum, Tim janssen, Jan van lieshout, Eric Valentijn, Nefkens Brabant zuidoost BV, Esro Foodgroup Nuenen, Combiflex bestickering Eindhoven, Ford rent Eindhoven, Bon Floor uit Sint-oedenrode, onze ‘club van 50’ en natuurlijk VDZ-racing voor de versnellingsbak en aanbieden van sleutelruimte.

Tekst: Stevens Rallysport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com