RallyNieuws
Ford Fiesta RS WRC - M-Sport - 2016

Nieuwe auto’s, nieuwe rijders, oude bekenden en nieuwe kansen

Donderdagavond is het dan zover .Dan gaat het Wereldkampioenschap Rally, het FIA WRC weer van start. Opnieuw is het de Rally van Monte Carlo die het spits mag afbijten. De teams krijgen dan 1474,34 kilometer voorgeschoteld, waarvan 374.89 kilometer op snelheid, verdeeld over 16 klassementsproeven. Belangrijkste tegenstander voor de deelnemers is het weer. Het weer kan plotsklaps omslaan. Het kan gebeuren dat men met zonneschijn de berg op rijdt, boven te maken krijgt met ijs en sneeuw en terug naar beneden de regen roet in het eten gooit.

Volkswagen wil zijn sterkte prestaties van de afgelopen seizoenen voortzetten. De rijders mochten allemaal blijven en de Polo R WRC is verder doorontwikkeld. De wagen heeft een wat agressiever uiterlijk gekregen.

Het Britse M-Sport heeft het team volledig vernieuwd. Elfyn Evans komt niet meer uit voor het hoogste team van M-Sport en zal de nieuwe Ford Fiesta R5 door ontwikkelen en daarmee een aantal wedstrijden in het WRC2 rijden. Daarvan zijn er ‘slechts’ twee bevestigd. Elfyn Evans zal daarnaast in het BRC deel gaan nemen. Ott Tänak zal voor het nieuwe WRC team van DMACK gaan uitkomen. Dus is er bij het eerste team ruimte ontstaan voor 2 nieuwe rijders. Eén daarvan is Mads Ostberg, die daarmee terug komt op het oude nest. De tweede Fiesta RS WRC zal worden bestuurd door de uit Frankrijk afkomstige Eric Camilli.

In Frankrijk heeft men besloten om officieel een ‘sabbatical’ te nemen. De engineers van Citroën leunen echter niet achterover maar zijn druk aan het werk met de wagen die volgens de nieuwe regels in 2017 de strijd moet aanbinden. De DS3 WRC is echter niet van het toneel verdwenen. Het privé team PH Sport zorgt voor de inzetbaarheid van twee DS3 WRC’s. Kris Meeke koos uiteindelijk eieren voor zijn geld en tekende bij, bij Citroën. De tweede DS3 WRC zal door Stéphane Levebfre worden bestuurd. Lefebvre zal door een nieuwe navigator begeleidt worden aangezien Stéphane Prevot om financiële redenen heeft moeten bedankten. Zijn plaats wordt ingenomen door Gabin Moreau.

Bij Hyundai heeft men het afgelopen seizoen hard gewerkt aan de nieuwe i20 WRC. Het nieuwe wapen is een vijfdeurs versie, daar waar afgelopen seizoen nog van een driedeurs variant gebruik gemaakt werd. Veel van het testwerk is gedaan door Kevin Abbring, die ook dit jaar weer de rol als testrijder toebedeeld heeft gekregen. Speerpunt daarbij is de ontwikkeling van de R5 variant van de i20. De Koreanen zetten drie wagens in en zullen per wedstrijd bekijken wie in het eerste team zal gaan rijden. Dit om de kansen in het kampioenschap van de constructeurs te maximaliseren. Ook Kevin Abbring zal een aantal wedstrijden in actie komen in de i20 WRC. Hayen Paddon, Dani Sordo en Thierry Neuville zijn de rijders waar Hyundai uit zal kiezen.

Nieuw is het team van DMACK. Zij zetten Ott Tänak en zijn navigator Raigo Mõlder in. Het duo zal, in een door M-Sport geprepareerde Ford Fiesta RS WRC, aan alle 14 ronden van het WRC, deel gaan nemen.

Nieuw is ook de Rally van China. Deze wedstrijd is na ettelijke jaren terug op de kalender en zal van 8 september t/m 11 september worden verreden. In 1999 werd deze wedstrijd aan de kalender van het WRC toegevoegd en verving daarmee de wedstrijd op Cyprus. Daarna was de Rally van China onderdeel van de FIA Asia Pacific Rally Championship

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com