RallyNieuws

Nijhof/Beinke kunnen puike prestatie niet verzilveren tijdens Rallye Köln-Ahrweiler

Een week na de imponerende zege in Hengelo tijdens de Conrad Twente Shortrally stond de door Reconsales Autosport geprepareerde BMW M3 van Jan Nijhof bij onze Oosterburen al weer aan de start. Vrijdagavond vertrok Nijhof, opnieuw genavigeerd door de jonge Duitse navigator Josefine Beinke, voor het eerst in zijn lange carriere voor de Rallye Köln-Ahrweiler. Helaas zag de Reconsales voorman het finishpodium in Mayschoss niet. Op de tiende klassementsproef schoof de BMW M3 van de weg.

In de dagen tussen de Hengelose shortrally en de start van de Rallye Köln-Ahrweiler werd de BMW M3 op de thuisbasis van Nijhof in Goor nagekeken. “De auto heeft in Hengelo niets te lijden gehad. We zijn er klaar voor”, zo liet Nijhof vrijdagavond voor de start optekenen. En met een derde tijd op de openingsavond zette hij zijn woorden kracht bij.

De volgende ochtend gingen Nijhof en Beinke de strijd met zesvoudig winnaar Georg Berlandy vol aan. “Het was mijn eerste keer dat ik in deze rally van start ging. Dus op het gebied van terreinkennis waren we in het nadeel”, keek Nijhof nadien terug. Het gebrek aan terreinkennis maakte hij ruimschoots goed door de paardekrachten die onder de motorkap van de machtige M3 hun thuis vinden, daar waar het kon uit te spelen.

De klassementsproeven van de Rallye Köln-Ahrweiler liggen rondom de illustere Nürburgring in de Eifel gedrapeerd.  Na negen klassementsproeven keken Nijhof en Beinke tegen een achterstand van minder dan een minuut aan. OP dat moment stonden zij op een tweede plaats algemeen en voerden zij de ranglijst in de zogenaamde Gold Cup aan. De BMW M3 presteerde, net als een week eerder in Hengelo voortreffelijk. “We hebben alleen wat problemen met de stuurbekrachting gehad. Maar voor het overige is het een probleemloze rally tot nu toe”, aldus Nijhof.

In plaats van een aanval op Berlandy te plaatsen, moest Nijhof op de tiende van 14 klassementsproeven de zeilen strijken. Op onfortuinlijke wijze schoof de BMW M3 tergend langzaam van de baan en stond vijf meter lager dan de weg. “Tsja in Nederland kun je, als je naast de weg staat, de auto nog wel weer op de baan krijgen, want bij ons zijn de hoogteverschillen niet zo groot. Maar nu moest er een takelwagen aan te pas komen om de auto weer op de weg te zetten. Toch kan ik niet anders dan tevreden zijn. De auto presteerde goed en in mijn eerste deelname heb ik een zesvoudig winnaar toch behoorlijk onder druk weten te zetten”, keek Nijhof na afloop terug. De zege ging naar Georg Berlandy die daarmee voor de zevende maal de wedstrijd winnend afsloot. De Goldcup ging naar Bertam Altena en Chris Aaltink die met hun Opel Manta als zevende eindigden.

Tekst: PB Reconsales
Foto: Edwin Hengelman – archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com