RallyNieuws

Ogier opnieuw oppermachtig

De Rally van Portugal is gewonnen door Sébastien Ogier in de Volkswagen Polo R WRC. Zijn derde overwinning op rij. Een hat-trick waarbij hij zowel de proeven als snelste aflegde maar ook de afsluitende Powerstage. Maar liefst zes van de vijftien klassementsproeven wist hij te winnen in zijn Volkswagen Polo R WRC.

Even zag het er naar uit dat zowel Ogier als Jari-Matti Latvala het einde niet zouden halen.  Een koppeling tussen de voor- en achterassen van de Volkswagen Polo R WRC van Ogier blokkeerde. Deze koppeling is van belang om de handrem in de bochten te kunnen gebruiken.

Jari-Matti Latvala lag op koers voor een tweede plaats. Echter, materiaalpech werd zijn deel. Een aandrijfas brak waardoor hij klassementsproef 13 met slechts achterwielaandrijving moest afleggen. Daardoor verloor hij zijn tweede plaats aan Mikko Hirvonen.

Op de laatste dag leek het er voor Hirvonen even op dat hij alsnog de overwinning naar zich toe kon trekken. Dit omdat beide Volkswagen coureurs problemen met de Polo R WRC kregen. Hij kon alleen Jari-Matti Latvala verschalken en zo opschuiven naar de tweede plaats. Terwijl hij nog derde lag had Hirvonen al besloten geen risico’s meer te nemen en de punten voor de derde plaats mee naar huis te nemen. Hoewel hij niet geheel ontevreden is met zijn tweede plaats is hij er van overtuigd dat er toch wat meer ingezeten had. Hij had graag wat meer tijd gehad om de instellingen voor de ophanging te optimaliseren. Waarschijnlijk was dat ook de reden waarom de snelheid er op vrijdag in zijn Citroën DS3 WRC nog niet helemaal in zat.

Zijn teamgenoot Dani Sordo, die via het Rally2 regelement weer van start kon, probeerde nog wat punten mee te sprokkelen. Uiteindelijk werd hij van de fabrieksrijders negende.

Khalid Al Qassimi reed zonder fouten en werd negende algemeen. Hij is bovenal blij dat hij op de laatste paar proeven kon aanpassen aan de DS3 WRC. Vooral de banden hadden het zwaar op de ruwe ondergrond en hij leerde zich daarop in te stellen. Hij realiseerde zich dat dat het meest efficiënt was.

Bij Ford voltrok het drama zich voor Dennis Kuipers. Hij was na twee dagen opgeklommen naar de zevende plaats algemeen. Een prachtig resultaat na drie lange dagen rally ging in rook op. Een elektrisch probleem zorge ervoor dat hij voor de laatste proef zijn Ford Fiësta RS WRC niet kon starten.

Mads Østberg die op zaterdag via het Rally2 systeem van start kon gaan vocht zich een weg naar de top tien terug. Daarbij zette hij op de zondag nog drie klassementsproeven op zijn naam. ook op de laatste proef, de Powerstage, haalde hij wat extra punten door tweede te worden. Een achtste plaats algemeen was uiteindelijk zijn deel.

Thierry Neuville kon vandaag aan de bak als veegwagen. Hij moest vandaag ook via het Rally2 systeem aanvangen en moest als eerste over de proeven. Het positieve was dat hij zo verdere ervaring kon opdoen en verder kon werken aan zijn pacenotes. Uiteindelijk werd hij achttiende.

Nasser Al-Attiyah reed opnieuw de top vijf in. Gedurende het weekend werden zijn tijden steeds beter. Voor hem was het slechts de tweede keer in de Ford Fiësta RS WRC.

Malcolm Wilson realiseert zich ook dat dit weekend geen groot succes was. Het positieve dat hij er uit wist te halen was dat Mads Østberg liet zien tot het winnen in staat te zijn en Novikov en Al-Attiyah goede prestaties neer kunnen zetten.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com