RallyNieuws

Portugal dag 2

Daar waar Latavala op de vrijdag geen vetrouwen in de Volkswagen Polo R WRC te hebben leek het er zaterdag op dat hij zijn wagen onder controle had. Hij wist twee klassementsproeven te winnen. Hij wist daarmee op een tweede plaats aan te sluiten bij Sébastien Ogier die de eerste plaats nog stevig in handen had. Later gaf Latvala aan meer achter zich te kijken naar Hirvonen dan naar voren waar Ogier, ondanks dat hij nog steeds niet helemaal genezen is, oppermachtig was.

Voor Andreas Mikkelsen is het nog steeds erg wennen in de Polo R WRC.  Vooral in snelle bochten kan hij veel meer snelheid meenemen. Ook het motorvermogen en vooral de aerodynamcis is niet te vergelijken met wat hij gewend was in de Skoda Fabia S2000. Omdat het zoveel sneller gaat moeten ook de pacenotes eenvoudiger. Er staat nog te veel in. Desondanks is hij tevreden met zijn zesde plaats aan het eind van dag twee.

Bij het Qatar M-Sport WRT is Evgeny Novikov de beste Ford rijder op de vierde plaats na dag twee. Hij staat met zijn Ford Fiësta RS WRC op de vierde plaats. Zijn achterstand op de leider in het klassement bedraagt maar liefst 4:23.9. Hij is niet tevreden met zijn prestaties maar kan nog geen vinger op het probleem leggen maar weet wel dat er iets moet gebeuren.

Pech was er voor beide Ford rijders Thierry Neuville en Elfyn Evans. Neuville raakte een boom op proef zes. Hij probeerde zijn snelheid nog te verminderen maar dat had geen invloed meer. De schade bleef beperkt. Ook Elfyn Evans, rijdens in WRC2, moest opgeven. Hij had geen aandrijving meer door een defecte versnellingsbak.

Dennis Kuipers wist zich naar een zevende plaats te knokken. Hij geen grote risico’s te nemen en wil de Fiësta RS WRC graag naar de finish brengen. De proeven waren soms er listig en glad en probeert daar waar mogelijk wat extra’s te geven maar hét doel is finishen zonder gekke dingen te doen.

Mads Østberg moest via Rally2 starten. Dat betekende dat hij als eerste over de proeven ging. Daarmee maakte hij het in theorie voor de rijders achter hem makkelijker. Desondanks zette hij toch heel behoorlijke tijden neer.

Teambaas Matthew Wilson is niet gelukkig met dit weekend. Hij heeft zijn hoop gevestigd op Novikov en Al-Attiyah op plaatsen vier en vijf.

Bij het Citroën Total World Rally Team is het Hirvonen die de derde plaats bezet op 1:08.5 achterstand van de leider. Na het uitvallen van Dani Sordo ligt de druk bij hem om voor het team een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten om zoveel mogelijk punten te scoren. Hirvonen geeft aan zo hard mogelijk te hebben gereden en misschien wel iets té aggressief te hebben gereden. Hij had het gevoel dat alles perfect ging maar verloor desonanks alleen maar tijd op zijn voorgangers.

Tijdens de ochtend etappes was Khalid Al Qassimi het gevoel met zijn wagen kwijt. Zelf weet hij dit aan het feit dat hij als één van de eersten over de proeven moest. Hij passte de setup van zijn Citroën DS3 WRC aan en pastte zijn rijstijl ook wat aan. Daarna ging het beter en kon hij naar een negende plaats in het algemeen klassement opklimmen.

Sordo ging op de eerste proef van de dag gelijk vol in de aanval. Hij had vele video’s van de bochten bestudeerd en had het gevoel de bewuste bocht te kennen. Hij gaf ruiterlijk toe niet voldoende te hebben geluisterd naar de notes van zijn navigator en ging te hard een bocht in en raakte een boom. Hierdoor brak een wiel af en waren zijn aspiraties op de overwinning vervlogen. Zijn wagen wordt weer opgelapt om zondag weer van start te kunnen gaan.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com