RallyNieuws

Rally van Portugal dag 1

Tijdens de Rally van Portugal weet Dennis Kuipers goed stand te houden. Na de shakedown bleek dat hij als eerste moest starten. De overige deelnemers kozen ervoor zo laat mogelijk van start te gaan en zo Dennis als ‘bezemwagen’ te gebruiken. Zo konden ze over een schoongeveegd pad sneller over de proeven.

Ondanks dit nadeel weet Dennis toch enkele collega’s achter zich te houden en door het uitvallen van rijders voor hem kon hij weer langzaam aan de top tien in komen. Het duurde even voordat Dennis ook weer aan het ritme gewend was

Vóór hem rolde Mads Østberg zijn Ford Fiësta RS WRC op de derde proef. Tot op dat moment ging hij aan de leiding van het klassement. De monteurs zijn druk bezig de wagen weer rijklaar te krijgen zodat Mads via het Rally2 systeem op zaterdag, hetzij met flinke achterstand, toch van start kan gaan.

Achter hem was het Andreas Mikkelsen in de derde Volkswagen Polo R WRC die tijdens de vierde proef veel tijd verloor. Hij had geen stuurbekrachtiging meer en zakte daarmee af in het algemeen klassement.

Latvala monteerde 2 harde en 2 zachte banden. Deze gok betaalde zich niet uit. Daarnaast had hij geen vetrouwen in de wagen. Iets wat we hem vaker hebben horen zeggen de afgelopen wedstrijden. Ook deed zijn dashboard het niet en zo kon hij de tussentijden niet volgen. Het enige dat hij wel kon doen was vol gas blijven gaan.

Sébastien Ogier vreesde, gezien zijn gezondheid, niet de gewenste prestaties neer te kunnen zetten. Hij weet echter na proef 5 aan de leiding te gaan en zelfs de eerste klassementsproef te winnen.

Ondanks drie proeven overwinningen van Dani Sordo moet hij genoegen nemen met een tweede plaats algemeen. Zijn achterstand op Ogier bedraagt slechts 4.4 seconden. Latvala hervond het vertrouwen na de service weer terug en zette zichzelf op de derde plaats op 11.4 seconden achter Ogier.

Veel opzien baarde Robert Kubica met zijn Citroën DS3 RRC in de WRC2 klasse. Op zijn eerste gravel evenement. Hij wist zich naar een tweede plaats te knokken. Lekke banden en een een gat in de radiator zetten hem echter aan de kant. De 206 km lange verbindingsetappe met lekke banden afleggen was geen optie. Hij zal morgen gewoon herstarten via Rally2.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Qatar M-Sport WRT

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com