RallyNieuws

Ogier winnaar Rally van Zweden

Sébastien Ogier wint met de nieuwe Volkswagen Polo R WRC de Rally van Zweden. Een uitzonderlijke prestatie voor een nieuwkomer in het kampioenschap. In zijn tijd als tweede rijder naast Loeb niet kon of mocht hij niet winnen maar vandaag zette hij dat helemaal recht. Vaak werd hij genoemd als één der beste rijders in binnen het WRC en vandaag liet hij zien dat die bewering niet uit de lucht gegrepen was. Hij wist het hele weekend zijn naaste belager Sébastien Loeb op een achterstand te houden van 25 tot 35 seconden. Na de laatste proef was de voorsprong zelfs bijna 42 seconden.

Na de kwalificatie kozen de fabrieksrijders er massaal voor om zo laat mogelijk te starten. Ogier won de kwalificatie en mocht als eerste zijn startpositie kiezen. Door zo laat mogelijk te starten kon hij een relatief schone weg van start. De voorgaande deelnemers zouden de losse sneeuwlaag weggereden hebben.

Na de eerste proef waren het Ogier en Latvala die het klassement aanvoerden. Al snel nestelde Loeb zich met zijn DS3 WRC tussen de twee Volkswagen rijders en opende de aanval op Ogier. Ook Loeb had nog wat te bewijzen in Zweden. Het zou echter bij de tweede plaats blijven. Dit vanwege het tempo van zijn landgenoot Ogier in de Polo R WRC maar ook omdat ook de grootmeester van de rallysport kleine foutjes maakte. Desondanks staat hij nog als 1e in het kampioenschap vanwege zijn tweede plaats.

Latvala voelde zich de gehele wedstrijd nog onzeker in de wagen. Had moeite met het vinden van de limieten van zijn Polo R WRC. Daardoor durfde hij niet zo vol de strijd aan te gaan als zijn teamgenoot Ogier wel deed. Dit frustreerde Latvala dusdanig dat hij er zelfs boos om werd.

De hoop op een goede klassering voor de kopman van het Citroën Total Abu Dhabi WRT was op dag één al snel vervlogen. Hij reed met zijn DS3 WRC een sneeuwbank in en rolde zijn wagen.  Hij en zijn
navigator Lehtinen hadden ruimt 20 minuten nodig om de wagen uit de sneeuw uit te graven. Uiteindelijk moest hij met een 17e plaats genoegen nemen. Op de tweede dag moest Khalid Al Qassimi zijn Citroën aan de kant zetten met koelingsproblemen. Hij is zondag niet meer van start gegaan. Dani Sordo moest de strijd opgeven nadat hij op de laatste dag van de weg is geraakt.

Het Qatar M-Sport World Rally Team kon om de eerste twee plaatsen van het podium niet mee strijden. Mads Ostberg had op de eerste dag al problemen met de motor en moest op een verbindingsetappe proberen de problemen zelf op te lossen. Dat kostte hem nog eens 20 seconden extra tijdstraf voor het te laat inchecken bij de volgende proef. Ook zat het voor Matthew Wilson niet mee. Hij vond in de sneeuwbanken op de tweede dag zijn Waterloo. Via het SuperRally systeem kon hij op de zondag echter zijn weg vervolgen maar een goede klassering, en daarmee punten, zat er niet meer in. Ook op vrijdag moest Wilson al aan het graven om zijn Fiësta RS WRC weer uit de sneeuwmuren te krijgen. Vanaf de vijfde plaats in het algemeen klassement staat een heel rijtje rijders met de Ford Fiësta RS WRC, te weten Neuville, Hänninen, Prokop, H. Solberg en Novikov.

Voor het Prodrive World Rally Team was het de Fin Jarkko Nikara die de MINI John Cooper Works WRC over de proeven reed. Al tijdens de testritten over de Shakedown kwam hij in de problemen. Gelukkig voor hem werd zijn wagen niet beschadigd. Tijdens Special Stage 3 reed hij opnieuw in een sneeuwmuur  en verloor hij 42 minuten met het uigraven van zijn MINI. Volgens teammanager Dave Wilcock onderstatte Jarkko de gladde condities enigzins. Ook kreeg hij nog eens drie minuten straftijd aan zijn brandvrije broek vanwege het te laat inklokken op de volgende proef. Een flinke opsteker was zijn derde tijd op klassementsproef 12. Een 41e plaats was zijn deel.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com