RallyNieuws

Ondanks technische problemen toch weer de finish gehaald: OVD Shortrally Ede!

Gisteren de rally van Ede gereden (voornamelijk rond Harskamp en Meulunteren). We zijn geboren en getogen in Lunteren, dus we beschouwen dit als onze thuiswedstrijd. We hebben de finish gehaald, maar niet zonder technische problemen. Uitrijden en ervaring opdoen was het doel en dat hebben we met hulp van onze servicemonteur Jan van der Klip voor elkaar gekregen!

De eerste twee proeven was even aftasten hoe hard het overal kon. In vergelijking tot Zandvoort was dit een stuk moeilijker. Waar je op Zandvoort een breed circuit had met mooie vangrails en grindbakken, hadden we nu smalle weggetjes met sloten, bomen, hekken, paaltjes, betonblokken zonder uitwijk. Echt rally rijden! De eerste twee proeven rustig aan gedaan, ook om het gevoel met de auto weer te krijgen. Het vertrouwen in de auto bouwde al snel weer op. We hadden ook een probleem met de intercom. Dat werkte niet naar behoren, waardoor Bas de notes slecht kon verstaan, vooral op de tweede proef waar de snelheid hoog lag. Hij moest dus veel op z’n gevoel rijden, dat is niet voldoende bij rally rijden. We hadden een nieuwe intercom aangeschaft waarmee we het onboard geluid ook konden opnemen. Geen succes. Op de service snel de oude intercom weer gemonteerd. Nog drie inschattingsfoutjes gemaakt op KP 1 en 2 waar we toch te hard gingen en in de bocht stil vielen. Maar geen gekke dingen gedaan.

Voor Marieke was het ook even wennen dat het snelheidsgevoel nu een stuk hoger lag dan op Zandvoort. Daardoor iets te veel gekeken als navigator wat er allemaal gebeurde en dat gaat ten koste van de timing.

KP 3 ging gelijk een stuk beter. Marieke was weer luid en duidelijk te verstaan en had weer 100% focus op de notes. Al snel zagen we Michael en Jörgen op de kop in de sloot (gelukkig zagen we een duimpje omhoog dat alles in orde was), eventjes later zagen we nog een BMW op een oprit geparkeerd en een paar meter verder haalde we Gerwin en Annika in. Dus binnen een minuut drie BMW’s ingehaald. Toen schoot het wel even door je hoofd: “Wat gebeurt hier allemaal, zijn we zo de volgende?”. En inderdaad het noodlot sloeg toe, net als op Zandvoort op KP3. Bas kreeg de auto niet goed meer in de eerste versnelling en al helemaal niet meer in de derde versnelling. De finish goed gehaald met de tweede en vierde versnelling. We hadden er een goed gevoel over, navigeren ging goed en rustig en geen bochten verkeerd ingeschat. Onze tijd was wel langzamer, dus dat was een beetje vreemd, voor ons gevoel ging het zoveel beter. Later zagen we in de uitslagen dat dat bij iedereen het geval was. De zandstukken waren nu al zo slecht geworden, dat je daar ten opzichte van de eerste keer veel tijd verloor. Diepe sleuven en erg mul zand.

Op KP4 werd het versnellingsbak probleem nog groter. Bas kon helemaal niet meer schakelen en we zaten vast in de vierde versnelling. Optrekken ging daarmee helemaal niet meer. De finish wel kunnen halen, maar bij het afgeven van de tijdkaart, kwamen we natuurlijk niet weg in z’n vier. Daar stond genoeg publiek om ons even aan te duwen zodat we weer op gang konden komen. Vanaf KP 4 naar het serviceterrein was één lange voorrangsweg, zodat we niet hoefde te stoppen en de service konden halen. Dat was een groot geluk. Op de service bleek dat de stang die de pook met de versnellingsbak verbindt, was afgebroken. Nog van alles geprobeerd om dat te repareren, maar dat kregen we niet voor elkaar binnen de beperkte tijd die je maar hebt. Toen besloten de auto in ieder geval in de tweede versnelling proberen te zetten, zodat we de rally ten minste konden uitrijden. Uitrijden was namelijk het belangrijkste voor het halen van onze rally licentie. Tijdens de proef bleek dat we hem niet in de tweede versnelling hadden zitten, maar in de derde versnelling. Op de eerste proef was dat niet zo handig met alle korte bochten, maar op de tweede proef was dat wel weer een voordeel met de lange rechte stukken. Op deze proef maar 25 seconden verloren ten opzichte van de eerste keer.

Erg blij dat we de rally hebben kunnen uitrijden en weer veel ervaring hebben kunnen opdoen. Dat voert de boventoon ondanks de teleurstelling van de technische problemen en het snelheidsverlies. Het was op sommige momenten echt een slagveld met alle schades en uitvallers die we onderweg zagen.

Op naar Sulingen, drie keer is scheepsrecht!

Tekst: Slob Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com