RallyNieuws

Ook Sezoensrally prooi voor Loix

Afgelopen zaterdag werd rond het Belgische plaatsje Bocholt de Sezoensrally verreden. Deze ééndaagse wedstrijd voerde niet alleen over smalle, gladde en bochtige asfalt weggetjes. Ook de beruchte maaskiezels, het gravel, vormden een groot deel van het decor.

Hoewel deze vierde wedstrijd meetelt voor het Belgisch Rallykampioenschap hebben veel Belgische toprijders, zoals Melissa Debackere, Vincent Verschueren en Kees Princen, hebben deze wedstrijd om uiteen lopende redenen als schrapresultaat genomen. Er tellen drie van de vier eerste wedstrijden mee voor het kampioenschap. Loix besloot wel te starten. Hij vindt het een leuke rally en het was vooral belangrijk voor zijn sponsor om acte de présence te geven.

Deze wedstrijd telt mee voor het ONRK waarvoor ook Dennis Kuipers staat ingeschreven. Hij liet echter verstek gaan. De vierde plaats van Bob de Jong en Kees Hagman leverde het De Jong de kop positie in het ONRK.

Op vrijdag waren de verkenningen. Daarbij is veel regen gevallen. Vooral in de nacht van vrijdag op zaterdag stond de kraan voor het hemelwater flink open. Zaterdag viel er nauwelijks nog regen maar vooral de onverharde wegen waren er slecht aan toe. Het was dan ook echt glibberen over de proeven. Het onverhard werd er slechter en slechter door.

De organisatie had een veld van 67 deelnemers aan de start gekregen. Uiteindelijk waren het er 22 minder die over het finish podium wisten te komen. Bij de uitvallers zaten vijf Nederlandse equipes.

Ferdi Biesheuvel beet hierbij het spits af. Door een te vroeg insturen bij het snijden van een linkerbocht op proef vier, raakte zijn rechter voorwiel de zijkant van het asfalt. Hierdoor brak het wiel af en kon de Subaru Impreza WRC S7 definitief geparkeerd worden. Dit was tekenend voor de gehele wedstrijd. Veelal was niet te onderscheiden waar de berm ophield en het asfalt begon.

De overwinning ging bijna als vanzelfsprekend naar Freddy Loix en zijn navigator Frederic Miclotte in de Ford Focus WRC.  Hij wist nog niet eerder deze wedstrijd te winnen. Dit omdat hij bij die eerdere deelnames geen WRC maar een S2000 wagen bestuurde. Het duo wist 10 van de 12 klassementsproeven te winnen. Eéntje was voor Erik van Loon en één klassementsproef tien, werd geneutraliseerd.

De neutralisatie betrof het duo Deveux/Hendrickx met de Porsche 911. Zij reden mee in de Historics klasse en de wagen brandde volledig uit.

De tweede plaats in deze wedstrijd was voor Erik van Loon en zijn Belgische navigator Davy Thierie. Zij reden eveneens in een Ford Focus WRC doch konden niet echt een vuist maken tegen Loix. Met iedere proef liep Loix meer en meer uit. Uiteindelijk moest Erik van Loon ruim een minuut toegeven op Loix.

De derde plaats was voor Erik Wevers. Hij startte in een Ford Fiësta RS WRC. Erik had, buiten zijn Dakar avonturen lange tijd geen rally gereden. Hij bleek echter nog niets verleerd maar met deze 1.6 liter WRC was het onmogelijk om de beide equipes die vóór hem eindigden voor te blijven. Zijn achterstand op Loix bedroeg uiteindelijk bijna twee en een halve minuut.

In de klasse N4 waren het onze landgenoten Kolen/Van Campen die de derde plek wisten te bereiken in de Mitsubishi Lancer EVO VII. Zij hadden een achterstand van ruim 48 minuten op de winnaars van deze klasse Monnens/Verdenbulcke in een EVO X. Helaas moest Johan Faes opgeven met problemen aan de stuurbekrachtiging. Hij lag na proef vier op een tweede plaats. Het duo Van Iersel/Visser nam vanaf een derde plaats de tweede over na het uitvallen van Faes/Lekkerkerker. Na proef negen moesten zij echter ook de strijd staken.

Bij de Nissans was het Dirk Garvelink die, samen met navigator Nicky van Gerwen, de overwinning wist te behalen. Na de derde klassementsproef was het echter Mats van den Brand die, samen met navigator Eddy Smeets, vanaf het begin de lijst aanvoerde. Een momentje op proef vier kostte hem echter ruim twee minuten waardoor hij de leiding moest afstaan en afzakte naar een derde plaats. Later wist hij toch nog de tweede plaats van Antoinne Biesheuvel af te snoepen. Diter Toprek, aangevuurd en genavigeerd door Marvin Molenkamp, moest helaas de strijd opgeven wegens een defecte versnellingsbak. Anton van Limpt en zijn navigator Godfried Kerssemakers raakten van de weg en moesten de strijd eveneens staken.

In de S2000 categorie was het Hermen Kobus die als enigste deelnemer van start ging. Samen met zijn navigator Erik de Wild wist hij tot na proef zeven de vijfde plaats, direct achter de veel krachtiger WRC’s, te bezetten. Elektrische problemen echter weerhielden hem er echter van om op proef acht van start te gaan.

In de Fiësta Trophy waren het Timo van der Marel en zijn navigator Rebecca Smart die de overwinning behaalden. Dit was de tweede overwinning in deze Trophy. Eerder al wist het duo Van der Marel/Smart de overwinning in de Rallye de Wallonie op hun naam te schrijven.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com