Met de Prima-Acon Vechtdalrally staat morgen de vierde wedstrijd van het Nederlands Rally Kampioenschap op het programma in Hardenberg. De Prima-Acon is niet alleen de groenste rally van Nederland, maar ook de meest compacte. De strijd vooraan zal heel boeiend worden. We krijgen in elk geval een verrassende winnaar.
Groen
De Prima-Acon Vechtdalrally is de groenste rally van Nederland. De volledige CO2-uitstoot wordt door de organisatie immers gecompenseerd door te investeren in een Fair Climate Fund project, deze keer een project voor koffieboeren in Ethiopië. Zij koken nog veel op hout, wat voor erg veel CO2-uitstoot zorgt. Via het fonds zal geïnvesteerd worden in betere kooktoestellen.
Compact
Maar, terug naar de wedstrijd. De rally in en om Hardenberg is erg compact. Op amper zes uur tijd zullen de teams zaterdagnamiddag 126,30 km op snelheid afwerken. De rally telt acht klassementsproeven (drie keer Brucht, twee keer Radewijk en Holtheme). Alle klassementsproeven zijn licht gewijzigd. Vooral de 21,40 km lange proef in Holtheme, drie keer af te werken, zal een uitdaging zijn voor mens en machine.
Kans
Vooraan mogen we een boeiende strijd verwachten. Door het noodgedwongen forfait van Hans Weijs Jr, wiens Polo R5 wel te zien zal zijn in het servicepark, krijgen enkele andere R5-rijders een unieke kans om deze rally op hun naam te schrijven. Een overwinning, het zou een serieuze stunt zijn voor Henk Vossen, de snelste 70-er van het land. Maar ook Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Michiel Becx (Ford Fiesta R5) dromen van een glansrol.
Oude bekende
Dat geldt zeker ook voor de Mitsubishi Lancer Evo X-rijders, zoals titelverdediger Lambert Parren, Ad Smits, Pierre Brouwer en Gerard Tijink. Gerben Brouwer (Audi S2) en de Subaru-rijders Maik Willems en oude bekende Ger Haverkate mikken ook op een dichte ereplaats.
Spektakel
Op het onverhard zijn ze in het nadeel, maar op de asfaltstroken kunnen de snelle BMW’s van Wim Muilwijk en Niels de Bruijn, samen met de deelnemers aan de BMW 130i Cup, voor spektakel zorgen, net als de Opel Manta’s van Edwin Wolves en Bertram Altena. Kortom, de Vechtdalrally kan rekenen op een mooi gevarieerd startveld.
Historic
Dat geldt zeker ook in de Prima-Acon Vechtdal Historic Rally, waar we een spannend gevecht mogen verwachten tussen Wouter Koenderink met zijn sublieme BMW 3,0 CSL en Jan Nijhof in zijn Opel Manta A en Thom de Jong in een Volvo 240 Turbo. Bas van Kamperdijk presenteert een snelle Porsche 911, terwijl Joost Kusters na vijf jaar afwezigheid nog eens zijn opwachting maakt met een snelle Subaru Legacy. De enige buitenlander in het 25-koppige historische startveld is de Belg Christophe De Leeuw, een populaire rijder omwille van zijn spectaculaire rijstijl. De Prima-Acon Vechtdal Short Rally wordt verreden op de eerste 5 klassementsproeven.
Afspraak morgenochtend in Hardenberg voor een dag top autosport!
bron: Vechtdalrally
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie