RallyNieuws

Overwinning Edwin Schilt tijdens GTC Rally

Nadat Swaanen op kp De Hel XL was uitgevallen, was het Bob de Jong die de vrijdagavond van de GTC Rally met bijna dertig seconden voorsprong op Edwin Schilt afsloot. Erik van Loon had in de Ford Focus RS WRC veel tijd verloren door een lekke band. Een echte bedreiging vormde hij daardoor niet meer.

Desondanks kon De Jong zijn voorsprong niet verder verdedigen. De gezondheidstoestand van zijn vader, Bert de Jong, was zodanig dat Bob besloot de rally te laten voor wat het was en zich bij de familie aan te sluiten.

Dat betekende dat Edwin Schilt en zijn navigator Lisette Bakker door schoven naar de kop van het klassement. Piet van Hoof en Arjen de Koning schoven daarmee door naar de plaatsen twee en drie. Edwin Schilt had al geruime tijd niet gereden maar dat was aan zijn tijden niet te merken. Heel even sloeg hem echter de schrik om het hart toen zijn nieuw opgebouwde Subaru Impreza S14 WRC op de zaterdagmorgen niet wilde starten. Vanuit het Parc Fermé werd de Impreza naar de service geduwd alwaar de startmotor werd vervangen. Zonder verdere problemen kon hij de wedstrijd tot het eind vervolgen.

Erik van Loon moest een flinke achterstand, die hij opliep door een lekke band vrijdagavond, goed maken. Hij en Edwin Schilt waren het die de afwisselend een snelste tijd op hun naam schreven. Daardoor klom Van Loon langzaam maar zeker terug naar de derde plaats en op KP17 was het dan eindelijk gelukt. Arjen de Koning en Hein Verschuuren werden naar een vierde plaats terug verwezen.

Er werd nog gedacht dat binnen het Paradigit team ‘teamorders’ zouden worden uitgevaardigd om Arjen de Koning verder naar voren te helpen. Zo kon hij extra punten voor het kampioenschap binnen halen. Niets was echter minder waar. De teamorders bleven uit en zo stond Piet toch op de tweede plaats in de eind uitslag.

In de groep N4, de standaard klasse, was het Johan Faes die de vrijdag op de eerste plaats in de klasse afsloot. Jasper van den Heuvel stond op een derde plaats met 1:39.1 achterstand. Hij vocht zich een weg naar de top van het klassement. Daarvoor moest hij eerst Antoine van Ballegooijen verschalken. Die had na KP14 nog een voorsprong op Jasper van ruim 7 seconden. Na KP15 was het dan toch gelukt voor Jasper en stond hij 9 seconden voor op Van Ballegooijen. De afstand tot Johan Faes was nog een goede twintig seconden. Na KP18 was het dan toch Jasper die lijst in de standaardklasse aanvoerde en Faes op vijf seconden achterstand zette. Op KP19 pakte Jasper nog eens bijna tien seconden er bij. Faes werd dus tweede en Van Ballegooijen behield de derde plaats. Even werd net nog spannend voor Jasper en Jac Gillis.  Jasper raakte aan de binnenkant de stoeprand en de wagen ging aan de linkerkant flink omhoog. Gelukkig niet het duo niet te ver en een koprol bleef verder uit.

Bij de Nissans was het Mats van den Brand die met de overwinning aan de haal ging. Theo van den Berg had iets meer dan een minuut langer nodig om de proeven af te leggen. Erwin Klippel had bijna vier minuten langer nodig en werd derde. Nadat Anton van Limpt, Dirk Garvelink en Arjan Heijstek op de vrijdagavond al uitvielen, was het op de zaterdag Diter Toprek die de pijp aan Maarten moest geven. Bij een inhaalactie op KP11, de rondkoers door het centrum van Etten-Leur, bleek de weg niet lang genoeg om de inhaalactie succesvol af te ronden. Hij reed zijn ‘Lady’ stuk op een container. Die maakte een flinke indruk op de voorkant van de Nissan 350Z en daarmee was het over en uit voor Diter Toprek en gelegenheids navigator Martin Nortier.

Bij de BMW’s van de 325i Challenge vielen op de zaterdag nog een viertal deelnemers uit. De leider in het kampioenschap Sjef Meersschaert en zijn navigator Debbie Everse moesten de strijd na KP13 staken. Ze hadden door de lekke banden op de vrijdagavond al een flinke achterstand in het klassement van de 325i Challenge en hadden al geen zicht meer op een podiumplek. Technische problemen met de motor zorgden voor de uitval. Voor Bjorn Scherff was het een kapotte aandrijfas die hen er van weerhield om te finishen. Wesner Averesch moest opgeven met een kapotte versnellingsbak en Rob Verhees blies zijn motor op. Zuur hierbij was dat dit op de allerlaatste proef gebeurde. De overwinning ging naar Marius Reeder en Ivar Stein. Henk Bakkenes en Dennis Lippens werden tweede en nieuwkomers Bas en Marieke Slob eindigden ondanks problemen met de motor op de derde plaats.

In de klasse A6 was het René Wawrzyniak die, samen met navigator Christiaan van der Rijssen, alle proeven het snelste wist af te leggen in de Citroën C2 R2 Max. Jeroen van den Heuvel en Arjan Veldkamp hadden ruim zeventien seconden langer nodig. Maikel Heijdens en Erwin Berkof deden er nog eens bijna achttien seconden langer over. Beiden reden een Ford Fiësta R2 uit de stallen van Van Merksteijn Motorsport. Maarten van der Heijden moest voortijdig zijn splinternieuwe Peugeot 208 R2 na KP13 aan de kant zetten.

In de klasse A7 kon geen winnaar worden aangewezen. Beide deelnemers in deze klasse, Maarten van Tienen en navigator Gijs Boom, en Hans Melio en Jeroen Willems, wisten de eindstreep niet te halen. Maarten landde op KP Wouw in een greppel waar hij, ondanks de hulp van het toegesnelde publiek, niet meer los kon komen.

Voor Jacco Hartog en Joyce Ruiter was het de eerste plaats die ze wisten te veroveren in hun Opel Astra Kitcar. Op het finish podium werd dit uitbundig gevierd met champagne en omhelzinge. Zij hadden het hele weekend geen noemenswaardige problemen en gingen de hele wedstrijd aan de leiding in de klasse. Op iets meer dan vier minuten was de tweede plaats voor Mark van de Hel en zijn navigator Dave Kuiper. Sander van de Hel en Valentijn Martens werden derde op ruim dertig minuten.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com