RallyNieuws

Paradigit Rallyteam zegeviert wederom in West-Brabant

Na de stormachtige Groep N-zege in de Exotic Green Rally van 2010, heeft het Paradigit Rallyteam het West-Brabantse succesnummer van destijds afgelopen weekend nog eens dunnetjes overgedaan. De donderwolken die in 2010 de rally overschaduwden mochten dan plaatsgemaakt hebben voor een zomers zonnetje, op de klassementsproeven van de Exotic Green Rally 2011 stormde het wederom. Niet minder dan zes équipes vochten een verbeten strijd uit om de zege in de sterk bezette Groep N-klasse. In een hevig gevecht met de volledige top van het Nationaal Nederlands Rallykampioenschap, bleek Noortje van Gennip als snelste dame van Nederland eens te meer haar mannetje te staan. Ontketend stuurde de Paradigit-rijdster haar Van Hoof Sport Mitsubishi Lancer Evo X in de slotfase naar enkele snelste tijden, waarna zij samen met navigator Sander van Barschot de overige leden van het Paradigit Rallyteam dankzij een tweede overwinning in Etten-Leur opnieuw op een champagne-douche mocht trakteren.

Een aantal zware wedstrijden in België mogen dit seizoen dan centraal staan, voor de grote Brabantse rallyklassiekers maakt het Paradigit Rallyteam graag een uitzondering. Na eerdere deelname aan de Paradigit-ELE Rally, verschenen in Etten-Leur drie Paradigit-equipes aan de start van de twaalf klassementsproeven tellende Exotic Green Rally, die dit jaar over slechts één dag verreden werd. Dit laatste vormde ook direct de grote uitdaging, want met 157 wedstrijdkilometers deed de eendaagse wedstrijd nauwelijks onder voor een gemiddeld tweedaags evenement. Met een zevental snelle World Rally Cars aan de start én naar vehouding flink wat kilometers over industrieterrein voor de boeg, richtte het Paradigit Rallyteam diens pijlen op een klassering in de subtop.

Op de eerste klassementsproeven vonden Piet van Hoof en navigator Niels Leermakers direct een aardige tegenstander in Belgisch talent Jonas Langenakens. In het ruim zestig deelnemers tellende klassement, mengden ook teamgenoten Arjen de Koning en Hein Verschuuren zich in de strijd om ‘snelste-niet-WRC-bestuurder’. Lang kon het publiek echter niet genieten van de driestrijd. Op de vierde proef raakte Langenakens ongelukkig van de weg en moest opgeven, terwijl De Koning door een kapotte steekas veel tijd verloor. “Jammer”, vond Van Hoof, die zich vanaf dat moment enigszins in niemandsland waande. De WRC’s bleken op dit parcours te snel voor zijn vijftien jaar oude Mitsubishi Lancer Evo IV, terwijl de kopman van het Paradigit Rallyteam ondanks een klein slippertje in een onverharde bocht al snel een ruime voorsprong had op de overige rijders. Voor De Koning bleek het geen gelukkige middag. Na de eerdere defecte steekas, bracht een probleem met de brandstofpomp een definitief einde aan zijn rally. “Dit was niet onze dag”, baalde navigator Verschuuren. “We hadden al een deel van de rally gereden met aandrijving op slechts drie van de vier wielen. Toen vervolgens de brandstofpomp niet meewerkte, hebben we maar een terrasje opgezocht in Etten-Leur.”

Het zwaartepunt van de rally lag net als voorgaande jaren op de landelijke avondproeven rondom het rallygekke grensdorp Achtmaal. Onder het genot van een lekker ijsje en koud pilsje, zagen de inmiddels uitgevallen De Koning en Verschuuren hoe teamgenote Van Gennip een even verrassende, als ijzersterke eindsprint uit de hoge hoed toverde. Na lange tijd gestreden te hebben voor een podiumplaats in de Groep N-klasse, ontketende ze in de slotfase van de wedstrijd. Na een snelste tijd op de proef over industrieterrein Borchwerf, werd de eerste positie in de zogenoemde Standaardklasse ingenomen. Met nog drie pittige proeven voor de boeg en de gehele top van het Nationaal Nederlands Rallykampioenschap op slechts enkele seconden van de Paradigit-rijdster, waren alle scenario’s nog mogelijk. Van Gennip en navigator Van Barschot lieten echter geen twijfel bestaan over hun doel: Op de daaropvolgende klassementsproef van Rijsbergen – samen met de rondom Achtmaal verreden ‘KP De Hel’ de zwaarste beproeving van de rally – werd vanuit leidende positie nogmaals flink aangezet, wat resulteerde in opnieuw een snelste tijd. Een tweede West-Brabantse zege lag met de opgebouwde voorsprong voor het oprapen. “Toch moest het tempo met de kleine verschillen ook op de laatste twee proeven nog even flink hoog gehouden worden. En dat zonder ruimte voor ook maar het kleinste foutje”, wist navigator Van Barschot, die enkele uren later samen met Van Gennip en het voltallige Paradigit Rallyteam een mooi feestje bouwde in het centrum van Etten-Leur. De tweede zege op rij was een feit.

Voor Piet van Hoof had het succes nog een extra gouden randje. Niet alleen finishte de winnaar in de Groep HA-klasse nog vóór de Lancer World Rally Cars van Bert de Jong en Henk Vossen als snelste Mitsubishi-rijder in het eindklassement. Met de Paradigit-Evo op de hoogste trede van het podium en streekgenoot Antoine van Ballegooijen op een tweede plaats in de standaardklasse, zag hij tevens hoe de Mitsubishi´s Lancer Evo X van ´zijn´ Van Hoof Sport in een van de grootste rally’s van Nederland een sublieme een-twee scoorden.

Algemene gegevens Exotic Green Rally 2011
– 9 juli 2011, start en finish in Etten-Leur
– lengte van de rally: 380 kilometer met 12 klassementsproeven (KP’s) over 157 km
– half bewolkt tot zonnig, met maxima rond de 22 graden Celsius
– 61 deelnemers aan de start, 44 aan de finish

Uitslag:
1. Jeroen Swaanen – Robin Buysmans (Subaru Impreza WRC S14, A8)
2. Erik van Loon – Keex Box (Ford Focus RS WRC08, A8) + 0:13,7
3. Eric Bolhaar – Gert Kamphuis (Skoda Fabia WRC, A8) + 1:24,9
4. Gert Huzink – Erwin Mombaerts (Subaru Impreza WRC S12, A8) + 1:35,5
5. Piet van Hoof – Niels Leermakers (Mitsubishi Lancer Evo IV, HA16) + 3:38,8
6. Bert de Jong – Ton Hillen (Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 6:27,8
7. Henk Vossen – Johan Findhammer (Mitsubishi Lancer WRC Step 2, A8) + 6:46,5
8. Noortje van Gennip – Sander van Barschot (Mitsubishi Lancer Evo X, N4) + 7:22,8
9. Antoine van Ballegooijen – Fiona Aengenend (Mitsubishi Lancer Evo X, N4) + 7:27,4
x. Arjen de Koning – Hein Verschuuren (Mitsubishi Lancer Evo VII, A8) opgave

Tekst: PB Paradigit Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com