RallyNieuws

Pech voor Henk Vossen in modderbad op de Veluwe

De Veenhuizen Groep Nederland Rally bleek voor Henk Vossen en Johan Findhammer een zware kluif te zijn. Rond Voorthuizen en Barneveld draaide het voor de Limburgse rallyequipe onder regenachtige omstandigheden uit op een regelrechte overlevingslag, die aan de meet een 8e plaats opleverde.

Om de een of andere duistere reden hing er voor Henk Vossen een soort grauwsluier over de Nederland Rally, een wedstrijd die door de Tegelse rallyrijder juist zo op waarde wordt geschat. “Ik heb er echt naar uitgekeken want het parcours is prachtig. Maar vanaf de eerste klassementsproef ging het niet naar wens”, legt Vossen uit. De eerste twee KP’s werden op een industrieterrein afgelegd waarbij de remmen extra zwaar werden belast. En dat leverde al meteen problemen op. “We reden met een nieuw type remblokken maar die functioneerden niet. De auto begon ontzettend te trillen en ik kreeg het idee dat ik met een gebroken remschijf reed. Nou, dan ga je vanzelf wel van het gas”, verklaarde Vossen het feit dat hij al op de eerste dag flink op achterstand was gezet.

Met het oude type remblokken onder de auto ging de Limburgse rallyequipe vol goede moed de tweede etappe in. De eerste KP verliep naar wens maar op de eerstvolgende was het weer raak: een gebroken gaspedaal. Een gecompliceerde aangelegenheid, zo legt Vossen uit: “Deze moderne rallywagens hebben geen normaal gaspedaal maar een kunststoffen, electronische box die de motor met het zogenaamde fly-by-wire systeem aanstuurt. Allemaal electronisch dus en niks ordinaire gaskabels meer. Ik moest helemaal onderuit liggen om het puntje dat er nog over was net met mijn teen te kunnen beroeren”. Logisch dus dat er weer kostbare minuten verloren gingen. Nog was het niet gedaan met de pech want op de eerstvolgende KP bleef de Mitsubishi Evo 10 roerloos in de modder steken. Voordat met behulp van het toegesnelde publiek de Helichem-auto weer op gang was gekomen waren nogmaals meer dan twee kostbare minuten verloren gegaan. Waarop Henk Vossen en Johan Findhammer besloten de strijd om de posities te laten voor wat die was. “We reden met een type regenbanden waarmee ik in eerste instantie de balans van deze, voor mij nog nieuwe, auto niet goed kreeg. We hebben toen besloten de resterende kilometers als test te gebruiken om de afstelling van de auto in de regen verder te verfijnen. Dat is weliswaar minder spannend dan de strijd om de seconden, maar wel zo nuttig met het oog op de laatste wedstrijd van het jaar”. Die Euregiorally staat gepland in het weekend van 5 en 6 november, rond Hengelo.

Uitslag Nederland Rally showroomklasse N4
1. Van Lagen/Hulzebos (Mitsubishi Evo 10) 186 km, 13 kp’s in 1 uur 51.37.5; 2. De Jong/Hagman (Evo 8) op 4.18.8; 3. Van den Brink/Veenvliet (Evo 10) op 4.46.8; 4. Van
Deijne/Gillis (Evo 10) op 5.51.0; 8. Vossen/Findhammer (Evo 10) op 12.18.1

Stand Open Nederlands Rallykampioenschap
1. Jeroen Swaanen 600; 2. Gert Huzink 510; 3. Eric Bolhaar 400; 4.
Bert de Jong 365; 5. Henk Vossen 350; 6. René Kuipers 80

Tekst: Helichem Rallyteam
Foto: Walter Geuzebroek

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com