RallyNieuws

Prima prestatie van Vossen en Findhammer in WK Rallye Deutschland

In zijn 36e deelname aan de WK Rally van Duitsland heeft de Limburgse rallycoureur Henk Vossen, samen met zijn vaste navigator Johan Findhammer, weer een uitstekende prestatie geleverd. Onder wisselende weersomstandigheden reed de 67-jarige Tegelse routinier naar de 9e plaats in de sterk bezette standaard Groep N-klasse.

Met een flink veld van vaste deelnemers aan het wereldkampioenschap voor productietoerwagens wist Henk Vossen al bij voorbaat dat een podiumplaats in zijn standaard Groep N-klasse een kansloze missie zou worden. “Omdat deze rally dit keer ook meetelt voor het wereldkampioenschap voor productie toerwagens weet je dat concurrentie moordend is. Het merendeel van mijn tegenstanders rijdt het hele jaar door rally’s. Daartegen is het lastig strijden en dus moet je je eigen doelstellingen formuleren: dat was een plaats onder de eerste tien. En daarin zijn we met onze negende plaats geslaagd. Ook Dieter Gassner, toch Duits Groep N-kampioen, kwam niet verder dan de zesde stek”, keek Henk Vossen tevreden terug.
De 368 kilometers klassementsproef werden zonder noemenswaardige problemen afgewerkt, ondanks het wisselende weer. Vrijdags nog ver boven de 30º, zaterdag en zondag een stuk koeler met zo nu en dan een bui die de smalle wegen door de wijnranken van het Moezelgebied plaatselijk spekglad maakten. “De ene dag stof en zand op het parcours, de volgende twee dagen spekglad door plaatselijke regenbuien. Echt lastig rijden. Maar we hebben hier wel eerder onder dat soort omstandigheden gereden en daarop kun je anticiperen. Toch vlogen er veel auto’s van het parcours. Niet echt verbazingwekkend”.
De eerste vrijdagse etappe, tussen de beroemde wijnranken nabij Trier, werd door de Helichem-equipe op de 41e plaats afgesloten, een mooie uitgangspositie voor de volgende dag. En die tweede dag, met onder andere tweemaal de beruchte, 46 km lange, Panzerplatte, sloot het duo af op de 36e plaats. Restten er op de laatste dag nog drie KP’s, waarop de Helichem Mitsubishi Evo 10 plotseling kuren begon te vertonen toen een aandrijfas brak. “Gelukkig hebben we niet alleen vierwielaandrijving maar kun je de differentiëlen ook ‘electronisch op slot zetten’. Daardoor konden we, voorzichtig rijdend om onze goede klassering veilig te stellen, toch nog de laatste twee KP’s uitrijden. Met wel het risico dat er van alles kapot zou kunnen gaan. Maar met de finish in zicht ga je de auto toch echt niet aan de kant zetten. Dat kun je niet maken, niet voor ons zelf en zeker ook niet voor ons serviceteam”, verklaarde Henk Vossen aan de finish in Trier. Met zijn 27e plaats onder de 71, veelal professionele coureurs mocht hij dik tevreden zijn.

Uitslag Groep N
1. Kosciuszko/Szczepaniak (Pol) 369 km in 4 uur 08:35.4; 2. Guerra/Rozada (Mex/Spa, beiden Mitsubishi Evo 10) in 4 uur 10:35.9; 3. Ligato/Garcia (Arg, Subaru Impresa WRX) in 4 uur 18:37.2; 9. Vossen/Findhammer (Mitsubishi Evo 10) in 4 uur 32:24.2

Tekst: Helichem Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com