Voor het Chinese rallykampioenschap markt heeft Prodrive in slechts enkele maanden tijd een Volkswagen Golf ontwikkeld. Deze wagen zal komend weekend zijn primeur beleven tijdens de Longyou Rally. Aan het stuur zal dan Chris Atkinson zitten.
De wagen is niet volgens FIA reglementen opgebouwd. De Chinese reglementen zijn minder streng waardoor er meer mogelijk is. Desalniettemin zijn er onderdelen gebruikt die ook terug te vinden zijn in de huidigde World Rally Car’s. De rolkooi en een aantal andere componenten die betrekking hebben op de veiligheid zijn wel volgens FIA reglementen gebouwd.
In tegenstelling tot de huidige World Rally Car’s beschikt de Golf over een tweeliter turbo motor en is voorzien van een 35mm grote restrictor terwijl in het WRC slechts 33mm is toegestaan op de 1.6 liter motoren. De aandrijflijn is volledig WRC spec en heeft ook de Xtrac WRC versnellingsbak, zoals de meeste WRC’s hebben.
De gehele wagen is in eigen beheer ontwikkeld en gebouwd. Zo ook het volledige aerodynamische pakket, in het bijzonder de achterspoiler. Het koetswerk bestaat voornamelijk uit de standaard stalen panelen maar zijn aangevuld met composiet panelen en bumpers.
De Golf kan oom omgebouwd worden voor het FIA World Rallycross kampioenschap of voor het GRC in Noord Amerika. De motor is hetzelfde als die door Matthias Ekstrom in zijn Audi RX wordt gebruikt.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe