RallyNieuws

Prodrive verbetert het vermogen van de MINI

Tijdens de Rally van Portugal, later deze maand, zal het Prodrive WRC Team meer dan 100 modificaties introduceren die de prestaties van de MINI John Cooper Works WRC verbeteren. Deze verbeteringen zijn gehomologiseerd door de FIA en is beschikbaar voor alle MINI WRC’s.

Prodrive doorliep een ontwikkelprogramma voor de MINI WRC sinds oktober van het afgelopen jaar. Hiervoor is data gebruikt van de eigen wagens maar van die van de ettelijke klanten versies in kampioenschappen in Europa en het Midden Oosten.

Het speerpunt was de ontwikkeling van de 1.6 liter turbo motor met als resultaat dat de nieuwe, gehomologiseerde motor, drie procent extra piek vermogen kreeg. Om dit te bereiken moest Prodrive diverse delen opnieuw ontwerpen. Aandrijfriemen werken korter, en daardoor makkelijker te vervangen. Ook werd de motortemperatuur beter gereguleerd. Door al deze veranderingen moest de software en electronica worden geupgrade.

De enige verandering die aan de buitenkant waarneembaar is, is de voorbumper. Deze is opnieuw vormgegeven middels computergestuurde vloeistof dynamica. Doel hierbij was het verbeteren van de motorkoeling en aerodynamica. De nieuwe splitter maakt het mogelijk om de wagen met een lagere rijhoogte te laten rijden op gravel en de luchtstroom onder de auto te verminderen wat voor meer downforce zorgt.

Prodrive werkte samen met Ohlins, de partner voor de vering van de wagen, om de prestaties van de dempers om oneffen ondergronden. De wagen krijgt hierdoor een betere stabiliteit en tractie op gravel. Voor erg ruwe ondergronden zoals in Griekenland is een extra zwaar verenpakket ontwikkeld.

De accu is een Lithium-Ion accu die een belangrijk gewichtsbesparing ten opzichte van de lood accu’s. Ruim 7kg scheelt het gewicht. Desondanks is de levensduur verbeterd. Zo kan bij een breuk van de aandrijfriem nog zeker 20 km aan klassementsproeven worden verreden. Prodrive is erin geslaagd het gewicht van de MINI WRC met 10kg te naar beneden te krijgen. Hierdoor is het toevoegen van ballast op strategische plaatsen eenvoudiger geworden om zo de balans van de wagen te verbeteren.

Kris Meeke en Dani Sordo, Prodrive’s WRC Team, waren vier dagen in het zuiden van Spanje om de nieuwe wagen te testen. Volgens teammanager Dave Wilcock warem de verbeteringen opvallend. “Beide rijders waren blij met de ontwikkelingen en konden het grotere vermogen voelen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts maar het ontwikkelingswerk ligt nooit stil. Het team is al bezig met de verbeteringen welke later dit jaar het levenslicht gaan zien.

Bron: Prodrive
Vertaling: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com