RallyNieuws
De Rally Familie

Rally familie berichten

Vaak wordt gezegd dat de rally familie één groot warm nest is, voor- en met elkaar, door dik en dun. Op dagen waarop van een lid van deze familie afscheid moet worden genomen is die warme deken als het ware voelbaar. Onder die deken bevinden zich dan de vele officials, rijders, navigatoren, organisatoren en ga zo maar door. Ook op de leukere dagen zoals de KNAF Official Dag was het één gezellig en dankbaar samen zijn, een familie feestje.

Ook mocht de familie ‘vieren’ dat er maar liefst drie rijders tijdens een ronde van het WRC een wildcard hebben verdiend in de Drive DMACK Fiesta Trophy. Timo van der Marel, Kevin van Deijne en Mats van den Brand mochten aan Malcolm Wilson kun kwaliteiten tonen. Kwaliteiten op zowel fysiek en mentaal gebied, hoe ze zich in de media staande hielden en natuurlijk hoe ze, onder toeziend oog van fabrieksrijder Ott Tänak, zich in de wagen manifesteerden. Van alle (inter-)nationale kandidaten viel de keuze op Mats van den Brand. Daarmee zich sterk revancherend voor het missen van de titel in de Fiesta Trophy met een verschil van 0.1 seconde. Mats mag in 2015 één wedstrijd in het WRC2 rijden met een Ford Fiesta R5. De directeur van M-Sport uitte lovende woorden over de uitzonderlijke prestaties van de relatief jonge Mats.

Hoopgevend nieuws is het bericht dat Kevin Abbring serieus in beeld lijkt te zijn voor een plaatsje bij een fabrieksteam. In het ERC heeft hij dit jaar kunnen laten zien, ondanks dat zijn Peugeot 208 T16 steeds stuk ging, dat hij de snelheid wel heeft en als de auto het houdt.  Kevin is steevast vooraan in het klassement te vinden is. Ook in de Fabia S2000, waarmee Volkswagen testte voordat ze in het WRC stapten, liet Abbring al bijzondere dingen zien. Helaas is het avontuur met Volkswagen van korte duur geweest maar lijken zijn kansen voor seizoen 2015 zich te keren. Voor zijn prestaties in het ERC verdiende hij de ‘Colin McRae Flat Out Driver of the Year Award’. Hopelijk horen we binnenkort goed nieuws voor deze ambitieuze rijder uit het Brabantse Son. Een bericht waar de rally familie reikhalzend naar uitkijkt.

Ander Nederlands succes werd behaald in Zuid Afrika. Daar werd Hans Weijs tweede in het Nationale Rally Kampioenschap. Met een Volkswagen Polo S2000 van Sasolracing en zijn navigator Bjorn Degandt, wist hij de laatste wedstrijd in het kampioenschap op zijn naam te schrijven.

Minder fraai waren de berichten dat de Rallypro Short Rally Amsterdam dit jaar geen doorgang vond. Ook in 2015 zal deze wedstrijd geen doorgang vinden. Na de gebeurtenissen in 2013 lijkt de gemeente Amsterdam zich tegen de wedstrijd te keren. Desondanks zit de organisatie niet stil en bekijkt het alle mogelijkheden om die plek op de kalender niet verloren te laten gaan. Aan de KNAF/BSR is gevraagd om de datum voor de organisatie te blijven reserveren. Hopelijk mogen we komende tijd goed nieuws vernemen over hoe die plek ingevuld gaat worden want dat ze daar niet stilzitten is wel duidelijk.

Een andere wedstrijd die zowel dit jaar als volgend jaar niet gereden wordt, is de Ede Shortrally, ofwel de OVD Groep Ede Shortrally, zoals deze wedstrijd in het verleden heette. Om diverse redenen, die volgens de organisatie buiten haar invloed sfeer lagen, gaat deze wedstrijd op 11 april 2015 niet door. Daarmee is niet gezegd of deze wedstrijd definitief van de kalender verdwijnt. De KNAF/BSR staat open voor een andere datum maar de organisatie, MAC Veenendaal, heeft nog niet laten weten wat de plannen zullen zijn.

Hoe warm en hecht een familie ook mag zijn, er gebeurt altijd wel iets. Zo ook tijdens de Euregio Rally. Iedereen heeft de beelden van een stoppende nul-wagen en een achterop komende deelnemer inmiddels wel gezien. Deze deelnemer kon zich half via de berm, half via de weg, een weg banen langs de stilstaande nul-wagen om zijn strijd tegen de klok te vervolgen. Daarmee was het verhaal nog niet over. Integendeel, het was slechts een begin van een hele slechte soap. In de hergroepering kreeg de deelnemer ongenuanceerd de wind van voren. De verwijten en beschuldigingen waren niet van de lucht. Het werd een verhaal met een staartje. Gesprekken tussen partijen die eerst wel, dan weer niet zouden plaatsvinden, excuses die dan weer niet en dan weer wel gemaakt zouden worden. Het is er allemaal niet van gekomen en middels een eenvoudige brief werd het verhaal afgedaan. Het uiteindelijke resultaat was helemaal een grote domper op de feestvreugde. De gehinderde deelnemer kreeg namelijk ook nog een aankondiging van een officiële waarschuwing vanwege het doorrijden bij van de weg geraakte deelnemers. Dat zou in Hengelo en in een ver verleden zijn gebeurt. Die feiten zijn volgens de strijdbare deelnemer echter weerlegbaar. Of de officiële waarschuwing er ooit nog van gaat komen en of partijen als grote mensen nog gezamenlijk aan tafel zullen komen? In soap termen een cliffhanger…

Een ander verhaal met een wrang einde is het stoppen van het Vacansoleil Rally Sport Team. Dit jaar werd het team groots aangekondigd en in Putten werd de eerste wedstrijd gereden. Er werden zelfs WRC wedstrijden gereden en de plannen voor de komende jaren besproken. Moest het een Fiesta R5 gaan worden? De mogelijkheden hiertoe werden onderzocht. Grote ogen bij de teamleden toen ze een mailtje kregen waarin de boodschap stond dat het team er mee ging stoppen. Niet na drie jaar maar al na één jaar! Voor Timo van der Marel een zware domper. Een team waar hij zijn rally carrière, na zijn succes in België, een flinke boost kon geven hield er plots mee op. Voor Leo van der Eijk is dat nog niet zeker. Deze KNAF Talent First rijder is nog in onderhandeling en Henk van der Riet had laten weten sowieso te stoppen. Het gebrek aan tijd en drukte op de zaak werden echter als officiële reden aangegeven.

Om eens en voor altijd helder vast te stellen wie als eerste op de plaats van een wagen in problemen aankomt,  is het gebruik van het Rallysafe systeem een uitkomst. Dat laat onweerlegbaar en met een hoge mate van precisie aan de wedstrijdleiding zien wie waar rijdt. Als een deelnemer van de weg raakt is dat direct zichtbaar. Dan kan ook ondubbelzinnig worden vastgesteld wie als eerste op de plaats van het ongeval is. Het systeem kan ook laten weten aan wedstrijdleiding én aan achterop komende deelnemers of de inzittenden OK zijn of dat er assistentie vereist is. Daarnaast kan dit systeem ook snel en accuraat automatisch de tijd registreren. Hiervoor gebruikt het systeem zowel satelliet kanalen, GPS en GSM verbindingen. Na een aantal succesvolle tests in Nederland, België en Duitsland wordt gekeken of dit systeem ook in de Nederlandse Rallysport ingevoerd kan worden.

Komend jaar zullen louter en alleen Nederlandse wedstrijden op de kalenders prijken. De vlucht naar buitenlandse wedstrijden heeft ook negatieve gevolgen. Het wordt namelijk voor organisatoren erg moeilijk om bij wegblijvende deelnemers en publiek nog een volwaardig evenement te organiseren. De Nissan 350Z  Challenge heeft aangegeven alleen Nederlandse wedstrijden in het programma op te nemen. Ook de Fiesta Trophy zal dit voorbeeld, voor zover bekend, volgen. Buitenlandse wedstrijden hebben een grote aantrekkingskracht op veel rijders. De negatieve invloed op de Nederlandse wedstrijden is echter groot gebleken de afgelopen jaren.  Door velen dan ook als reden gebruikt om in het buitenland te (blijven) rijden. Voor organisatoren een signaal dat hard aan vernieuwing en verbetering moet worden gewerkt en het is aan de rijders om deze inspanningen te belonen door in Nederland te starten. Inmiddels kent de kalender voor de Nederlandse kampioenschappen louter en alleen Nederlandse wedstrijden.

Dan valt er voor de familie toch nog een feestje te vieren. De kampioenen worden gehuldigd! In het Open Nederlands Rally Kampioenschap waren het Piet van Hoof die met Max Jacobs het kampioenschap behaalden. Teamgenoten Arjen de Koning en Sander van Barschot werden kampioen in het Rallyclinic Nederlands Rally Kampioenschap. In het Account Software Short Rally Kampioenschap waren het opnieuw Ruurd Ochse en Jan-Albert Bosscha die kampioen werden.  Daarnaast werd dit duo ook nog eens Algemeen Nederlands Rallykampioen. Reden genoeg voor een feestje! De kampioenen worden op zaterdag 13 december in Tilburg door KNAF/BSR gehuldigd!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com