RallyNieuws

Rally Sweden ijskoud geserveerd

Nadat het seizoen in stijl is geopend met de Rally van Monte Carlo, verhuisd het circus naar Scandivnaië, voor de Rally van Zweden. Een deel van deze wedstrijd zal tevens over Noors grondgebied voeren.

Na hun overtuigende overwinning in de eerste wedstrijd moet de huidig achtvoudig wereldkampioenen Loeb en Elena het opnemen tegen Noorse rijders in hun thuiswedstrijd. De winnaars van de 2010 en 2011 editie, Mikko Hirvonen en Jarno Lehtinen, zijn uit op een hat-trick en de eerste in dienst van het Citroën World Rally Team.

Vóórdat er wordt afgereisd naar een serie van zes wedstrijden op gravel, verhuisd het WRC naar het noorden. Naar het met sneeuw en ijs bedekte Scandivanië. Het format van de rally, met de basis in Karlstad, hoofdstad van Värmland, is aangepast voor de 2012 editie. Op donderdag namelijk zal voor het eerst in de geschiedenis van het WRC een kwalificatie proef worden verreden. De uitkomst van deze proef zal de startvolgorde bepalen voor de daadwerkelijke rally. Hiermee wordt het probleem van het schoonvegen van het parcours door de eerste deelnemer gelimineerd. Dit concept zal ook worden toegepast tijdens de gravel wedstrijden. Vrijdag, de eerste echte dag van de rally, zal voornamelijk over proeven gaan die in 2009 tijdens de Rally van Noorwegen voerden.

Sébastian Loeb en Daniel Elena, de winnaars van Monte Carlo, keren terug naar een evenement dat ze slechts één keer hebben gewonnen, in 2004. Desondanks blijft de achtvoudig wereldkampioen zijn pijlen richten op de overwinning. “Het is misschien niet de ondergrond waarop ik exceleer, maar ik hou van de strijd hier. Sterker nog, het is één van de mooiste wedstrijden van het seizoen,” volgens Sébastien Loeb. “Als je kijkt naar de resultaten hier, zijn het vooral de omstandigheden die het me moeilijk maakten. In 2008 raakte ik van de weg. Het was toen geen echte winter, met temperaturen boven het vriespunt waardoor het ijs in modder veranderde. Vorig jaar finishte ik als zesde maar verloor de hoop op een overwinning omdat ik tijdens vrijdag in vers gevallen sneeuw het parcours moest schoonvegen en een lekke band opliep. Wanneer de proeven zijn bedekt met een goede laag ijs, dan denk ik dat ik net zo snel ben als mijn rivalen.”

Regelmatig, zo niet altijd, is Sébastien Loeb in het nadeel vanwege het schoonvegen in de afgelopen jaren. Het is daarom niet verassend dat hij blij is met de veranderingen in het regelement die dit jaar zijn doorgevoerd: “Ik vond het voorgaande systeem oneerlijk omdat de leider in het kampioenschap gestraft werd tijdens de start van iedere rally. Nu kan ik alleen mezelf de schuld geven als ik een slechte plaats behaal. Het zal echter niet eenvoudig zijn om de juiste startpositie te kiezen. In Zweden laten de eerste auto’s een laagje gebarsten ijs achter waardoor de grip verminderd zodra je de racelijn verlaat. Ga je echter als eerste dank heb je het nadeel, als er ‘s nachts verse sneeuw is gevallen en er poedersneeuw op het parcours ligt. We moeten alle factoren goed in het oog houden”.

Ter voorbereiding op het evenement voerde het Citroën World Rally Team een test in Noorwegen uit met Mikko Hirvonen en Sébastien Loeb. De Fin nam deel aan de Rally Finnskog afgelopen zaterdag. “Mikko nam zijn eigen ervaring mee naar het team en helpt het verbeteren van de setup van de DS3 WRC, ” aldus Loeb. “Ik heb zijn setup geprobeerd en voelde me gelijk vertrouwd. We hebben veel progressie geboekt, vergeleken met 2011.”

Tekst: Citroën World Rally Team
Vertaling: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman – archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com