RallyNieuws
Hans Poortman - Rallysafe

Rallysafe Nederland timmert flink aan de (inter-)nationale rallyweg

Het bedrijven van de autosport is niet zonder gevaar. Daarom worden er vele maatregelen genomen om de risico’s naar een aanvaardbaar minimum terug te brengen. Naast het in de auto inbouwen van allerlei veiligheidsvoorzieningen als rolkooien en brandblussers, worden er op en rond de klassementsproeven ook de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen. Zo staan er ambulances en brandweer klaar om daar waar nodig, na opdracht van de wedstrijdleiding, in actie te komen.

De houder van een onderhouds- en herstelbedrijf voor caravans kent een lange rally geschiedenis. Met zijn snelle Opel Kadett bedwong Hans Poortman de (inter-)nationale klassementsproeven in talloze wedstrijden. Daardoor is ook hij bekend met de risico’s die deze tak van autosport met zich meebrengt.

Hans Poortman - Opel Kadett - Hellendoorn rally 2012

Hans ging op zoek naar een systeem dat realtime inzicht zou geven over wat er op de klassementsproeven gebeurt. Daarbij stuitte hij op het Australische Rallysafe. Een systeem dat in de uitgestrekte Australische outback de deelnemers volgt en waarschuwt bij een calamiteit.

Overtuigd van dit Australische systeem, heeft de Rijssense ondernemer Rallysafe Nederland opgericht. Vanuit deze onderneming biedt Hans het systeem aan diverse organisatoren in binnen- en buitenland, maar ook aan overkoepelende sportorganen aan, om het systeem in de nationale competitie te gebruiken.

Freddy Loix - Rallysafe - 2015
Het bedrijf bestaat inmiddels een half jaar en genoeg reden voor EventandSportNews om naar Rijssen af te reizen en met Hans over Rallysafe te praten.

Hans, wat biedt het systeem van Rallysafe aan rijders en organisaties?
“Rijders die er tijdens eerdere tests mee gereden hebben, gaven aan dat het geruststellend werkt. Mocht er zich wat voordoen is altijd bekend waar ze zijn en dat hulp snel ter plaatse is. Ook indien het een collega-deelnemer betreft die buiten het zicht is geraakt om zelf de eerste hulp te kunnen bieden.”

“Zo is tijdens de vorige ELE Rally op de proef Strijpse Kampen een wagen van de weg én buiten het zicht geraakt. Pas later is men zich gaan realiseren dat er een wagen gemist werd. Gelukkig was er met de deelnemers niets aan de hand. Met Rallysafe is te allen tijde duidelijk welke wagen waar is en of het goed gaat.”

“Organisatie en wedstrijdleiding weten onmiddellijk met wie het waar mis is gegaan en hoe ernstig de situatie is. Zij kunnen direct de klaarstaande hulpdiensten inschakelen. Ook kunnen proevenbemanningen efficiënter ingedeeld worden. Het is tegenwoordig erg moeilijk om voldoende officials vinden. Zo kunnen ‘digitale chicanes’ worden ingezet waardoor, zoals bij conventionele chicanes, geen officials nodig zijn. Het moeten regelen van tonnen, zandzakken en het aflinten van deze objecten vervalt daar ook daar mee.”

“Het gebeurt nog wel eens dat een deelnemer ingehaald wordt door de volgende deelnemer. Inhalen is vaak lastig en vaak hoor je dat de voorganger de achterop komende wagen niet in zijn spiegels heeft gezien. Op het display van het Rallysafe kastje, dat in de auto wordt gemonteerd, verschijnt een blauwe vlag dat aangeeft dat een andere auto wil inhalen. Dat je dat niet gezien zou hebben gaat dan niet meer op. Het is vergelijkbaar met het Sentinel systeem dat in de Dakar rally wordt gebruikt.”

Wat moeten we ons voorstellen bij digitale chicanes?
“Tot op heden worden snelheid beperkende passages, chicanes, opgenomen in het parcours. Hiervoor worden objecten als strobalen, watertanks of vaten gebruikt. Hierbij staan altijd een paar officials om de boel weer recht te trekken als een auto één van de objecten heeft geraakt. Bij digitale chicanes worden twee denkbeeldige lijnen op de weg getrokken die nauwkeurig met coördinaten worden vastgelegd. In dit denkbeeldige vak moet dan met een flink lagere maximum snelheid worden gereden. De Rallysafe kastjes waarschuwen ruim van te voren dat ze de eerste lijn naderen waarop de rijder op het juiste moment de snelheid uit zijn wagen kan halen. Na het passeren van de tweede lijn, weer op aangeven van het Rallysafe kastje, kan de rijder de snelheid weer opvoeren.”

Er zijn andere systemen op de markt die volgens 3G verbindingen werken, hoe werkt Rallysafe?
“Het systeem van Rallysafe werkt met Iridium satelliet communicatie, gps signalen en een radio signaal tussen de auto’s onderling. Het is daardoor altijd en overal in te zetten, ongeacht waar en onder welke weersomstandigheden. Je bent daardoor niet meer afhankelijk van de dekkingsgraad van bijvoorbeeld een 3G telecom netwerk.”

“De locaties van de startlijn, de digitale chicanes en de finishlijn zijn daarom nauwkeurig in te programmeren. De starttijd en de finishtijd worden zo realtime vastgelegd.”

“De nieuwste ontwikkelingen zijn dat zelfs de start volledig geautomatiseerd kan plaatsvinden. Zelfs op een rondkoers, want de in de auto ingebouwde kastjes ‘weten’ dat een andere wagen dichtbij is waardoor bijvoorbeeld de start van de volgende deelnemer kan worden uitgesteld. Ook hierdoor kan het aantal officials bij de start flink gereduceerd worden.”

Wat biedt Rallysafe aan het publiek?
“Het publiek wil graag realtime en vooral snel, de (tussen-)tijden weten. Zo kunnen ze het klassement blijven volgen, maar ook de verrichten van hun favoriete deelnemer. Niet alleen de tijden maar ook grafisch, op een kaart. Daarin zijn de klassementsproef getekend en kunnen ze zien waar welke deelnemer zich bevindt.”

“Organisatoren kunnen laten weten of een proef is stilgelegd of zelfs geannuleerd bij een calamiteit. Dat voorkomt vaak onnodig lang wachten want er is niet altijd een official in de buurt die kan uitleggen wat er aan de hand is. Als een proef stilgelegd is, gaan mensen vaak over de proeven lopen, terug naar de auto of juist naar een andere plek om te kijken. Als dan ongemerkt de proef weer begonnen is en deze mensen nog op de proeven zijn, vormt dat een risico. Via Rallysafe kan men in de gaten houden of de proef weer gestart is.”

“Door de kaarten met de proeven te tonen, op bijvoorbeeld een smartphone of tablet kan eenvoudig naar een publiekspunt worden genavigeerd.”

Betekent dat dat publiekspakketten overbodig zijn geworden?
“Veel organisatoren moeten flink in de buidel tasten om een rallykrant te (laten) maken en drukken. De verkoop van deze pakketten leveren hopelijk ieder jaar weer voldoende op om een flink deel van de kosten die het organiseren van een wedstrijd met zich meebrengt te bekostigen.”

“Door het koppelen van het systeem van Rallysafe en bijvoorbeeld de website van een organisatie kunnen de broodnodige sponsoren van de wedstrijd over het voetlicht worden gebracht en de aandacht gegeven worden die ze verdienen. Voor het publiek betekent het dat alle info over de wedstrijd op één plek samengebundeld te vinden is.”

“Voor organisaties kan dit een flinke besparing op de kosten betekenen aangezien er geen tijd, energie en geld in het verzamelen van kopij, het ontwerpen en het drukken van de rallykrant meer hoeft te worden gestoken. Zij kunnen allerlei wedstrijdinformatie en (delen van) Rallysafe achter een betaalpoort zetten.”

De wedstrijd is gereden en er zijn protesten, kan Rallysafe hier ook van nut zijn?
“Ook na een wedstrijd kan Rallysafe wel degelijk nog van nut zijn. Alle data in de kastjes die in de auto’s zijn gemonteerd, wordt gelogd. Na de wedstrijd is die data uit te lezen en te zien wie waar was, hoe hard reed en reageerde op een situatie.”

“Mocht een deelnemer van de weg zijn geraakt moet, volgens de reglementen, de eerstvolgende deelnemer stoppen om de eerste hulp te bieden, tenzij de uitgevallen equipe een groen OK bord laat zien of via Rallysafe een OK signaal hebben afgegeven. Stopt de bewuste eerstvolgende deelnemer niet, terwijl het rallysafe systeem geen groen beeld liet zien of er geen groen OK bord werd getoond, kan de wedstrijdleiding maatregelen nemen.”

“Neem bijvoorbeeld Freddy Loix, die claimde door het routeboek naar een verkeerd en gesloten hek te zijn geleid en de winst in de wedstrijd te zijn kwijtgeraakt. Als hij het Rallysafe systeem in de auto had gehad, was het aantoonbaar geweest wat hij deed en waar hij reed. De wedstrijdleiding had dan op basis van die gelogde gegevens een ander besluit kunnen nemen.”

Tot slot, je timmert nu flink aan de weg om Rallysafe in binnen- en buitenland onder de aandacht te brengen. Hoe ziet je toekomst eruit?
“Rallysafe Australië doet al de nodige jaren grote wedstrijden. Zo zijn ze onder andere op dit moment vertegenwoordigd met een flink aantal auto’s in de WRC Australië. De organisatie van de Dakar rally, de A.S.O. voor haar eigen systemen een licentie genomen op een aantal technieken die standaard in het Rallysafe systeem zitten.”

“In Nederland is het systeem voor het eerst getest tijdens de Hellendoorn rally van 2014 en ook dit jaar rijden een aantal auto’s met dit systeem.” Dit ter evaluatie door andere organisaties en de KNAF/BSR. Daarnaast is ook uitgebreid getest inBelgië tijdens de Spa Rally en de East Belgian Rally. De rijders kwamen daar tot de conclusie dat het systeem zo snel mogelijk moet worden ingevoerd. Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Daarvoor moeten afspraken en regels worden gemaakt waarin het gebruik wordt vastgelegd.”

“Aan het systeem wordt natuurlijk voortdurend gesleuteld. Steeds weer worden nieuwe functies toegevoegd zoals het mee kunnen kijken met een aangesloten onboard camera. Zo kan worden meegekeken naar de situatie als een auto zich met een SOS aan de wedstrijdleiding heeft gemeld.”

“Deze voortdurende vernieuwingen zorgen ervoor dat het een state-of-the-art systeem blijft met een zeer hoge mate van precisie en veiligheid. Daarnaast zorgen zaken aan de publiekskant van het systeem ook voor vele mogelijkheden. Op de service kan nu op een grote monitor live de wedstrijd in beeld gebracht worden. Zo kunnen de (VIP-)gasten en monteurs de volledige wedstrijd volgen en in het bijzonder de verrichtingen van het eigen team.”

“Alles heeft natuurlijk zijn prijs maar belangrijker is de winst die het systeem kan opleveren. Bij een calamiteit weet je snel of de rijders in orde zijn, of de proef geannuleerd moet worden omdat de weg verspert is, of dat alles veilig is en de strijd zijn doorgang kan blijven vinden. Met een onboard camera kan zelfs meegekeken worden hoe de situatie is. Tijdens de Shakedown in Nijverdal waren de aanwezige deelnemers in ieder geval enthousiast.”

“Gezien de technische mogelijkheden en hoge mate van precisie, gecombineerd met het enthousiasme van rijders liggen er mooie kansen voor Rallysafe om in Nederland én in bijvoorbeeld België. Rallysafe kan serieus een mooie bijdrage aan de veiligheid en de beleving van een rally leveren.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com