RallyNieuws

Rallyteam Breda moet ELE Rally voortijdig ‘afbreken’

Vol goede moed en enthousiasme vertrok Rallyteam Breda naar de 49e ELE Rally. Met een indrukwekkend veld tegenstanders en een 19-tal klassementsproeven in het vooruitzicht waren René Wawrzyniak en Christiaan van der Rijsen er helemaal klaar voor om met de Citroën C2 R2 Max de strijd aan te gaan. Maar helaas moesten zij de rally voortijdig afbreken.

De ELE Rally werd verdeeld over twee dagen verreden: 4 klassementsproeven op vrijdagavond en de resterende 15 op de zaterdag. De eerste proeven worden bijna nooit op 100% gereden; Wawrzyniak houdt bijna altijd een beetje reserve aan het begin van een lange rally. Want een flinke voorsprong opbouwen aan het begin van de rally kan slim zijn, maar een lange rally als deze vraagt ook altijd veel van mens en machine. Dat blijkt maar eens te meer als naar de einduitslag gekeken wordt: slechts 38 van de 63 deelnemende equipes behaalden op zaterdagavond de finish.

Het door CANNA gesponsorde Rallyteam Breda deed goede zaken. Met twee keer een derde tijd in de klasse A6 op de eerste twee KP’s was men op zich tevreden. Bij de tweede doorkomst in het donker van de proeven die rond Asten en Somerlo zijn verreden werden iets langzamere tijden op de klok gezet, maar met een nette 3e plek in de klasse A6 en een 17e positie in het algemeen klassement werd de eerste etappe van de rally afgesloten.

Zaterdag werd een tandje bij gezet, gingen de tijden omlaag en werden de verschillen met de leiders in de A6 steeds kleiner. Na twee klassementsproeven rondom Stiphout en Vlierden, die elk twee maal werden verreden en waar een keer de tweede tijd werd gereden, werd koers gezet naar de klassementsproef Strijpse Kampen. Daar waar normaal gesproken militairen hun rijopleiding volgen, mochten de rallyrijders tijdens deze rally 3 maal hun kunsten vertonen.

De klassementsproef bleek een zware dobber voor de A6-rijders. De één minuut voor Wawrzyniak en Van der Rijsen gestarte equipe Jasper van Tienen en Patrick Stolk legde de Citroën C2 na een flinke uitschuiver op een heuvel op zijn dak. De schade is groot, maar gelukkig stappen de rijders kort daarna ongedeerd uit de auto. Niet veel later zijn er ook problemen voor de Bredase rijders. Bij het aanremmen van een hairpin naar rechts met daarin een drempeltje voelt Wawrzyniak iets in de besturing, en enkele tellen later breken bij het oprijden van de drempel alle vier de wielbouten van het linker voorwiel af. De neus van de auto duikt op de grond en glijdt de bocht uit de berm in. Daar komt de Citroën tot stilstand. Ook hier geen letsel voor beide rijders gelukkig, maar de teleurstelling op de gezichten van het team is groot als duidelijk wordt dat verder rijden geen optie is.

Over enkele weken moet de rallyauto weer helemaal klaar staan voor de Autosoft Vechtdal Rally 2013 die op 22 juni rondom Hardenberg wordt verreden. Daar komt ook de Citroën DS3 R1 met daarin Góska Lyszkowska en Fred Roelfsema weer in actie.

Tekst: Rallyteam Breda
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com