“Het ging als een fluitje.” Of dat er een van een cent of van een euro was, hield Fried van de Laar in het midden. De tweede etappe van de Dakar 2015 pakte desondanks niet geweldig uit voor de familie Van de Laar. Een kapot ventiel aan de achteras leverde tijdverlies plus niet werkende achterremmen op. Met een achterstand van twee uur en 21 minuten minuten bereikte de equipe het bivak in San Juan, na een enerverende dag.
De problemen begonnen na 45 uitstekende kilometers in de 331 kilometer lange proef. “Het begin ging super. Als een fluitje. Maar toen ging de luchtinstallatie kapot. Het bleek een ventiel aan de achteras te zijn, maar voordat we dat hadden gevonden en hadden gerepareerd – of beter gezegd: hadden uitgeschakeld – waren we bijna twee uur verder. Zonder achterremmen moesten we de rest van de proef doen.”
Dat was bij vlagen een hachelijke onderneming, want de route voerde langs een aantal diepe afgronden, terwijl de achterkant van de DAF sterk de neiging had uit te breken. “Tricky,” constateerde Van de Laar. “Ik moest even wennen, want je moet anders rijden. Jan en Ben moesten ook even wennen, haha. Maar het ging wel goed hoor. Het gaat prima in de cabine, met ons drieën. Er zijn geen discussies. Als er eentje praat, houden de andere twee hun kop dicht. Als iedereen door elkaar gaat praten, weet niemand meer wat er wordt gezegd. Dat hebben we wel goed afgesproken zo.”
De achterstand die de equipe had opgelopen met het remmenprobleem bleek in het fesh-fesh een voordeel. Van de Laar kon het gas er goed op houden. “Er zat niemand voor me, dus ik had vrij baan. We zijn er met 70 overheen geklapt. Als je de gang erin houdt en op het juiste pad blijft, is het fesh-fesh geen probleem.”
Met de 53ste plaats in de dagklassering had Van de Laar geen moeite. “Als we elke dag gewoon netjes finishen en tot de rustdag zo doorgaan, komt het helemaal goed.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe