RallyNieuws

René Kuipers bevestigt top 10 positie in zware etappe

Bij de eerste kennismaking met Chili stond meteen de langste special tot nu toe op het programma. De Dakar karavaan moest vandaag 785 kilometer afleggen waarvan 454 km tegen de klok. René Kuipers hield zijn hoofd erbij in de rit van Arica naar Calama en finishte als 14de met zijn Team de Rooy rallytruck. De Twentse coureur verlengt daardoor zijn verblijf in de top 10.

Op adem komen na de lange verbindingsroute werd de Dakaristen niet gegund. Meteen na de start dook men de Atacama woestijn in voor de strijd met het zand en de duinen. René Kuipers liep een lekke band op in de verraderlijke duinen en stopte bij teamgenoot Hans Stacey om zijn gerolde rallytruck weer op de wielen te zetten.

De wegenwacht activiteiten en de bandenperikelen zorgden dat de coureur uit Ambt-Delden als 34ste bij het eerste controlepunt aanklopte. Daarna maakten René Kuipers, navigator Moi Torrallardona en monteur Peter van Eerd gestaag progressie door op te klimmen naar de vijftiende plaats. In het slotdeel van de etappe met fesh-fesh, gravelpaden en zelfs asfalt als ondergrond maakte de equipe met startnummer 514 nog een extra positie buit.

“Ik reed al na enige kilometers mijn eerste lekke band en dat kost je dan toch gauw 15 minuten.  Daarna zagen we verschrikt de truck van Hans liggen. Gelukkig stond het team gelukkig ongedeerd naast het voertuig. Ook daar hebben we nog een keer 15 minuten verloren. Als we dat meenemen is het wederom een zeer geslaagde dag”, stelt René Kuipers.

De debuterend truckcoureur is nog altijd in de top 10 van het algemeen klassement te vinden op de negende plaats. De dagzege ging naar teamgenoot Gerard de Rooy, die alweer zijn vierde overwinning van deze Dakar binnenhaalde en zo zijn leidende positie verstevigt.
FERM Dakar fact: hoe bouw je een rallytruck?

Een rallytruck staat bij geen fabrikant in de folder. De vrachtwagens van Team de Rooy zijn 100% handwerk, waarbij de ervaring van nestor Jan de Rooy goud waard is. Vanuit twee stalen profielen ontstaat het chassis om van daaruit een Iveco rallywapen te creëren. Onderdelen als assen, motor en versnellingsbak kun je ook op de weg tegenkomen. Dat geldt tevens voor de cabine, maar voor extra veiligheid is een robuuste rolkooi gemonteerd. Nog meer maatwerk: het stuurprogramma voor de motor is speciaal geschreven voor de Dakar en ook de bekabeling van de elektrische installatie is handgemaakt, waarbij de coureurs zelfs de plaats van de diverse knoppen mochten bepalen…

Tekst: FERM WRT

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com