RallyNieuws

Silly Season begonnen in het WRC

De speculaties voor het WRC seizoen zijn weer in volle gang. Welke teams blijven in het WRC, wie rijdt waar en hoe zal het Hyundai vergaan als ze opnieuw in het WRC zullen gaan deelnemen met de i20 WRC? In 2014 zullen de ontwikkelingen van de wagens worden bevroren. Aan het eind van dit jaar worden de wagens voor 2014 gehomologeerd en zullen in principe in 2014 niet veranderen.

Het initiatief van deze bevriezing komt uit Wolfsburg. Bij Volkswagen Motorsport is men niet bang zich hiermee in de vingers te hebben gesneden en vertrouwt men op de eigen kwaliteiten om de overwinning in de beide kampioenschappen te kunnen behalen. Doel is om zoveel mogelijk constructeurs in het kampioenschap op te nemen en geen afscheid van teams te hoeven nemen. Een overwinning heeft dan ook extra glans vanwege de grotere concurentie.

Afscheid leek opnieuw in de lucht te hangen voor het Qatar M-Sport WRT. Door het ontbreken van steun van een autofabrikant zoals Ford is het financieel niet mogelijk een nieuwe wagen te ontwikkelen. Dat kost miljoenen Ponden en die heeft Malcolm Wilson niet. Voor hem kwam de bevriezing van de ontwikkeling als een geschenk uit de hemel. Bij M-Sport kunnen de technici tot eind 2013 door ontwikkelen aan de competitieve Ford Fiësta RS WRC.

De shortlist voor het rijders duo in 2014 is ook al klaar. Men hoopt Thiery Nieville en Mads Ostberg aan zich te kunnen blijven verbinden. Neuville voelt zich prima in het team thuis en is tevreden over de prestaties van de Fiësta WRC. Ook Nasser Al-Attiyah is tevreden met de prestaties van de beide rijders en hoopt dat ze ook in 2014 in het Qatar M-Sport WRT zullen rijden. Na de ADAC Rallye Deutschland, welke volgende week wordt verreden, gaan Malcolm Wilson en Nasser Al-Attiyah met elkaar om de tafel om de toekomst van het team te bespreken.

Bij Citroën rommelt het ook een beetje. Men dacht na het vertrek van Loeb in Hirvonen een goede opvolger te hebben. Hirvonen kan dat echter nog niet helemaal waarmaken. Ook Dani Sordo is van een plaats in het team voor 2014 nog niet zeker. Zeker niet nu het team hem in Australië gaat vervangen door Kris Meeke die in Finland, tijdens zijn eerste wedstrijd in de DS3 WRC, een super prestatie neerzette. Sordo moet in die tijd zijn vorm hervinden. Indien Meeke opnieuw een super prestatie neerzet komt de plek van Sordo wel heel erg onder druk te staan. De naam van Kubica, die nu met een DS3 RRC uitkomt in het WRC2, waart ook reeds rond als fabrieksrijder.

Nieuwkomer Hyundai, dat in 2014 met de i20 WRC zal gaan deelnemen, heeft drie toprijders gecontracteerd. Dit contract betreft echter alleen betrekking op het test- en ontwikkelingswerk dat het team dit jaar moet gaan doen. Of één van deze drie rijders ook werkelijk de fabriekscoureur van 2014 wordt is nog lang niet zeker. Er zijn voldoende kapers op de kust en ook Hyundai houdt vooralsnog alle opties open.

Nieuw is de hernieuwde toetreding van Pirelli als banden leverancier. Welke teams de banden van deze Italiaanse firma zullen gaan gebruiken is nog niet duidelijk. Pirelli maakte in haar persbericht bekend nog geen constructeur gevonden te hebben aan wie men gaat leveren. In totaal zullen vier bandenleveranciers gaan deelnemen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Hyundai Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com