Skoda werkt hard aan de succesvolle opvolger van de Fabia S2000. Afgelopen week werd de nieuwe R5, nog steeds in de Zebra uitmonstering, uitgebreid getest op diverse ondergronden en in diverse weersomstandigheden. De Skoda wil met de Fabia R5 opnieuw geschiedenis gaan schrijven. Een geschiedenis in de autosport die 114 jaar terug gaat.
Achter het stuur zaten de kampioenen Esapekka Lappi en Jan Kopecký. Lappi werd in 2014 Europees Kampioen terwijl Kopecký in Azië het kampioenschap op zijn naam schreef. Volgens Kopecký is Skoda op de goede weg met de nieuwe R5.
Binnenkort zal de nieuwe Fabia R5 opnieuw aan diverse tests onderworpen worden. Op diverse plaatsen in Europa zullen diverse rijders de wagen aan de tand gaan voelen. Zo ook door de Belg Freddy Loix en de uit Oostenrijk afkomstige Raimund Baumschlager.
Er is internationaal veel belangstelling voor de Fabia R5. Bij de presentatie tijdens de Essen Motor Show eind november veroorzaakte de nodige opschudding. Dit zowel bij klantenteams als ook bij het publiek.
De 1230 kilogram zware Fabia R5 wordt aangedreven door een 1.6 liter sterke turbomotor. Via een sequentiële versnellingsbak met vijf versnellingen worden de vier wielen aangedreven. Skoda wil de nieuwe R5 halverwege 2015 door de FIA gehomologeerd hebben. Volgens de directeur van Skoda Motorsport, Michal Hrabánek, gaat dit met het huidige schema lukken.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe