RallyNieuws
Troela
Troela

Spa water

Zondagmiddag 29 augustus 2021. Tijd voor Spa, niet het water maar de F1 race in de buurt van de plaats die de naamgever is van het bekende water. Als F1 kijker sinds 1993 (ik heb auto’s en autosport pas ontdekt toen ik qua leeftijd al ruim in de twintig was) was ik helemaal klaar voor La Source, Eau Rouge, Raidillon, Les Combes en al die andere prachtige bochten. Het werd een historische middag. Nog nooit zoveel uur naar niets zitten kijken. Nou ja niets, ik keek net als vele anderen naar Spa water. En vier rondjes met peperdure racewagens achter de Safety Car. Het is niet anders.

Tijdens de wachturen (wat voor elke rallyfan een eitje moet zijn, want ook u weet dat rally voornamelijk wachten is) gingen mijn gedachten terug naar persoonlijke herinneringen van het prachtige circuit. Ooit was het deels openbare weg en als ik er in de buurt was, moest er uiteraard even gereden worden. Ooit reed ik er een heel rondje omdat alle hekken van de baan openstonden op de maandag na de Grand Prix. Later reed ik er virtueel nog talloze rondjes zodat ik de baan kan dromen. Ook was ik er ooit vanwege de rally. Mooie herinneringen aan de Ardenne Blue in 2005 toen er veel sneeuw lag.

Na een aantal rondjes Medical Car met af en toe een mooie drift en nog meer Spa water, schoot mij opeens te binnen dat ik er nog eens geweest ben in verband met de rallysport. Snel het (letterlijk) externe geheugen opgehaald, de foto’s bekeken en uitgevonden wanneer dat was. Begin februari 2006 was ik ook op het circuit en er lag weer sneeuw volgens de foto’s. Die dag was er een testmogelijkheid voor rallyteams.

Vanwege mijn toenmalige onbezoldigde bijbaan als rallyinterviewer en rallyinterviewuitschrijver (mooie score met drie keer de woordwaarde) voor Achterhetlint.nl mocht ik met mijn toenmalige bijbaanbaas Clemens aanwezig zijn bij deze testdag om de zwarte Toyota Corolla WRC van Frits van Eerd en Erwin Mombaerts vast te leggen. Voorafgaand aan het testen moest er uiteraard verkend worden dus mochten wij mee op de achterbank van de Audi A8 W12 om te kijken waar de mooiste plaatjes geschoten konden worden. Frits was allesbehalve enthousiast over de hoeveelheid sneeuw die her en der lag maar ja, rally rijden is omgaan met de omstandigheden en dus niet vier rondjes rijden achter een Safety Car. Uiteraard was de beslissing van gisteren de juiste en zijn F1 bolides niet te vergelijken met rallyauto’s maar toch….

De eerste fotoplek werd Les Combes waar de testdeelnemers aankwamen vanaf de verkeerde kant omdat een deel van het circuit tegengesteld in de uitgezette proef was opgenomen. Hoe kom je daar het eenvoudigst vanuit de pits? Nou gewoon, met de Oud-Hollandse benenwagen en gewoon over het circuit want het testen was nog niet begonnen. Dus wandelend door Eau Rouge, de steile klim (want die is ter voet behoorlijk stijl) naar Raidillon op en dan het lange rechte stuk op om op een (hand gemeten) topsnelheid van rond de 5 kilometer per uur uit te komen.

Het was een mooie, interessante dag waarbij de verschillen in vaardigheid met het omgaan met glad wit spul van de testers mooi te zien was. Tegen de middag was de zwarte WRC genoeg getest voor het seizoen 2006 en gingen ook mij bijbaanbaas en ik weer richting huis. Leuke ervaring, eentje waarvoor het niet erg was om al heel vroeg in de ochtend een wekker te moeten zetten en de lange reis naar Spa aan te vangen.

Op de zondagmiddag uit de openingszin, die door het overvloedige Spa water ondertussen zondagavond was geworden, hoorde ik het Wilhelmus omdat Max de beste was achter de Safety Car. Waarom ze het helemaal speelden weet ik niet omdat hij maar halve punten kreeg.
Wacht even, in 2006 werd Frits Nederlands rallykampioen in de Zwarte Toyota. Misschien speelden ze het alsnog helemaal voor hem. Dat succesvolle seizoen begon eigenlijk met de test op Spa. In Spa water maar dan in de wittere, vastere vorm.

bron: Troela

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com