RallyNieuws

Spaanse costa uitdaging voor M-Sport

De beide rijders van het M-Sport World Rally Team, Mikko Hirvonen en Elfyn Evans zijn klaar voor de wisselende wegdekken in de Spaanse ronde van het WRC.

De Rally van Spanje vormt niet alleen voor de rijders een uitdaging, ook voor de monteur is deze wedstrijd een bijzondere. Omdat er zowel op gravel als op asfalt wordt gereden zal de Ford Fiesta RS WRC na de gravelproeven omgebouwd moeten worden naar asfalt specificaties.

Dat betekent dat er in korte tijd veel vervangen en weer afgesteld zal moeten worden. In 75 minuten moeten o.a. de voor- en achterwielophanging, versnellingsbak, remmen en het achter differentieel vervangen worden. Daarna moe de geometrie en het camber en de rijhoogte weer worden afgesteld en leidingen weer ontlucht.

Tevens moet de data van de eerste proeven worden uitgelezen en de eventuele problemen die de rijders op het gravel ondervonden worden aangepakt. Meestal vallen die punten wel mee aangezien de wagen in feite opnieuw wordt opgebouwd. Als er problemen waren met bijv. een schokdemper hoeft daar niet naar gekeken te worden aangezien deze bij het ombouwen worden vervangen.

Deze wedstrijd aan de Costa Dorada is er één met bijzondere herinneringen voor Hirvonen en zijn navigator Jarmo Lehtinen. Hij won hier zijn eerste wedstrijd in het WRC in 2005. Op dit moment staat hij vierde in het kampioenschap en wil zijn voorsprong van 10 punten vasthouden. Hirvonen staat dit jaar voor de twaalfde keer aan de start van deze wedstrijd. In het WRC zijn niet veel rijders die op zo’n ruime ervaring over deze wedstrijd kunnen beschikken.

Ook teamgenoot Elfyn Evans is niet onbekend met deze wedstrijd. Hij nam in het WRC2 reeds eerder deel aan deze wedstrijd met de Ford Fiesta als onderdeel van de FIA WRC Academy in zowel 2012 als 2013.

De Rally van Spanje is volgens Hirvonen een uitdagende wedstrijd. De grip niveaus verschillen van proef tot proef en de wagen voelt na het ombouwen anders aan. Het gevoel met de wagen moet direct goed zijn om omdat anders kostbare tijd verloren gaat. Met vertrouwen kijkt hij naar deze ronde van het WRC. Vooral ook omdat hij goede test heeft afgewerkt met nieuwe banden.

Volgens Evans is het Spaanse asfalt niet te vergelijken met dat van Duitsland en Frankrijk. Het voelt vreemd aan om een auto te hebben die wat losser aanvoelt op het gravel en even later als op rails rijdt in de asfalt setup. Dat gevoel duurt normaliter maar één proef en dan ben je er aan gewend. Hij heeft geen specifiek doel voor ogen maar zal daar waar mogelijk de meer ervaren rijders proberen uit te dagen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com