RallyNieuws

Sterke eindsprint van Henk Vossen in de Hellendoorn Rally

Na de eerste etappe van de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally zag het er niet naar uit dat Henk Vossen en Johan Findhammer met de nieuwe Mitsubishi Evo 10 potten zouden kunnen breken. Voornamelijk technische problemen waren daarvan de oorzaak. Toen die eenmaal verholpen waren en er bij daglicht gereden kon worden, bleek de Limburgse equipe zich als vanouds met de snelsten te kunnen meten.

Op vrijdagavond zat Henk Vossen met een gezicht op onweer bij zijn service crew. De eerste etappe van 6 klassementsproeven was op een drama uitgelopen. Hoofdschuldige was een nieuwe set verstralers waarmee de donkere Sallandse proeven aangelicht moesten worden maar die nog niet was getest. Er bleek nauwelijks licht vanaf te komen. Toen het ook nog eens begon te regenen – terwijl de Mitsubishi Evo 10 op profielloze slickbanden stond – was er helemaal geen eer meer te behalen. “De omstandigheden zitten honderd procent tegen en ik ga geen enkel risico nemen. Dat is het me niet waard”, verklaarde de Tegelse rallyrijder die op de 12e plaats, met een achterstand van ruim 2 minuten, de auto in het wagenpark neerzette.

De tweede etappe werd bij daglicht gereden en de tijden werden allengs beter. Maar nog steeds worstelde Vossen met de auto. Pas bij een tussentijdse service werd het probleem gevonden. De oliepomp van het hydraulische tussendifferentieel bleek niet goed te werken. “Ik merkte het al onder het remmen. De achterwielen blokkeerden steeds. Zo’n tussendiff verdeelt de krachten naar de voor- en achteras, al naar gelang de belasting dat vraagt. Maar als dat niet werkt krijg je teveel kracht op de voor- of achterwielen, met doorspinnende banden of blokkerende remmen tot gevolg”, legt Vossen uit. Nadat er een nieuwe pomp was gemonteerd voelde de Tegelse coureur zich helemaal een met zijn nieuwe rallywapen. En vanzelf rolden er toen ook weer toptijden uit met als apotheose de allerlaatste KP, waarop de snelste tijd werd neergezet. Tot opluchting van de Helichem Rallyteam monteurs. “Aan de finish stonden alle gezichten weer blij. We hebben de hele dag constant doorgewerkt aan het verbeteren van de auto en op die laatste KP’s ging het geweldig. Toen bleek dat we ons nog altijd met de allersnelsten kunnen meten. En dat geeft me een voldaan gevoel. Op naar de volgende rally, zou ik zeggen”.

De Nederland Rally wordt op 7 en 8 oktober in de omgeving van Barneveld verreden.

Uitslag Hellendoorn Rally Groep N
1. Van Deijne/Gillis 162 km, 16 KP’s in 1 uur 33.29.0; 2. Van Kamperdijk/Rietveld op 6.0; 3. De Jong/Hagman op 11.4; 4. Van Lieshout/Van Driel (allen Mitsubishi Evo) op 42.4; 5. Verkooijen/Smeets (Subaru Impreza WRX) op 1.08.6; 6. Van Iersel/Visser op 1.13.1; 7. Vossen/Findhammer (beiden Mitsubishi Evo X) op 1.58.4
Stand Open Nederlands Rallykampioenschap
1. Jeroen Swaanen 500; 2. Gert Huzink 455; 3. Eric Bolhaar 320; 4. Henk Vossen 305; 5. Bert de Jong 300; 6. René Kuipers 80

Tekst: PB Helichem / Henk Vossen
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com