RallyNieuws
Gerben Brouwer & Niels Kroeze - Audi Quattro S2 - Twente Rally 2018
Gerben Brouwer & Niels Kroeze - Audi Quattro S2 - Twente Rally 2018

Stof en mist zorgen voor crashes in Twente Rally

Listig

Op zaterdag 20 en zondag 21 Oktober jl. vond in de omgeving van het Overijsselse Hengelo de Twente Rally plaats. Inmiddels traditioneel de afsluiter van het Nederlands Rallykampioenschap. Naast de Twente Rally, werd er ook een Historic Rally, een Short Rally en een Legends Rally georganiseerd. In totaal leverde dit ruim 120 deelnemende equipes op! De deelnemers in de rally kregen in totaal 16 klassementsproeven, en ruim 150 km op snelheid voor de wielen. De rally in Hengelo staat ook bekend om de listige en grillige weersomstandigheden…en ook dit jaar bleek het te “spoken.” De zaterdagavondetappe kende vier klassementsproeven en werd volledig in het donker afgewerkt.

Gerben Brouwer & Niels Kroeze – Audi S2 Quattro (DNF)

Gerben en Niels gingen voortvarend van start op de eerste klassementsproef. Totdat de deelnemers te maken kregen met enorme stofwolken op het onverhard. Je zag werkelijk nog geen meter meer voor de auto, en had compleet geen idee of je links, rechts of in het midden van de weg reed. Bijna stapvoets moest er gereden worden om op de baan te blijven. De 11,5 km lange klassementsproef bevatte en aantal stroken onverhard, wat een ware “overlevingstocht” werd.

Mistbanken

Op de verharde wegen leek weer “full pull” gereden te kunnen worden, maar ook dit werd tricky door de aanwezige mistbanken. Met hoge snelheid kwam je soms in een mistbank terecht. De zaterdagavondetappe werd met recht een overlevingstocht. Op diverse plekken werden deelnemers verrast, wat in vele gevallen in een crash resulteerde. Gerben en Niels stonden na drie proeven keurig op een 13e plaats algemeen. Op de vierde en laatste proef van de zaterdagavond ging het helaas toch mis. De Audi schoot op een glad stuk asfalt rechtdoor een sloot in…

Sloot

Nadat de auto uit de sloot was gehaald ,besloot het team de auto naar de service te vervoeren en daar mogelijk een herstart op de zondag etappe mogelijk te maken. Na demontage van diverse delen aan het voorfront bleek de Audi S2 Quattro te zwaar beschadigd en moest men toch opgeven. In de aankomende winterperiode zal de snelle Audi worden hersteld om in 2019 het herkenbare fraaie 5-cilindergeluid weer over de rallypaden te laten horen.

Pierre Brouwer & Paul Helmink – Volvo 240 Turbo (DNF)

Na een succesvolle Hellendoornrally wilde het team het seizoen in stijl afsluiten met een mooi optreden in Hengelo. En niet alleen dit seizoen, maar ook zeven jaren rally rijden met de Volvo 240 Turbo zou in Hengelo worden afgesloten! De Volvo gaf de laatste rally geen slag of stoot verkeerd en het vertrouwen was daarom zeer groot. Dit bleek niet ten onrechte!

Pierre Brouwer & Paul Helmink - Volvo 240 Turbo - Twente Rally 2018
Pierre Brouwer & Paul Helmink – Volvo 240 Turbo – Twente Rally 2018

Cilinders

De eerste proef verliep voor de heren niet helemaal naar wens. Door de vele stofwolken en mistbanken kon er niet een lekker tempo worden gereden, waardoor het gevoel van ritme ontbrak. De laatste kilometers schoot er ook nog een bougiekabel los, waardoor de proef op drie cilinders moest worden voortgezet. Gelukkig werd dit euvel na de finish van de proef direct gevonden en kon men met vier cilinders de avond vervolgen. Op de tweede proef werd duidelijk dat vele equipes de finish niet gingen halen… Achteraf bleken ruim 20 equipes op de vier avondproeven te zijn uitgevallen! Helaas stonden Pierre en Paul ook bij het rijtje uitvallers.

Betonblokken

De derde proef liep weer als vanouds en de heren hadden de snelheid er weer goed in. Het aanwezige stof was door de vochtige weeromstandigheden ook iets minder geworden. Met hoge snelheid kwam met op een ML+ (mid links plus) aan, die niet “gesneden” kon worden ivm betonblokken in de berm. Ondanks dat dit in de notes stond en Paul dit ook aangaf sneed Pierre de bocht toch…. Een grote klap en een afgebroken wiel als resultaat. Teleurgesteld snapte het duo niet wat er verkeerd ging. het stond zó duidelijk in de pace notes. De onboard beelden gaven uiteindelijk duidelijkheid. Vlak voor de bocht kwam men in een mistbank terecht die vlak voor de bocht weer ophield. De plek op de weg was daarmee even zoek.

Herstart

Nadat de auto per trailer naar het serviceterrein werd vervoerd en er bij de organisatie melding voor een herstart op de zondag werd ingediend, vroeg de organisatie of de Volvo als 0-auto (eerste auto op snelheid over het parcours) wilde starten aangezien de oorspronkelijke 0-auto was uitgevallen door versnellingsbakproblemen. Omdat er toch geen resultaat meer te behalen was, besloot het team de zondag als 0-auto te gaan rijden.

0-auto

Met hulp van Thom de Jong (Volvo specialist in Delden) konden wij zijn werkplaats gebruiken om de draagarm te repareren. Rond de klok van 02.00u stond de Volvo dan ook weer gereed en konden de servicemannen ook hun verdiende nachtrust opzoeken. Als eerste auto op snelheid en inclusief sirene en zwaailamp op het dak gingen de heren zondagochtend van start. Als 0-auto dien je ook te fungeren als verlengstuk naar de organisatie, en de veiligheid/klassementsproef te controleren.

Tijden

Ondanks dat er niet meer voor het resultaat werd gereden hielden Pierre en Paul de tijden ten opzichte van de concurrentie bij. Na drie proeven ontving Paul een berichtje van de organisatie over het feit dat men op alle drie de proeven de snelste tijd bij de Historics (die direct als de 0-auto startten) hadden geklokt.

Plezier

Het goede gevoel hield men gedurende de overige klassementsproeven vast. De auto hield zich uitstekend en bleek wederom bijzonder betrouwbaar! Met een uitstekend lopende 240 Turbo werden de overige proeven met veel plezier afwerkt. Het serviceteam had op de zondag weer genoeg aan controles uitvoeren. Wat een luxe! Er werd bijna elke proef een snelste Historics tijd genoteerd en in de rally was men continu goed voor tijden bij de eerste 15 in het algemene klassement!

Tijdperk

Met een “big-smile” werd het laatste rallyweekend van 2018 en het Volvo 240 Turbo “tijdperk” dan ook afgesloten! De Volvo gaat de komende periode in de verkoop.

In 2019 zal de equipe Brouwer/Helmink met een nieuwe en nog potentere auto ten tonele komen! In Februari 2019 zal de nieuwe aanwinst gepresenteerd worden!

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Klinkhamer Reclame, Dijkman Autoschade, Tritex Bedrijfskleding, Flevo Engineers, Luimes AV, Interemm, Castrol, Los en Nuvelstijn auto`s, Tentverhuur Ommen en Autobedrijf Brouwer Rogat.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com