RallyNieuws

Tactiek bepaalt eerste dag WRC Jordanië

Met een vertraging van 24u is dan toch de rally van Jordanië van start gegaan. Gezien de gespannen situatie in de regio hebben teams en organisatie besloten via een andere route naar Jordanië af te reizen. Via Trieste in Italië ging het met de boot naar Haifa in Israel. En een dag vertraging én tot tweemaal toe technische malheur met de veerboot zorgden ervoor dat mens en materieel te laat arriveerden.

In één nacht tijd is nagenoeg het gehele servicepark opgebouwd waar normaliter drie dagen voor staat. Een huzarenstukje waarvan iedereen hoopt dit niet nog eens hoeven te herhalen.

De opgelopen vertraging heeft de organisatie doen besluiten om de eerste dag te schrappen en klassementsproef 7 als eerste proef te rijden.

Het rubber van het Michelin schoeisel voor de beide Ford coureurs is harder na de problemen in Portugal waar veel lekke banden werden gereden. Nadeel is echter weer dat de grip bij het remmen minder is. Het hardere rubber en de keiharde ondergrond, waar het gravel los op ligt, zorgen ervoor dat de banden zich er niet in kunnen vastbijten en glijden de wagens over het gravel.

Ondanks een kapotte stuurbekrachtiging in de Ford Fiësta RS WRC van Mikka Hirvonen, welke hem 50 seconden kostte, wist hij toch de vijfde plaats vast te houden. Mede zijn eigen schuld volgens eigen zeggen omdat hij te voorzichtig van start is gegaan. Latvala eindigde de dag op een vierde plek nadat, hij op de laatste proef van de dag flink op de remmen is gaan staan. Dit om een aantal plaatsen af te zakken in het klassement, dat de startvolgorde voor de tweede dag bepaalt.

Tijdens de laatste proef van dag besloten de coureurs om een tactisch spelletje te spelen. Dit werd gewonnen door de rijders uit het Ford kamp aangezien zij nu vanaf de derde en vierde startplaats kunnen vertrekken. De Citroën DS3 WRC coureurs Loeb en Ogier, die zich van dezelfde tactiek bedienden, belandden zo toch ongewild op de plekken één en twee.

Dat betekent dat zij de volgende dag de dans moeten openen. Volgens Loeb is de ondergrond zo hard dat van schoonvegen van het parcours eigenlijk geen sprake meer is. Strategie en tactiek zijn dus erg bepalend voor het verdere verloop van deze ronde in het wereldkampioenschap.

De Nederlanders rijders Peter van Merksteijn jr. is opgeklommen naar een 14e plaats terwijl Dennis Kuipers de 12 plaats vasthoudt.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com