RallyNieuws

Techniek bedreigd klassering Rallyteam Breda in Rallye de Wallonie

Autosport is een mechanische sport. En uiteraard dragen de rijders veel bij aan het te behalen succes, maar zonder werkende techniek is het behalen van de finish haast onmogelijk. Heel even bedreigde een technische mankement de klassering van René Wawrzyniak en Christaan van der Rijsen van Rallyteam Breda in de afgelopen weekend verreden Rallye de Wallonie. Maar gelukkig kon het euvel net op tijd hersteld worden en bleef de rijders het noodgedwongen opgeven bespaard.

De 30e editie van de Rally van Wallonië werd verreden op drie aansluitende dagen, kende meer dan 660 wedstrijdkilometers, waarvan 222 kilometer op snelheid over 24 klassementsproeven. Met een deelnemersveld van 131 equipes was het nationale evenement al bij voorbaat een succes voor de Belgische organisatie. Maar ook een loodzware uitdaging voor de rijders en het materieel die de uitgezette beproevingen moesten doorstaan.

De rally ving op vrijdagavond aan in Namen, het hele weekend kloppend rallyhart van het evenement, met een zogenaamde show-proef op de Citadel. Vanaf 21.00u reden de equipes in de duisternis in omgekeerde startvolgorde over de bijna 4,5 kilometer lange klassementsproef. De verschillen waren zeer klein door de relatief beperkte lengte van de proef. De klassering op de vrijdag zegt daarom nog niet heel veel, al kon het team tevreden zijn met een klassering op de 68e positie algemeen en een 22e plek in de klasse A6. Die klasse kende overigens een voor Nederland ongekend groot aantal deelnemers van maar liefst 39, veelal Fords Fiësta R2 die in België een eigen kampioenschap rijden.

Vanaf zaterdagochtend ging de rally écht van start en lagen er 5 landelijke klassementsproeven, die elk 3 keer gereden moesten worden die dag, op de rijders en navigatoren te wachten. Na elke boucle van 5 klassementsproeven was er 20 minuten servicetijd om de rijders op te frissen en aan te sterken. De servicemonteurs van Rallyteam Breda maakten in die tijd de Citroën C2 R2 Max van René en Christiaan weer klaar voor de volgende boucle. Na drie boucles kon laat op de avond de tweede rallydag tevreden afgesloten worden. Op een voorlopig 74e plaats in het algemeen klassement werd de C2 in het wachtpark gestald en werden de bedden van het hotel opgezocht; zondag zou nog een lange en zware dag worden.

Na een heerlijk vers ontbijt vertrokken de teamleden richting service en wachtpark om zich voor te bereiden op de finale dag van deze lange, zware en mooie rally. Rond de klok van 10 uur werd koers gezet naar de eerste klassementsproef van die dag, die rond het plaatsje Malonne zou worden verreden. Het was de eerste in een boucle van 4 klassementsproeven die elk 2 keer gereden zouden worden.

Op de tweede proef van die dag werd duidelijk dat er problemen waren. De motor liep onregelmatig, hield zo nu en dan in, het vermogen was weg en bestuurder René Wawrzyniak moest de auto hoog in de toeren blijven rijden. Tussen de 2e en 3e kp was een hergroepering in het dorpje Bois-de-Villers, waar twee teamleden de rijders opwachtten. Telefonisch contact met de monteurs kon niet meteen de oplossing brengen, dus moest er gestart worden aan de volgende beproeving met een nukkige C2, waarvan bij de hergroepering de lekke voorband vervangen was door een vers exemplaar.

De proeven werden uitgereden en met gepaste snelheid keerden de rijders terug naar de service in Namen, waar de monteurs een aantal onderdelen, waaronder het gasklephuis werd vervangen als waarschijnlijke aanstichter van het slecht functioneren van de motor. Op de service bleek al snel dat dit onderdeel inderdaad de boosdoener was; het motorblok liep na de transplantatie weer als vanouds!

Inmiddels op een 64e voorlopig plek in het algemeen klassement gepositioneerd werd vol vertrouwen vertrokken naar de laatste boucle van 4 klassementsproeven. Hier zouden de Citroën C2 R2 Max en haar bestuurders nogmaals moeten laten zien wat ze in huis hebben. De laatste proeven verliepen voorspoedig, geen foutjes of storingen die het behalen van de finish zouden beletten. Moe maar voldaan werd daarom na 24 proeven de rallyauto over de finish gereden door twee zeer blije rijders. Het team is blij met de uiteindelijk 57e plaats in het algemeen klassement, een 21e plaats in de klasse 6 (van de 29 geklasseerden) en een 1e plek in de klasse A6.

Van de 131 gestartte deelnemers bereikten er 82 de finish. De rally werd gewonnen door de Belg Freddy Loix en zijn navigator Frédéric Miclotte is een Ford Focus WRC ’08. Knappe 2e plek was is voor de Nederlander Dennis Kuipers met een Ford Fiësta WRC, genavigeerd door de Belg Robin Buysmans. Laatste trede van het erepodium werd bezet door de Belgische equipe David Bonjean en François Geerlandt in een Peugeot 307 WRC.

Eerstvolgende rallywedstrijd is voor de equipe Wawrzyniak en Van der Rijsen de 49e ELE Rally, die op 31 mei en 1 juni wordt verreden. De start- en finishlocatie van de 49e ELE Rally is gesitueerd op het terrein van de AutomotiveCampusNL, welke ligt aan de Steenovenweg 1 in Helmond. Naast het start- en finishpodium, kunt u hier informatie verkrijgen over de locaties van de klassementsproeven.

De 2e equipe van Rallyteam Breda, bestaande uit rijder Góska Lyszkowska en navigator Fred Roelfsema, komen met hun Citroën DS3 R1 pas tijdens de Autosoft Vechtdal Rally weer in actie. Deze rally zal op zaterdag 22 juni rondom het Overijsselse Hardenberg worden verreden.

Tekst: Rallyteam Breda
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com