RallyNieuws

Jaaroverzicht Nederlandse rallysport 2016

Aan de vooravond van het nieuwe jaar kijkt ook RallyNieuws terug op het afgelopen jaar. Een jaar waarin veel gezegd en beweert is, waarin velen een eigen gelijk hadden. Een jaar waarin voorzitters zijn weg gestemd; één wedstrijd, tot groot verdriet van de lokale bevolking, geen doorgang kon vinden en één wedstrijd zeer waarschijnlijk zijn laatste adem heeft uitgeblazen.

Circuit Short Rally

Dat laatste geldt dan voor de Circuit Short Rally. Het bleek erg moeilijk om voldoende deelnemers en sponsoren te vinden om het evenement financieel een gezonde basis te bezorgen. Niet omdat de nieuwe directie van het circuit het evenement niet meer wil, maar omdat de organisatie de cijfertjes niet in het rood kan laten lopen. De organisatie, de stichting Autosportief, liet al tijdens deze laatste wedstrijd doorschemeren dat dit wel eens de laatste zou kunnen zijn geweest. Onlangs heeft de organisatie dan ook definitief laten weten dat deze wedstrijd komend jaar niet meer georganiseerd zal gaan worden. Voor de jaren daaropvolgend houdt de organisatie nog een slag om de arm.

Zuiderzeerally

In Emmeloord kijkt de organisatie met grote tevredenheid terug op het evenement. “Het aantal buitenlandse deelnemers blijft stijgen, dit mede doordat de Zuiderzeerally meetelt voor de West Euro Rally Cup,” zegt een tevreden Daan Pont. “Van tekorten bij de officials heeft de organisatie geen last. De proeven zijn namelijk relatief eenvoudig te bemannen, dit geldt dan vooral voor de dijkproeven. Waarschijnlijk ook omdat het weer de eerste wedstrijd van het jaar is en iedereen er weer bij wil zijn,” vervolgt de voorzitter van de organisatie. Financiële problemen zijn er volgens hem niet geweest. De verkoop van de publiekspakketten zijn daarbij een belangrijke bron van inkomsten. Nieuw was de invoering van de Zeebodemshortrally. Een korte wedstrijd die alleen op de avondproef op het industrieterrein word verreden. “Een succes bleek achteraf. Deelnemers die overdag uitvielen, konden op deze manier toch nog wat kilometers maken en zo kon het publiek blijven genieten van de diverse deelnemers die anders de weg naar huis al weer hadden gevonden,” aldus Daan Pont.

Rally van Putten

In Putten moest de organisatie, zeer tegen wil van o.a. de lokale bevolking in, noodgedwongen de handdoek in de ring werpen. Daar waar in de twee voorgaande edities de gemeente Putten alles in het werk stelde om de wedstrijd te laten plaatsvinden, was dat in de editie van dit jaar toch even anders. Irreële aanvullende eisen en dwangsommen noopten de organisatie tot het afzeggen van de wedstrijd. Ook zou er slechts één kleine proef in het buitengebied mogen worden uitgezet, volgens de gemeente voldoende voor een volwaardige rally. De inwoners van Putten lieten later tijdens een optocht, ter ere van Koningsdag, duidelijk weten niet blij te zijn met de besluiten van het gemeentebestuur.

ELE Rally

De ELE Rally kende dit jaar een aantal nieuwigheden. Zo werd het RallySafe systeem in een volledig deelnemersveld getest. Dit was al eens eerder gebeurd in Nederland, maar nog niet op zo’n grote schaal.
De 2016 editie zal door velen echter worden herinnerd als de wedstrijd waarin Dennis Kuipers op de zaterdag, vlak voor het einde, werd gediskwalificeerd. “We kregen het rapport, zonder welk er geen zaak is, pas laat binnen. Zolang die zaak diende moest de wedstrijd gewoon zijn beloop hebben. Als de equipe uit de wedstrijd was gehaald en het rapport zou niet tot een straf leiden, was het verloop van de wedstrijd pas écht ernstig verstoord,” aldus wedstrijdleider Radboud van Hoek. “Dat het dan zolang heeft geduurd was omdat we de equipe alleen tijdens een hergroepering konden spreken,” vult de wedstrijdleider aan.
Voor het eerst was er ook een Shortrally, een Legends rally en telde de wedstrijd mee voor de Euro Rally Trophée. De toevoeging van deze extra wedstrijden leverde, samen met de rally, uiteindelijk toch een aantrekkelijk en goed gevuld internationaal startveld op.
Op vrijdagavond moest de proef bij Asten, vanwege de vele regen, worden geannuleerd. Daardoor waren er die avond geen tekort aan officials. Voor de zaterdag was het echter billenknijpen of men alle proeven dicht kon krijgen. Met behulp van zo’n 40 buitenlandse officials kon ternauwernood worden voorkomen dat proeven moesten worden ingekort, of zelfs geschrapt. Ook het binnensluipen van Roberto Stegeman op legerbasis Strijpse Kampen zorgde er gelukkig niet voor dat deze proef uit de wedstrijd moest worden geschrapt.

Vechtdalrally

Voordat de lange zomerstop kon beginnen werd nog eerst de Vechtdalrally verreden. Een wedstrijd die zich kenmerkt door het feit dat de organisatie vlak van te voren van het KNAF/BSR op de vingers werd getikt. Een shortrally zou ongeveer 70 wedstrijdkilometers mogen tellen, verdeeld over zes klassementsproeven.
De organisatie laat desgevraagd fijntjes weten dat in het verleden nota bene het KNAF/BSR zélf aan de organisatie heeft gevraagd om de wedstrijd zo te organiseren dat deze kon meetellen voor het rally kampioenschap, aangezien er hier toen al te weinig wedstrijden voor waren. De Vechtdalrally was oorspronkelijk als een shortrally opgezet. Het besluit zorgde vlak voor het evenement voor veel extra werk. Het gevolg was ook dat de deelnemers aan de shortrally ineens zo’n 20 wedstrijdkilometers minder mochten rijden.
De organisatie had op tijd de proeven klaar, althans dat dacht men. Zo’n twee maanden voor de aanvang van het evenement werd door een tweetal gemeentes de vergunning voor een proef ingetrokken. Last minute werd er daarom nog een proef op een industrieterrein uitgezet.
De organisatie kreeg ook te horen dat het geheel meer flair of ‘schwung’ moest krijgen. Dit om meer aandacht voor het evenement te trekken. Desnoods zou een professioneel organisatiebedrijf dit moeten overnemen. Dat zou meer publiek en daardoor meer sponsoren trekken. “Dat gaat niet gebeuren,” zegt organisatie voorzitter Bastiaan van Lingen. “We verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we een stabiel deelnemersveld hebben. De wedstrijd zou er alleen maar veel te duur van worden, waardoor juist die rijders weer weg zouden blijven. We zijn een wedstrijd ‘van deelnemers voor deelnemers’ en hebben een financieel gezonde basis. We maken er geen kermis van!”

Eurol Hellendoornrally

Na de zomerstop was het de beurt aan ‘de Hellendoorn’. De organisatie wist de producent van smeermiddelen in de autosport, Eurol, aan zich te binden. Dit evenement was de eerste onder de nieuwe naam Eurol Hellendoornrally en onder aanvoering van ad interim voorzitter Berto Plomp.
“Er is veel gbeurt,” begint Berto Plomp. “Niet alleen een nieuwe voorzitter en nieuwe hoofdsponsor, ook werd er dit jaar voor het eerst entree geheven op alle proeven,” begint de ad interim voorzitter. “Na het vertrek van de vorige voorzitter en de overdracht van alle draaiboeken moesten er toch nog een aantal dingen ‘geregeld’ worden die nog niet in die boeken stonden.”
Uit de evaluatie van de 2015 editie was gekomen dat de deelnemers graag meer kilometers hadden gereden. Daarom stonden er dit jaar 214 wedstrijdkilometers op het programma. “Dat bleek toch iets teveel van het goede,” zegt Berto Plomp. ”Voor komend jaar zullen we dat aantal weer naar beneden bijstellen.”
In 2014 draaide het evenement financieel een flink verlies. Daarnaast ziet de organisatie ieder jaar de kosten alsmaar stijgen en om de toekomst van het evenement veilig te stellen zag men zich genoodzaakt op alle klassementsproeven entree te gaan heffen.
“We moeten iets vinden op het probleem van de officials,” zegt Berto. “We beginnen al vroeg in het jaar met het aanschrijven van de officialverenigingen. Desondanks komen de toezeggingen druppelsgewijs binnen en blijven we tot vlak voor aanvang van het evenement in spanning of we alle proeven rond kunnen krijgen.

GTC Rally

Onder leiding van de nieuwe voorzitter werd in oktober de GTC Rally verreden. Het evenement vestigde haar hoofdkwartier dit jaar voor het eerst op het terrein van paardensportcentrum Den Goubergh in Roosendaal. “In Etten-Leur zat iedereen verspreid. In het centrum stond het podium, in het gemeentehuis zat de wedstrijdleiding en weer ergens anders was de service. Nu hebben we dat allemaal bij elkaar weten te brengen,” zegt voorzitter Ralf Hereijgers. “Dat is goed bevallen, niet alleen voor ons als organisatie, maar ook Den Goubergh zelf is tevreden. Een prachtige locatie waar zelfs nog een leuke proef uitgezet kon worden,” zegt een tevreden terugkijkende voorzitter. “We zijn er in 2017 ook weer van harte welkom!”
Wat tegenviel was de opkomst van de officials. “We hebben een proef moeten inkorten vanwege een tekort aan officials. Een flinke tegenvaller voor de ploeg die die proef heeft verzorgd.”
Voor veel deelnemers, of misschien liever gezegd serviceteams, bleek de remote service op de vrijdagavond toch lastig. De organisatie overweegt dan ook deze in de komende edities niet meer op te gaan nemen.
Met een compact tijdschema en een gevarieerd deelnemersveld probeert de organisatie de vaart er in te houden. “Daardoor hoeft het publiek niet lange tijd te wachten op de volgende doorkomst. Er blijft steeds wat te beleven,” legt Ralf uit. “Volgend jaar proberen we dat ook te behouden maar dat zal ook afhangen van de deelnemers aantallen. Hopelijk trekken die voor de Historics en de Legends nog meer aan.”

Conrad Twente Rally

Hekkensluiter dit jaar was opnieuw de Conrad Twente Rally. Het was de tweede editie onder het bewind van het nieuwe bestuur dat vorig jaar de organisatie overnam.
Ook zij zagen zich genoodzaakt een klassementsproef te schrappen. Opnieuw was de oorzaak hiervan het tekort aan officials. Dat deze editie samenviel met de Dakar Pre-Proloog had volgens voorzitter Henk Bosscha wel invloed, maar er zouden desondanks voldoende officials in Nederland zijn om dat op te vangen. Even leek het niet bij die ene proef te blijven. De proef bij het Twentekanaal leek ook ingekort te moeten worden. Uiteindelijk kreeg men deze proef ook dicht.
Na jaren van negatieve resultaten, financieel gezien, gaat het nu weer de goede kant op. In 2015 draaide men groene cijfers en ook dit jaar ziet het er positief uit. Daarmee kan de organisatie inlopen op de schuldenlast en werken aan een gezonde financiële basis. Mede debet hieraan is de DHL Arena. Het transportbedrijf vierde jarenlang haar eigen feestje op de wedstrijddag maar is de samenwerking met de organisatie aangegaan. Dat resulteerde uiteindelijk in de DHL Arena.
Nieuw was ook de opsplitsing in verschillende wedstrijden. De wagens werden nu ingedeeld in de Conrad Twente Rally, de Yountimer Rally, Legends, en de Historic Rally. “Dit is een groot succes geweest,” aldus Henk Bosscha. “Er is tussen de deelnemers onderling meer competitie geweest en dat is door de deelnemers positief ontvangen.” Uiteraard was er ook de Twente Shortrally.
Ook merkte de organisatie een teruglopende aandacht in de media. Vooral in de regionale dagbladen. Eén en ander is voornamelijk te wijten aan de steeds strenger wordende regels voor fotografen en tv ploegen. In dagblad Tubantia bijvoorbeeld werd minder aandacht aan het evenement besteed omdat deze krant niet die foto’s kon laten maken die men wilde. Een aantal fotografen leverde uit onvrede zelfs de accreditatie voortijdig in.
Desondanks kijkt de organisatie tevreden terug op deze editie van de Twente Rally.

Samenwerking

Om een wedstrijd doorgang te kunnen laten vinden zijn er vergunningen nodig. Een goede samenwerking met de gemeenten waarin een klassementsproef ligt is daarbij van groot belang. Daar waar in het verleden met de afzonderlijke gemeenten afspraken werden gemaakt voor verlening van de vergunning, lijken de gemeenten steeds meer samen te werken. In één integraal overleg, waarbij ook de politie, brandweer en de ambulancedienst aanschuift. Steeds meer realiseert een gemeente zich de grootte van het economisch belang van een dergelijk evenement voor haar regio, soms te laat.

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com