RallyNieuws

Titel BioMCN 350Z Challenge voortijdig naar Theo vd Berg

Na een enerverende Schutte Automatisering Hellendoornrally stapte Theo van den Berg samen met z’n navigator Marco Schillemans op het podium opgelucht uit de wagen: de eindstreep was gehaald en het kampioenschap was binnen!

Voor van den Berg opnieuw een mooie noot op zijn toch al imposante en lange palmares. Schillemans putte er vooral voldoening uit dat zijn bijdragen beslissend waren voor het succes waarmee Theo dit jaar de Challenge bestreed. Zelf is hij ook op koers voor een titel als winnend navigator maar omdat hij enkele malen niet naast Theo zat is het een beslissing die pas in de laatste wedstrijd valt. Op 15.5 seconden achter de Informatique equipe eindigden Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen als tweede terwijl Dick Bloemendaal/ en Arjan Wissink op 25 seconden als derde eindigen.

Theo van den Berg/Marco Schillemans
Schillemans is nog vol van de wedstrijd als we hem daags erna spreken: “Nou,” zegt hij “wij ervoeren de strijd toch als behoorlijk. Op de vrijdagavond was het verschil na 6 proeven nog maar 5.9 seconden met Dirk.” Natuurlijk stond de equipe zoals velen overigens op de verkeerde (droog weer) banden, “terwijl we regen of in elk geval intermediates hadden moeten hebben. Hiernaast stonden we ook nog eens op harde slicks. Dubbel fout!” legde hij uit. Maar de strijd begon eigenlijk al voor de wedstrijd: een kapotte band van de servicewagen op weg naar Hellendoorn en vlak voor de start bleek een oliekering in één der voor-remklauwen lek. Deze kon nog net gewisseld worden.

Zaterdag begon het Informatique-duo met een kleine 6 seconden voorsprong maar die was men na de eerste twee proeven alweer kwijt. Marco: “We stonden exact gelijk met Dirk na 8 proeven. Mijn inschatting was dat we iets moesten proberen op de tweede maal het eerste boucletje van zaterdag. Hier zat o.a. een fietspad in. De eerste maal zijn we gewoon over de weggegaan om de paaltjes en het fietspad heen. De tweede maal rustig de bocht in en direct het fietspad op. Aan het eind stonden palen waar we niet tussendoor konden, maar na een meter of 6 was er een gat waar we tussendoor konden, wist ik vanuit de verkenning. Theo ging het fietspad op en pakte direct grip. Hierdoor konden we met een redelijke snelheid het onverhard van het zandpad weer op en hebben we daar het verschil kunnen maken”, aldus Schillemans.

Het bleef echter een secondestrijd. Dick Bloemendaal kwam steeds dichter bij en Dirk reed weer eens ouderwets hard. “Met nog drie proeven te rijden hadden we 32 seconden voorsprong, kop erbij houden en uitrijden was ons plan,” aldus Schillemans. “Maar we wilden op KP 14 nog even het verschil maken.”

“Hier pakten we 1.6 tellen op Bloemendaal en 2.4 seconden op Garvelink,” weet hij zich te herinneren. “De schrik zat er echter goed in toen op KP 15 ineens bleek dat Dirk 14,3 seconden terug had gepakt. Toen moesten we op de laatste KP toch nog er goed voor gaan zitten. Dat is uiteindelijk gelukt en met 15,5 seconden voorsprong hebben we de winst kunnen pakken. Missie geslaagd, Theo kampioen.”

Die 15,5 seconden die de nummer één, Theo na de 16 verplichte figuren van nummer twee Dirk scheidt bewijzen wel dat het hard gaat. Alles verliep weer eens als vanouds goed in de cockpit bij campinghouder Garvelink die rondstuurde met Nicky van Gerwen tijdelijk in de hotseat. “Inderdaad het ging supergoed, we hebben een mooie strijd met Theo gehad” herhaalde Garvelink na afloop.

“Jammer dat we op de elfde KP 7 sec verloren op Theo omdat hij wel over het fietspad was gereden en wij niet. Voor de start zeiden ze dat je een stukje over de fietspad mocht i.v.m. de modder en ik dacht dat het niks uit zou maken. In de praktijk bleek dat anders te liggen. Toen werd het op de laatste 2 KP’s nog spannend ook. We kwamen erachter dat Bloemendaal maar op 4 seconden achter ons stond. Toen ben ik er nog maar even voor gaan zitten.,” aldus het wedstijdrelaas van Garvelink die al met al zeer tevreden was over z’n eigen optreden. “We hebben een mooie wedstrijd gereden en we hebben ervan genoten. We kijken alweer uit naar volgend jaar,” concludeert hij tot slot. Garvelink laat dan weten dat hij de laatste wedstrijd in St Vith laat schieten. “We zullen er niet bij zijn i.v.m. de voorbereidingen voor Dakar. We zitten dan in Marokko voor de Oilobya Rally. Anton van Limpt gaat daar z’n navigeerdebuut maken in een race truck bij Eimbert Timmermans.”

Dick Bloemendaal/Arjan Wissink
De laatste die het tempo van de twee koplopers Theo en Dirk bij kan houden is de lokale aas Dick Bloemendaal die samen met navi Arjan Wissink deel uitmaakt van het Zwolse Deltion team. Ook zij genoten van de mooie wedstrijd die ze als hun thuiswedstrijd beschouwen. “De auto was perfect geprepareerd door de leraren en studenten en de in voorgaande rally’s geregeld opkomende remproblemen waren prima opgelost.”

Daardoor kreeg Dick ook voldoende vertrouwen in de auto waarmee hij op zaterdag weer kon laten zien op welke plek ze het liefst willen rijden. Vrijdagavond daarentegen viel tegen. Bloemendaal legt uit waarom: “De nadelen van gladheid en duisternis geldt natuurlijk voor iedereen maar wij wilden geen enkele risico nemen met de wetenschap dat ons team en onze sponsoren ruim 1000 gasten hadden uitgenodigd die natuurlijk niet zaten te wachten op een 350Z in de sloot of erger.”

De achterstand werd overigens een flink stuk vergroot doordat het Deltion duo op proef Den Ham vol in een kuil reed en de klap zo hard was dat daarna met de bak nauwelijks meer te schakelen viel. Door dit akkefietje heeft Bloemendaal naar eigen zeggen de wedstrijd verloren. “We gingen eerlijk gezegd dus een beetje gefrustreerd de (korte) nachtrust in, maar wel met genoeg vertrouwen dat alles op zaterdag beter zou gaan. Dat ging dan ook direct vanaf de eerste proef. We konden enkele keren een snelste tijd laten noteren en we hebben eigenlijk niet veel gekeken naar wat de anderen deden. Normaal gesproken wil ik graag aan het eind van iedere proef weten wat m’n prestatie is ten opzichte van de rest, maar nu hebben we bewust gewacht met dat nieuws tot na iedere boucle. En ja, dat gaf meer rust en we hebben daardoor heel relaxed kunnen rijden wat uitstekend beviel. De achterstand werd goed ingelopen maar we kwamen uiteindelijk 9 seconden tekort om de tweede plaats van Garvelink af te kunnen snoepen,” aldus Bloemendaal. Al met al zijn we erg tevreden met deze wedstrijd en hoe alles is verlopen. We gaan vol vertrouwen richting het Belgische St. Vith om hopelijk daar hetzelfde resultaat als vorig jaar te gaan behalen.”

Jur van Ruiten/Wim Koeten
Wie z’n rijstijl kent uit de tijd dat hij reed in de BMW 325i Challenge zag dit weekeinde een oude bekende op het parkoers terug: Jur van Ruiten en Wim Koeten hadden zich goed voorbereid op de klus in Hellendoorn. “En dus is het fijn als een plan dat je vooraf bedacht hebt, echt volledig tot werkelijkheid wordt,” aldus Jur over het strijdplan.
Besloten was om zonder enige stress of verplichtingen in te stappen en te zien hoe het tweetal er voor stond. Met name de extra ervaringen met de auto door een intensieve testdag op Zandvoort, had Jur aanzienlijk meer vertrouwen in de auto gegeven. En dat bleek.

“Op vrijdagavond nog een mazzeltje doordat ik en Wim twee intermediates in de auto meegenomen hadden naar de start van KP1: voor aankomst bij de start was het weer al zo omgeslagen (regen) dat we de voorwielen (slicks) gewisseld hebben voor de reserve intermediates en zo dus goed mee konden komen met de top3. Donker en regen ligt me sowieso wel: op de laatste proef van de avond (kp6) zelfs een 3e tijd,” legt hij uit.

Zonder verdere schades, echt spannende momenten of fotografen over hun tenen gereden te hebben komt de equipe de tweede dag door. “Nu eens een rally met een smile,” betitelt Jur de inzet. “Lekker relaxt en met veel (meer) gevoel in de auto een prima 4e plek in de cup gescoord. Perfecte rally!”

Erwin Klippel/Robin KlippelDe gebroeders Klippel zijn mannen van weinig woorden maar meer van daden. Niet praten maar doen, zogezegd. Ze rijden hun eigen wedstrijd en weten hun 350Z na 16 klassementsproeven als 5e in het parc-fermé te parkeren. Hun verhaal is dan al klaar, inderdaad in weinig woorden: “De start op vrijdag ging niet zo goed, we hebben te veel tijd laten liggen met de regen,” aldus de oudste. “Nadat we regenbanden gemonteerd hadden konden we beter volgen, vooral op de proeven 5 en 6 wisten we de aansluiting weer te vinden. Alleen de verloren tijd inhalen dat ging niet meer lukken.  Zaterdag hebben we gewoon de rally uitgereden en hebben we weer wat punten kunnen pakken. Hopelijk gaat het in St Vith beter,” aldus het korte relaas.

Rene Walraven/Martine van den Berg
Van de acht voor Hellendoorn ingeschreven 350Z equipes blijken er na de wedstrijd drie die de finish niet hebben gehaald. Rene Walraven en zijn wederhelft Martine van den Berg is daar helaas één van. Op vrijdagavond nog weet het tweetal een veelbelovende derde plaats te scoren maar de snelheid en moeite die het de dag er na kost om de rest aan de kop bij te houden worden de equipe uiteindelijk te veel. Op KP 14, dan in 4e positie liggend, is het Waterloo daar voor de equipe.

Timo vd Marel/Erwin Berkhof
Het team van Bas Koeten heeft een traditie opgebouwd door de inmiddels bekende groene BioMCN/GUTTS 350Z in te zetten met een prominente piloot van vroeger of van nu achter het stuur. In Hellendoorn kreeg WRC Academy talent Timo van der Marel een tweede gelegenheid zijn kunnen te tonen. Helaas loopt het niet zoals Timo en diens navi Erwin Berkhof willen: vanaf de start zijn er problemen met de wagen die het duo na KP 10 doet besluiten de handdoek in de ring te werpen. Timo: “Meteen na de start hadden we al problemen waarop we na KP 10 besloten te stoppen. Één cilinder deed het niet en de koppeling slipte. Ondanks maximale inzet van het team wist men de problemen niet te verhelpen. Jammer! We hopen dat het de volgende keer beter gaat. Ik zou wel weer een beetje geluk kunnen gebruiken en daarom ga ik woensdag met de Golf 5 van Simba Racing testen op Spa Francorchamps. Daarna is het Rally de France dat al onze aandacht zal vergen,” aldus de jonge van der Marel.

Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus
Onder de uitvallers bevindt zich ook Antoine Biesheuvel, de regerend kampioen de die al op de vrijdag onverwacht problemen krijgt. De staat van dienst in Hellendoorn is niet om over naar huis te schrijven. “Het zit ons niet mee tijdens de Hellendoornrally,” laat Antoine snel horen. Toch beginnen hij en Astrid goed aan de wedstrijd. “We openden vrijdag het snelst op de Luttenberg maar al kort daarna geeft de brandstofpomp op KP 3 geheel de geest.”

Na een snelle reparatie door de kundige crew van het Vitron team kon het duo zaterdag weer van start zij het met een achterstand van 17 minuten die men als straf aan de broek heeft gekregen. “Voor ons was het toen niet meer op de tijden letten, meer ervaring op doen op het onverhard en genieten van de wedstrijd.”

Toch gaat ook dat plan de deur uit. “Het werd ons niet gegund: bij de start van de 3de KP is het de koppeling van de 350Z die de geest geeft en is het einde oefening.” Echt jammer. “De notes waren perfect dit jaar, de proeven lagen er goed bij en we wilden nog echt iets laten zien tegenover gasten van sponsor VDO maar die hebben mij helaas niet zien rijden.”

Deze week wordt alles aan de wagen grondig geïnspecteerd zodat de equipe met vertrouwen richting St. Vith gaat. Daar vindt begin oktober de laatste ronde van de Challenge plaats. Hier zal William de Graaf opnieuw naast Antoine plaatsnemen.

BioMCN 350Z Challenge succesvoller dan ooit!
Drie jaar strijd leverde twee keer Theo van den Berg en één keer Antoine Biesheuvel de kampioenstitel op maar er zou nog een prijs gegeven mogen worden en dat is die voor de geestelijk vader van de uiterst succesvol gebleken Challenge, Nico Biesheuvel.

Al jaren voor de officiële start van de eerste Challenge lobbyde Nico bij de autosportbond om ze op één lijn te krijgen met zijn plannen. Nu is de cup met gelijkwaardige Nissan 350Z’s populairder dan ooit en door het element spektakel zelfs niet mee weg te denken uit de Nederlandse rallysport.
Titel BioMCN 350Z Challenge voortijdig naar Theo vd Berg

Voor volgend jaar hebben zich al enkele nieuwe geïnteresseerden gemeld waaronder Arjan Heijstek die nu druk in de weer is zijn nieuwe bolide klaar te stomen. “Volgend jaar is het startveld groter dan ooit,” lacht bedenker Nico Biesheuvel.

Uitslag ronde 6 BioMCN 350Z Challenge 2011 – Schutte Automatsering Hellendoornrally:
1. Theo van den Berg/Marco Schillemans in 1:37:56.2 (winnaar en de nieuwe kampioen)
2. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen +15.5
3. Dick Bloemendaal/Arjan Wissink +25.0
4. Jurian van Ruiten/Wim  Koeten +3:00.3
5. Erwin Klippel/Robin Klippel +4:49.1
DNF: Rene Walraven/Martine van den Berg KP15
Timo van der Marel/Erwin Berkhof KP11
Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus KP9

Tussenstand BioMCN 350Z Challenge na ronde 6: de Schutte Automatisering Helendoornrally:
Rijders:
1.  Theo van den Berg 110 pnt.(kampioen!)
2.  Dick Bloemendaal 80
3.  Erwin Klippel 78
4.  Antoine Biesheuvel 63
5.  Dirk Garvelink 62
6.  Jurian van Ruiten 53
7.  René Walraven 29
Navigatoren:    
1.  Marco Schillemans 95 pnt    
2.  Arjan Wissink 80
3.  Robin Klippel 63
4.  Wim Koeten 53
5.  Anton van Limpt 45    
5.  Astrid de Geus 41
7.  William de Graaf 37
8.  Niels Kroeze 29
9.  Marcel van Elven 15
10 Nicky van Gerwen 17

East Belgian Rally
Het sluitstuk van de BioMCN 350Z Challenge vindt dit jaar plaats op 7 en 8 oktober tijdens de East Belgian Rally. Middelpunt voor die wedstrijd is het in Wallonië nabij de Duitse grens gelegen St.Vith. Tijdens die ontmoeting zal het kampioenschap onder de navigatoren beslist worden.

Tekst: PB BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com